5. 3. 2012

Coop Doom 2 v15


Nejrůznějších WADů pro Dooma vzniklo za ty roky... no víc než pár. Zabývat se nějakým hromadným rozborem je nemožné a stejně tak vyjmenovávat jednotlivé nemá valného smyslu. Profíci mají jasno - hrají dwango5 a to jim stačí. Avšak od té doby uplynulo hodně vody a ne každý preferuje deathmatch. Naštěstí novější inkarnace Dooma mají podporu kooperace více než dobrou. Evergreenem je pak u mne WAD coopbuildlm, který se mi sice ještě zdaleka nepřejedl, ale přece jenom jsem dostal chuť na nějakou novou třešničku. A to z toho prostého důvodu, že na kooperaci je zábavný onen proces odhalování prostředí, krok za krokem, ve dvou a více lidech. Tak jsme o víkendu s Roenickem na chvíli sedli k naším mašinám a podívali se do světa coopdoomii15.wad. Jediné doporučení, které jsem měl je fakt, že tento WAD je i na serveru Obláček, takže si naivně myslím, že půjde o WAD hratelný.



Základní premisa je celkem jasná. Doom (či přesněji řečeno Doom1.wad a Doom2.wad), přestože podporuje kooperační hru, nebyl ve své době na tento styl hry dobře připravený. Většina misí se nakonec stejně hrála, jako single. Zbraně se v základním nastavení daly sbírat jenom jednou, takže po smrti a znovuobjevení se bylo dokončení úrovně obvykle nemožné. S rozvojem žánru se tak stanovily určitá pravidla a zvyky, které Doom v kooperaci vyžaduje. Obvykle nekonečná munice, vypnutý friendly fire, specifické množství a kombinace nepřátel. Za typický kooperační level lze považovat zmíněný coopbuildlm, což je jedním slovem masakr. Jsou ale i jiné volby.


Coop Doom 2 v15 je již z názvu zpracovaný na zcela jiném základě. Rozšiřuje tradiční levely Dooma 2 tak, aby představovaly zajímavou výzvu a nutnost spolupráce více hráčů. Většinou jde o brutální zásahy do designu, ve kterém ten původní najdete jen v malých dávkách. I tak je to ale dobré vodítko, protože zhruba tušíte, kterým směrem se vydat. Tomu je podřízena veškerá mechanika nepřátel. Jejich množství a kombinace jsou asi tak desetkrát tvrdší, než v původním Doomu 2, ale zároveň nejde o absurdní kombinace, jako 150 Cyberdaemonů v maličké místnosti. Naopak - Coop Doom 2 v15 je v pohodě hratelný, až bych řekl, že snadný.


Hra je evidentně koncipována pro survival, tedy subžánr kooperace. Survival spočívá v nastavení omezeného počtu životů, se kterým musíme úroveň dohrát. Bohužel - v našem případě se nám toto omezení vyhnulo, protože jsme měli server v nastavení klasické kooperace. Umím si ale představit, že úrovně by šly hrát na jeden až tři životy, s trochou snahy. Totiž - i po celkem velké holomajzně jsme byli schopni ztratit třeba jen 5 životů. Porovnejte to s coopbuildlm, kde je bežná ztráta pěti životů za vteřinu.


Koncepci nahrává i fakt, že startujeme s 300% zdraví a že je možné sběrem modrých koulí mít zdraví ještě vyšší. Nevím, jestli by se mělo hrát na nekonečnou munici, protože krom zbraní jsou přítomné i (respawnující se!) bedny; také je možné nést větší počet nábojů, než je možné (např. 250 raket). To je další věc, která hru zjednodušuje a zřejmě je to udělané z naší strany špatně, mít DMFLAGS nastavené "tradičně". Uvítám nějaké tipy, jak to správně nastavit pro Survival. Proto relativně nízkou obtížnost nemohu pořádně komentovat, vlastně jsme těch pár úrovní prošli v "tak trochu v god mode".

Miluju poctivé sundavání Cyberdaemona dvouhlavňovkou. Mimochodem jste asi poznali level 3, Gauntlet.

Úrovně jsou k nepoznání změněné. Zachovaly si svou tvář a základní rozmístění významných prvků, ale jinak jsou přehuštěné novými chodbami a prostory. Elegantně jsou zde řešené kombinace 100 vojáků a 1 Cyberdaemon, takže ono té munice nakonec není zas tak moc potřeba. Musí se rozdmýchávat ohýnek na správném místě a takticky ustupovat do míst, kde se respawnuje munice. Podle ZDaemon by měly být správné DMFLAGS 72029252 / 286637568 - no nemohu se dočkat, až to vyzkoušíme naplno.

Počet smrtí není moc vysoký. Hráli jsme ale s neomezenou municí, což není fér!

Dohráli jsme sice jen prvních pět úrovní, které byly poměrně malé (i tak ale byly přibližně 3x větší, než originály), docela se těším, až uvidím přepracované úrovně typu 12-20 (Factory, Industrial Zone, Citadel), které i v původní verzi byly docela masakrální na první průchod. Z toho mála, co jsem zatím viděl, musím zkrátka vyzdvihnout to, že úrovně jsou hratelné. Nejde o masakr, ale člověk se zapotí v tom dobrém smyslu slova. Rozhodně palec nahoru! A pokud nevíte, na Obláčku si zahrajete bez problémů taky samozřejmě!

Hromadná sklizeň pomocí BFG 9000. Klasika.