5. 12. 2011

Hra Měsíce: International Karate


Marná sláva, polní tráva. International Karate je první počítačová hra, kterou si pamatuji, že jsem v životě hrál. Bylo mi přibližně pět let a já se hrdě hlásil k Atari 800 XL/XE, kde mi bráchové sem tam půjčili silně neergonomický joysticky, abych na něm mohl provádět kejkle jako z kung-fu filmů sedmdesátých let, které u nás doma celkem frčely (bez vědomí rodičů samozřejmě, což platí konec konců i pro Atari). Čili kdy někdo navrhnul, že by hra prosince 2011 bylo právě IK, nemohl jsem přikývnout více.



Zajímavé je, že hra má dva díly, které se od sebe velmi liší a přitom nejde říct, který je lepší - každý vyniká v něčem jiném. International Karate nabízí zápasy dvou karatistů v sedmi různých prostředích a se dvěma minihrami (uhýbání před nožem a pak  prorážení cihel hlavou). Hra má celkem jednoduché ovládání i herní schíma - během třiceti sekund musíte získat více bodů, než protivník. Hra měla na osmibitech velice slušnou grafiku i animace - akorát na Atari ST byl styl posunut do cartoon, což se ke hře dle mého názoru nehodí.

International Karate+ bylo o souboji tří bojovníků v jediném prostředí a se dvěma minihrami (odrážení míčů a odkopávání bomb). Herní styl je změněný díky implementace umělé inteligence a nepárovému počtu postav. V oficiální hře ale navíc nejde ovládat všechny tři bojovníky, ale jenom dva - až později vyšel neoficiální patch, který umožňoval hru ovládnout úplně. Specifických změn doznalo ovládání - pomocí směrů na joysticku a sem tam v kombinaci s jediným FIRE tlačítkem máme pod kontrolou zhruba 17 typů útoků, což je nesrovnatelně více, než tehdejší bojovky. Nefungují zde žádná komba samozřejmě, ale ono zvládnutí otoček a výskoků je to, čím je hra kouzelná.

IK+ mám navíc spojené už s Amigou (aniž by verze pro osmibity byla nějaká slabší, to vůbec ne) a to díky nejrůznějším párty, kdy je tato hra vděčným multiplayerem i v pokročilejší hodině. A pokud byste se rádi dozvěděli o hře více, mohu doporučit pěknou retro video recenzi od Benzaie.