14. 10. 2011

Aliens Infestation


Když jsem se poprvé doslechl, že pro Nintendo DS vyjde hra Alien Infestation, hlavou mi bleskly tři naprosto nesouvisející hry. Zaprvé - že by šlo o remake Enemy Infestation? To by bylo super! Nepletu si to se hrou Abomination? No, to by bylo taky super! Nebo že by to byla hra Infestation? Také ne. Hned následující myšlenka byla jasná - vždyť jde o Aliens licenci, moulo! A vzápětí další postřeh přebil ty stávající. Od dob Aliens vs Predator to šlo s kvalitou licencovaných her z kopce a SEGA se opravdu moc nepředřela. Zrušené Aliens RPG, nějaké ty střílečky s průměrnou kvalitou (v lepším případě, nebál bych se hovořit o srágoře) a i když Colonial Marines vypadají celkem slibně, nečekal bych, že Aliens Infestation pro DS bude nějaká super hra.


Než se pustím do rozboru hry, neodpustím si krok stranou. Všimli jste si, že tato legendární filmová série má podezřele málo variant ve světě počítačových her? Nemluvě o těch kvalitních? Krátký souhrn - Alien pro Atari 2600 - klon Pac Mana zkompilovaný s dalšími dobovými hrami. Netřeba komentář. Alien z roku 1984 pro osmibity - strategická adventura - docela slušná na svou dobu. Aliens pro Atari ST z roku 1987 - protože když se řekne "Vetřelci", představím si samozřejmě šachovou mutaci. Alien 3 byla na svou dobu tradiční chodičkostřílečka pro mnoho platforem. Konečně Cryo se chopilo námětu trochu jinak a vytvořila solidní hru Aliens: A Comic Book Adventure, kterou snad jako první z řady můžu vřele doporučit, i když má své vady. Následuje Alien Trilogy - Doom klon, který se moc nepovedl, podobně lze referovat i Playstation střílečce Alien Resurection. A pak samozřejmě Alien(s) vs Predator hry - pro Jaguara poprvé, později pro PC v několika inkarnacích, kde za zmínku stojí jen první dvě. To je docela smutná statistika.


Aliens Infestation nejsou "super hrou". Jsou "pouze dobrou". Jenže to je právě ten problém. Tato hra jakoby ničím nevyniká, odkazuje se na mnohem slavnější (a kvalitnější) hry minulosti, neposouvá žánr, ani licenci, ani příběh, prostě "nic". Takže jak je možné, že se od toho nemůžu už dobrých šest hodin odtrhnout? Odpověď je prostá. Jde o typ hry, který se už dlouho neobjevil a který sází na osvědčený princip, který stačí zpracovat s jistotou v ruce a dostanete i tak zábavnou hru. Překvapivě zábavnou. Už dlouho se mi nestalo, že bych hrál i za chůze při cestě do práce. Během přestupu z linky C na B jsem si dokonce natloukl (a dobře mi tak). Přitom je to "jenom dobrá hra".

Klasická 2D chodička totiž disponuje v prvé řadě precizně zpracovanou atmosférou. Grafika nenabízí zrovna  málo. Barevná paleta je dokonale sednoucí, pixelart vypiplaný, rychlost chůze našeho mariňáka je správně pomalá. Dávkování munice a zbraní je "al dente". Level design je těžce převzat z Metrodia (či jak se dnes módně používá "Metrodvania"). Animací je překvapivě hodně a různé kombinace světelných efektů a prokreslených backgroundů vytvářejí základ atmosféry, kdy zkrátka poznáte, že opravdu hrajete hru s tématikou slavných Vetřelců. Palce nahoru i za zvukovou stránku věci - je prostě převzatá z filmů. Je to dost nebo málo? Tak okatá sázka na jistotu - a ono to za posledních deset let nikoho nenapadlo? Vážně?


Hra oplývá několika drobnostmi, které prohlubují hratelnost a atmosféru. Předně - nemáme zde k dispozici klasické životy - místo toho máme čtyřčlennou skvadru mariňáků s rozličnými charaktery. Ve skutečnosti ale o mariňáky můžeme normálně přijít a to permanentně, čili symbolizují životy. Milé ale je, že během hry potkáme a do party nabereme celkem 20 vojáků, kteří mají vlastní hlášky a osobnosti. Nejde o žádné RPG, ale je to milý detail, jak hráče ponořit do hry. Vlastnosti mají ale všichni vojáci stejné, sdílejí i výbavu. Z počátku hry mne to trochu zklamalo, že jsou všichni stejní, ale pak jsem si uvědomil, že implementace Lost Vikings by nemusela dopadnout dobře. Hladkost hraní především, liší se jen obličeje a hlášky, což pro účely hry stačí.



Asi v polovině hry se odemkne minihra - obtesávání prstů nožem. Je to sice jenom pitomost pro dotykový display, ale i tak mne potěšilo, že se do hry podařilo nacpat snad všechny momenty z filmu(ů) v herní perspektivě. Setkáme se s Vetřelčí královnou, se slonem za dalekohledem, žlutým robotickým nakladačem, face huggery, minivetřelci, bojovým  tankovozidlem a tak dále. Člověk je vlastně rád, že se mu všechna klišé takto hezky sešly na jednom místě. Uvedené zmínky nelze v žádném případě brát, jako spoilery - bylo by špatně, kdyby se tam tyto prvky naopak neobjevily! I to je důvod, proč mi hra přijde tak zábavná, i když ne objevná.

Pak je tady práce s municí a exploring. Bohužel - nejde o survival horror tak, jak se sluší a patří. Je fakt, že chvílemi se člověk skrz tuny xenomorfů musí prostřílet záložní pistolí, ale jde spíše o výjimky. Smrti jsou prakticky vždy jen z nedbalosti. Fakt, že se nepřátelé obnovují, nehraje roli. Střílet můžeme i za hranici obrazovky a díky detektoru pohybu se nemůžeme splést. O to lépe pak ale působí pasáže, kdy detektor pohybu nemáme - najednou se musíme spolehnout sami na sebe a přestaneme zmateně pobíhat sem a tam. Je to opravdu slušně udělané!


Bohužel - jediná, leč zásadní chyba - se týká obtížnosti hry. Je totiž zbytečně nízká. Autoři se sice nesnažili o drsný survival horror, ale i tak bych uvítal trochu "větší tlak na pilu". Zpracování atmosféry napovídá, že Way Forward studio (pod hlavičkou Gearboxu) mají na to udělat hardcore Metroidvania hru s licencí Vetřelce. Mohla to být pecka, ale dočkali jsme se spíš hry pro širší masy a mladší či začínající hráče. Není to o tom, že by se nám hra vzdala zadarmo. Asi tak v půlce trochu přituhne a ztratil jsem tři vojáky za sebou během bossfightu. Jenže od poloviny hry jsem už měl upgradované zbraně na maximum, granátů až na půdu a jistou herní zkušenost, kdy mi hordy vetřelců zkrátka nestačily. Přitom hra není vysloveně krátká, naopak je celkem velká a variabilní. Více než šest hodin zábavy nečekejte. Co je přitom blbé, že po dohrání se neodemkne žádný extra obsah nebo něco, pro co by se vyplatilo hru znova rozjet. Za to palec dolů.

To není ale důvod hru zatratit. Soubojová mechanika přesně koreluje s žánrem - je to akorát tak akce a trochu té taktiky s obměnami zbraní. Jednotlivé checkpointy jsou od sebe dobře vzdáleny, takže sem tam jsem preferoval zběsilý útěk / taktický ústup chodbami, jelikož zdravíčka jsem neměl nazbyt a kyselina mi rozežírala boty. Používání předmětů, svářečky, lampy, mapy, hasáku - dokonale zapadá do námětu. Tohle jsem si chtěl dlouho užít - ne jen samotnou akci po kolena v mrtvolách a ohořelých tělech, ale "i to okolo", co jsme viděli ve filmech. Šlo by jít asi i dál - přidat více RPG prvků, extra hru za vetřelce, minihru za facehuggera, multiplayer pro dva hráče, stacionární děla, interaktivní přesun mezi lokacemi pomocí vznášedla, bossfight run, komplikovanější leveldesign (není lineární, ale je takový průhledný) - ale i tak. Aliens Infestation je překvapivě skvěle zpracovaným námětem. Není to hra roku, není to nejlepší hra na DS, nejde o nutnost. Ale svým způsobem se od hry špatně odtrhává.

Kdyby tato hra vyšla na Mega Drive, SNES či Amigu nebo PC před patnácti nebo dvaceti lety s dobovou obtížností, šlo by o poprask. V roce 2011 pro platformu DS jde o snadno přehlédnutelnou a zapomenutelnou hru. Ale rozhodně ne špatnou. Prostě v sobě snoubí spoustu dobrých prvků jiných her, kvalitně podává atmosféru a to celé ladně servíruje s lehkostí sobě vlastní. A to není málo. Pokus o "upřímné" hodnocení by se zastavil na známce 6/10. Ale jak říkám - tento žánr her miluju, už to tady delší dobu nebylo, navíc trvám na tom, že od dob Aliens vs Predator z roku 1999 jde o nejlepší hru v této licenci - i když se to blbě srovnává. Proto bych se nebál přidat jeden a půl bodu navrch.

Kdyby hra vyšla pro GameBoy Advance, případně v rané fázi Nintenda DS a kdyby měla solidnější reklamu - stala by se zřejmě vzorem žánru. Takhle je bohužel odsouzena k zapomenutí. Bohužel. Připomíná mi to situaci okolo hry Dark Void Zero. Téměř jakoby někdo stranou spíchnul vedlejší srandaprojekt, který nakonec svou kvalitou předčil vzor. Za mne palec nahoru, i když ta obtížnost (související s délkou hry) je tristní.