13. 9. 2011

Boom Blox Bash Party


Když se řekne Steven Spielberg, vybavím si filmy jako Duel, Čelisti, Jurský Park, Goonies, E.T. a asi mnoho dalších. Když se řekne Steven Spielber a počítačové hry, vybavím si The Dig, Indiana Jones and Fate of Atlantis a E.T. pro Atari 2600. To je celkem slušná práce. A nyní se mi dostala do rukou hra, která se pyšní jménem tohoto filmového génia na svém obalu. Copak to asi bude? Dobrodružná adventura? Akční střílečka? Interaktivní film? Kdepak. Jde o akční puzzle party hříčku. Ach jo, už zase?



Aniž bych tušil, jak je přesně Spielberg spjat s touto hrou, faktem zůstává, že jeho převážná filmová produkce se dá zařadit do kategorie "family friendly fun". Čili jde o cílovou skupinu, která se z velké části kryje s cílovou skupinou Nintendo produktů. Tím bych polemiky zachoval - Boom Blox je poměrně originální hra, vhodná zejména na párty. Pokud vám přijde, že počítačové hry musí být nutně o sofistikovaném kosení zombíků a že se u her nesmíte smát, abyste nebyli nařčeni z homosexuality, máte můj obdiv, že jste vůbec klikli na "Click to continue". Přece jenom jde o hru na Wii, takže o nejhorší odpad na světě pro děti a důchodce. Nashledanou 1/10 a tak dále.

Takový typický level. Zelené kostky vybuchují při kontaktu mezi sebou, modré jsou diamanty, o které jde...

Když teda odešli ti strašně důležití dospělí morousové, můžeme se na hru podívat blíže. Boom Blox je ve skutečnosti hra z roku 2008, která sklidila lehce nadprůměrné recenze, které ale vynesly překvapivě slušnou prodejnost 1.1 milionu kusů. Když jsem onehdá viděl screenshoty, přišlo mi to jako příliš primitivní zábava pro nejmenší děti. V roce 2009 vyšlo pokračování hry - Boom Blox Bash party, které se liší zejména implementací hry více hráčů. A tato verze se mi dostala do ruky. Přestože tato verze má napříč magazíny hodnocení dost vysoké (Gamerankings 87%), prodeje byly skoro neznatelné, ani ne půl milionu. A právě tato verze se mi s odstupem dostala do ruky.

Fialové kostky po zásahu automaticky mizí, "lávové" kostky při kontaktu mezi sebou spouští domino efekt "nákazy".

Říkám si totiž, že generace konzolí končí a tak dochází k bilancování a určité kompletaci sbírky. Pro každou konzoli chci mít plus mínus deset špičkových her, pro které budu daný hardware vytahovat i po letech. A tak si doplňuji resty mládí, zda jsem něco trestuhodně nepřehlédl. Boom Blox patří mezi tyto hry, které jsem ve své době ignoroval a to se nyní ukázalo být chybou. Přestože nejde o "špičkovou hru" typu Super Mario Galaxy 2, v rámci společenských her se zdá, že Wii dostalo kvalitní přírůstek do rodiny. Pochopitelně nejde o hru vhodnou pro asociální PCčkáře, kteří si při hraní dospěle krvavých her dělají radost maximálně tak tím, že polknou prášek antidepresiv.

Principy Boom Bloxu mají různorodé využití - třeba zde barvíme objekty a tři stejné barvy vedle sebe mizí, jako kostky Tetrisu.

Koncept Boom Bloxu je jednoduchý, až to bolí. V dané lokaci máme poskládané kostky a podobné objekty, které musíme shodit na zem. To je celé. Pomáhá nám k tomu několik druhů projektilů, které vrháme, abychom docílili co nejdokonalejšího domino efektu. Struktury úrovní ale zdaleka nejsou symetrické, většina staveb připomíná LEGO kreakce vypsychované opice na efedrinu. Což je ale naprosto v pořádku. V rámci tutorialu jsou nám předvedeny všechny ovládací prvky (bomba, bowlingová koule, prak...) a základní principy (fialové bloky po zásahu mizí, zelené bloky po kontaktu vybuchují a tak dále). Pak se otevřou dveře do lunaparku a zábava může začít.


Celá hra se sestává z několika stovek úrovní, které jsou tématicky modifikované. Všelijak kombinují základní prvky z tutorialu a postupně přidávají nové a nové. Snad žádná úroveň, co jsem měl tu možnost a čas zkusit, se neopakuje. A to nemluvím jen o skladbě kostek, ale o nápadu, který musíme pochopit a využít, abychom dokončili level co s nejmenším počtem pokusů. Boom Blox je neuvěřitelně kreativní hra jak ze strany autorů, tak hráčů. Vtip hry je podpořen výborně zvládnutou fyzikou, která i úctyhodné množství předmětů skvěle animuje a podporuje tak náš zážitek. Hra je graficky velice jednoduchá, co se technologie týče, ale je barevně pestrá a hodně kontrastní, plynulá a dobře animovaná. Určitě neurazí.

A díky praku se dočkáme i variací na kulečník - fantazie autorů je skutečně bohatá.

Popisovat jednotlivé úrovně nemá moc smysl, takže dodám ještě faktor multiplayeru, který počítá s kooperací i versus módem, kdy je shazování kostek při konfrontaci fyzikálních hrátek dvou hráčů překvapivá zábava. Tím je vlastně název hry naplněn - Boom Blox Bash Party je v jednom hráči OK, ale ve více lidech se člověk chechtá jak o život.

Level editor v praxi - bez omezení a s možností uploadu - paráda.

Z hlediska obsahu je hra "nekonečná". Dohrát stovky levelů - ať už sami nebo s kamarády - zabere zatraceně dlouho. Co jsem náhodně skočil do vyšších úrovní, řekl bych, že obtížnost celkem brzy překročí onu laťku, kdy se z logické akce stane frustrující nuda. Hra si vysloveně říká o náhodné krátkodobější hraní ve skupince, může solidně suplovat Wii Sports (Resort), králíkům a všem možným on-rails střílečkám. Navíc hra obsahuje editor a navíc je možné levely uploadovat na EA servery a stejně tak si je stahovat do své konzole z internetu. Nechybí hodnocení úrovní, vyhledávání - no sám jsem byl překvapený, že dva roky po vydání online nejen funguje, ale i přibývají věci. Palec nahoru!

Pakliže jste zkušenější, odrostlejší a dospělejší hráči, kteří vnímají pojem "zábava" trochu abstraktně a nestydíte se u her smát, je Boom Blox dobrou volbou. Hra pro jednoho hráče na chvíli zabaví a překvapí kreativitou, přesto od lehce nadprůměrného hodnocení to zachraňuje neskutečné množství obsahu a samozřejmě multiplayer. To se pak nedivím, že některé magazíny daly hře přes 8/10.