1. 9. 2011

Hra Měsíce: Flashback


Je až k nevíře, jak moc je tato hra opomíjená. Jasně, její remake se vyskytl snad na všech platformách, homebrewem počínaje a iPhonem konče. Ale kolik z vás hru pak dohrálo? Nedá se svítit, toto neoficiální pokračování Another Worldu má v síni slávy místo zajištěné, i když hru dorazilo celkem málo hráčů.



Je to asi ona atmosféra, která je nezapomenutelná. Abych přidal svou trošku do mlýna - hru jsem poprvé viděl v televizi v pořadu Špatný Vliv, recenzovanou snad pro SNES nebo Mega Drive. Zaujala mne do té míry, že jsem si pasáže s Flashbackem pouštěl z videorekordéru pořád dokola. Moje fascinace hrou (kterou jsem hrál až o několik let později) šla do té míry, že jsem si psal do bloku román, kde hlavním hrdinou byl "Konrád Behárd" (jelikož jméno hrdiny se nikde v pořadu nevyskytlo v napsané formě, bral jsem to foneticky), který unikal z nemocničního zařízení, upoutaný na lůžku se ztrátou paměti. Ve skutečnosti jsem tou dobou chodil na rehabilitaci, kde mi pomocí elektrošoků dávali dohromady kolena. Takže ona inspirace se poněkud podepsala.

I z toho důvodu pokaždé, když si hru pustím, cítím takový ten odér nemocničního prostředí a začnou mě brnět kolena ;).

Hru jsem dohrál s odstupem na Amize a to přiznávám, že pomocí kódů do levelů. Hra je dost těžká a s jednoduchým ovládáním pracuje plnotučně - tedy je celkem výzva se to všechno naučit. Pak ale nezbývá, než si užít skvělé dobrodružství se skvěle zpracovaným pocitem překonávání překážek. I když bych řekl, že Another World šel z hlediska narativity dále, Flashback je "víc hra". Přeskakujeme plošinky, sbíráme předměty, řešíme puzzly. Hra je trochu inspirována Prince of Persia a zároveň je dobře vidět, odkud čerpal inspiraci Black Thorne. Z hlediska atmosféry a invence naprosto zásadní a revoluční věc.

Z hlediska verzí - Amiga má nejlepší hudbu, PC nejlepší grafiku a MegaCD disponuje namluvením. Skrz emulátor Reminiscence je možné propojit tyto prvky do "dokonalého Flashbacku". Škoda jen, že éra platformových her skončila a že i další pokusy (v rámci série Fade to Black) nedopadly moc dobře a postupně jsme přešli na Tomb Raidera. To je veliká škoda, ale zároveň i důvod oprašovat staré stroje.

A jako bonus - Gurbon byl tak laskav a dodělal jediný chybějící banner pro Master of Orion, jako hru měsíce srpna 2008. Díky!