30. 4. 2012

Potzol's Puzzle


Pravidelní čtenáři blogu mohli jistě dojít k závěru, že:
- neumím hrát logické / strategické hry, páč jsem na to úplně blbej
- Nintendo je strašná společnost, když dojde na online služby, nemluvě o cenách
Obě tyto informace se však ve světle posledních událostí začínají pomalu měnit.
- pořád jsem blbej na logické hry, ale mám nyní již druhou, na které si ulítávám
- Nintendo začíná do online vkládat více peněz a podpory a tak jejich eShop začíná docela fungovat.
A proto - Potzol's Puzzle! Za pouhých 5.40 EUR dostanete stahovatelnou hru do svého 3DS, která sice nesvrhla z trůnu Pullblox, ale celkem právem se řadí na druhé místo. Sice není moc konkurence, ale i tak je to úspěch.



Pamatujete si Block Out? Byla to jedna z těch her, která okupovala mnohé třiosmšestky ve své době. Rád této hře říkám "Tetris pro náročné", jelikož základní premisu přenáší tato hra do třetího rozměru (Nintendo neváhalo a okopírovalo tento koncept ve svém Tetrisu pro VirtualBoye). Potzol's Puzzle si bere základní princip za jeden z hlavních. Máme k dispozici tedy blok ála Tetris, kterým můžeme libovolně rotovat ve třech osách a musíme ho umístit tak, aby co nejlépe zapadl. V praxi máme na jednu úroveň vždy jeden blok a před námi je série děravých zdí. Skrz tyto díry se musíme dostat na konec úrovně.


Aby to nebylo tak lehké, je zde druhý pilíř hratelnosti. A sice - díry ve zdech nejsou zdaleka tvarově odpovídající profilu našeho bloku. Jsou většinou větší a někdy jsou k dispozici dokonce díry dvě či tři. Co to pro hru znamená? Samozřejmě je pořád potřeba proletět správně libovolnou dírou. Vtip je ale v tom, že už během blížení se k otvoru vrhá naše kostka stín a tímto stínem je možné jednotlivé díry "vyplňovat". Pokud se nám podaří díru vyplnit kompletně, dostaneme tučný bonus navíc. Má to několik forem dle toho, na kolik otočení kostkou díry vyplníme. Obecně se dá říct, že každá zeď má pevně daný minimální počet rotací, které je potřeba udělat, abychom vyplnili celou zeď a získali tak maximální počet bodů. Pokud úroveň znáte, dají se díky vědomosti naučit ideální rotace. Samozřejmě z počátku hry na to zapomeňte, měl jsem dost práce s tím level vůbec projít, než abych ještě vyplňoval díry.


Jak tomu u dobrých her bývá, je tento princip použitý v mnoha variantách a modifikacích. Jednak - průlety mezi zdmi jsou okořeněné překážkami, které znesnadňují i jinak snadné rotace pro dosažení 100% skóre. Kamera se při své cestě navíc všelijak kroutí, mění směr pohybu, takže pokročilejší úrovně jsou hodně o postřehu a zmatení. Úrovně jsou rozdělené dle obtížnosti a tvaru kostek do několika světů (momentálně jsem ve čtvrtém a počítám, že je to svět poslední) a pokud hovoříme o prostém průchodu hrou, poskytuje Potzol's Puzzle přibližně dvě až tři hodiny "základní zábavy". Naštěstí tím hra zdaleka nekončí.


Krom zmíněného masterování průchodu, na kterém lze strávit jistě desítky hodin, pokud vás hra chytne, je tedy ještě celá plejáda vedlejších misí. A to mne dostalo. Různé modifikace téhož, kdy pomocí kostek řešíme například bludišťovitý puzzle, závodíme, plníme specifické úkoly, časovky a tak dále a tak podobně. Korunu tomu nasazuje multiplayer, který je dokonce možný na jedné konzoli. Tehdy dva hráči stoupají ve věži s dírami a kdo díru vyplní rychleji, ten se dostane o krok blíže k cíli. Přes WiFi pak lze s protihráčem závodit, kdo nasbírá více bodů v témže levelu. Tady je vtipné, že rychlost není vždy zárukou vítězství, přestože za zbylá čas dostaneme tučnou odměnu.


Hra navíc překvapivě dobře pracuje s 3D zobrazením, které skutečně hře dává hloubku a usnadňuje orientaci. není důvod ji hrát ve 2D. Zvuky a hudba jsou průměrné, příběhový doprovod minimální, ale milý.

Chci tím říct, že Potzol's Puzzle je nejen (relativně) originální, ale také za své peníze dostanete tunu zábavy s extra šlehačkou navíc a opravdu dlouhou výdrž, tedy přesně to, v čem logické hry na handheldech mají excelovat. Vedle PullBloxu jde o další příklad toho, že Tetris není jedinou záchodovkou.

Pokud bych ale přece jen něco hře vytknul, tak je to malá podpora multiplayeru. Podobně, jako v Tetris DS bych uvítal donwload play režim třeba pro deset hráčů najednou, nemluvě o nějakých kooperačních nebo stavebních režimech. A také mi chybí nějaké využití dotykové obrazovky, třeba v bonusových levelech pro nějaké používání extra předmětů. Tak jako tak si není na co stěžovat, jde o výtečnou hru.