5. 11. 2011

Lost in Mine


Logický her je celá řada a dají se obvykle zařadit do několika kategorií. Typický "logický rychlík" nejčastěji symbolizuje klony Tetrisu, Bust-a-Move, Lumines a tak dále. Druhá velká kategorie by se dala označit za "logickou prostorovku", kde obvykle chodíme s nějakým panáčkem a obvykle nepotřebujeme mít ultrarychlé reflexy, pokud máme správnou úvahu. Zde by se daly zařadit hry jako Lemmings, Exit, Boulder Dash, Quadrax a právě nyní - Lost in Mine. Exkluzivně pro Amigu!



Když jsem v krabici od bot našel jedinou disketu s nápisem "Lost in Mine", vůbec jsem netušil, o co půjde. Po krátkém loadingu mi svitlo - aha, tak tohle bude nějaká hopsačka ála Manic Miner. Chlápek schovanej v dolech musí v časovém limitu utéct, než mu dojde vzduch. Tak jsem se do toho pustil. Hmm, ono nejde skákat. Co to?


Velice rychle se člověk zorientuje a zjistí, že i s jednotlačítkovým joystickem lze dělat docela dost kejklí. První levely se člověk potýká se sbíráním klíčů a odemykání dveří. Brzy přijdou na scénu výtahy, které lze dálkově ovládat a chystat si tak pozice pro další postup. A asi tak po slabé půlhodince to na nás hra vybalí kompletně - začneme manipulovat s nejrůznější důlní technikou, kopat si tunýlky, hloubit jámy a rovněž využívat velké výtahy pro přesun vozítek.


Vzdáleně by se dalo říct, že Lost in Mine kombinuje některé prvky právě z Lemmings, některé připomínají zmíněný Quadrax (který vyšel pro ZX o rok dříve), ale výsledkem je celkem originální atmosféra a chytlavá hratelnost. Podmínkou pro splnění levelu je vysbírání všech mincí a tak je exploring pomocí důlní techniky a dynamitů jaderným základem hry. Rovněž obtížnost není obzvláště vysoká, takže proniknutí do hry je o to snadnější. A to je pro člověka mého typu, který dokáže většinu logických her vzdát v prvním levelu, docela důležité. Tím ale neříkám, že jsem hru dotáhl do vítězného konce.


Grafika a hudba nejsou nic extra. Motiv je všehovšudy jeden, což sice podporuje myšlenku hlubokého důlního komplexu, ale trochu více kreativity by nebylo na škodu. Animace panáčka je díky pár pixelové výšce milá, ale prostá. Zvuky jsou generické, hudba neotravuje. Typická amatérská polská hra pro Amigu 500. Asi nejlépe si hru představíte v krátkém videu na Youtube.


Důvod, proč jsem si na hru vzpomněl právě nyní, je prostý. Jde o ideální hru na podzimní víkendové odpoledne, když nemáte do čeho píchnout a není ještě ten správný čas jít do hospody. V kategorii "nejlepší logická hra, kterou jste nehráli" se Lost in Mine jistě řadí do první desítky.