22. 5. 2012

Diablo 3 - Starter edition


Dříve, než řeknu cokoli jiné, rád bych ujasnil dva body.
1) Neschopnost poskytovatele služby nesouvisí s principem nutnosti připojení k internetu.
2) V mém minulém článku jsem rozhodně nepočítal s tím, že by moloch typu Blizzard nezvládl start online produktu, čili za zbytkem si pořád stojím.
A nyní k věci:

Není to poprvé a zdaleka ani naposledy, kdy start nové služby provázejí problémy. Avšak konkrétně pro Blizzard jsou tyto problémy poněkud "více než nepříjemné". Firma, která osm let provozuje nejúspěšnějších MMORPG všech dob, která nás pět let masíruje reklamní kampaní na Diablo 3, která poslední rok obhajuje pozici neustálého online připojení ke hře - to je situace, ve které jsme se ocitli o půlnoci půlnočního prodeje jedné z nejočekávanějších PC her poslední doby. Nikoho, ani toho největšího odpůrce Blizzardu, ani ve snu nenapadlo, že půjde o cokoli menšího, než absolutně briliantní a bezchybný start, jako důkaz vítězství technologie na brekem hráčů.

Jenže chyba s číslem 37 se neobjevila pár hráčům, ale v podstatě každému. Cokoli menšího, než perfektní start, lze v případě Blizzardu považovat za fatální neúspěch.

Možná, že zítra, pozítří, za týden nebo za měsíc budou veškeré problémy opraveny a budeme si konečně moci plně vychutnat krásu Diabla 3 bez jakýchkoliv problémů. Avšak z hlediska obecné pověsti ohledně jakékoliv budoucnosti online či streamovaného hraní právě Blizzard nezamýšleně (doufejme! Cynici mezi námi by mohli hovořit o záměrné medializaci hry) zarazil nepříjemně velký hřebík do rakve. Dal hráčům obrovský argument proti. Když ani Blizzard nezvládne online službu, tak kdo jiný? Google? Apple? Microsoft? (Poslední firma je uvedena z legrace).

Dostal jsem jeden kód pro aktivaci Starter edice Diabla 3, protože mi zvědavost nedala a tento způsob distribuce jakési demoverze je poměrně příjemný. Když už jsem se do hry přes plné servery přihlásil, stal jsem se svědkem kolísáním pingu od 100 do 250, což daleko překročilo představu o kvalitní hratelnosti. Nebylo to tak zlé, jako hrát Dooma na 386SX, ale vědomí, že chyba není na straně zákazníka, je zkrátka nepříjemné. Jistě, že během těch pár hodin byly reálné problémy se hrou relativně minimální - ale kdykoli mi hra nepříjemným lagem připomenula, že hraju online a že chyba je u provozovatele, měl jsem chuť někomu plivnout do tváře.

Stranou nechám poznámku, proč Blizzard provozuje tři regiony serverů, jakobychom snad nebyli na internetu. To je možná vysvětlitelné kvůli nějakému účtování, i když smysl to mezi námi moc nedává, jelikož nejde přenášet postavy. Čímpak se herně od sebe servery natolik liší?

Myšlenka online hraní je v pořádku do té míry, že zabraňuje jakékoliv formě cheatování (čímž bylo třeba Diablo 2 pověstné), navíc je pak zaručeno, že potkám-li někoho online, tak mám zaručeno, že veškerá jeho výbava je ve hře nalezitelná a poctivě nabytá. S přihlédnutím k nepovinným aukcím předmětů je dobře, že mi server zaručuje stejné podmínky pro všechny. Nemluvě o tom, že správa serveru je v globálním měřítku jednodušší, než správa milionů lokálních instalací a nesmíme zapomenout na nulové pirátství. Není to o tom, že by se měla singleplayerová kampaň nějak odlišovat od offline hry, online nemá být opticky vnímatelný přínos - naopak bylo záměrem poskytnout zážitek, při kterém nepoznáme, že jsme online. Hráči splnili minimální požadavky kladené Blizzardem. Jsou to oni, kteří se na to lidově řečeno vysrali. Kdokoli tvrdí cokoliv jiného je mimo.

Neznamená to ani v nejmenším, že by měl Blizzard končit. Koneckonců pamatujete-li si World of Waiting nebo třeba neslavné začátky Steamu, dobré služby (za patřičné podpory) se uchytí tak jako tak. Nemyslím si, že by Diablo 3 v historickém měřítku nemělo být považováno za předskokana streamovaných her. Jenže funguje tady něco jako "první dojem" a ten je prostě špatný a neomluvitelný.

Zdálo by se, že je na místě poznámka, že "byla-li by hra offline, nic z toho by se nestalo". To je samozřejmě pravda, jenže my nejsme Blizzard, abychom rozhodovali o tom, jak bude hra vypadat. Blizzard vůči nám nemá žádné závazky, nejsme jeho akcionáři na valné hromadě. Důrazně ale doporučuji dát najevo svůj postoj svou peněženkou. Pokud jste si Diablo 3 koupili, přijali jste fakt, že musíte být online. Chtěli jste to a proto jste to potvrdili svou peněženkou. Jedině tak totiž dáváte najevo svůj postoj. Nikdo vás ke koupi nenutí. Nikdo nevyrobil Diablo 3 proto, že jste si to mocinky přáli a že máte krásné modré oči. Chtějí vaše peníze, nic víc, nic míň. Možná je to pro některé z vás novinka. Tohle není Kickstarter, Humble Indie nebo freeware. Tohle je Blizzard Activision.

Vlastně bych měl být škodolibě rád, že to Blizzard takhle zpackali. Jistě, peníze, co jim hráči narvali (a ještě časem narvou) jim nikdo nevezme a Diablo 3 se již nyní může těšit na ověnčení tituly "nejprodávanější hra", "RPG roku" a podobně. V očích obecné hráčské obce si ale ještě dlouho budeme připomínat skutečně nepovedený start, ke kterému jsme všichni vzhlíželi, ať už v dobrém nebo zlém. Já Diablo nemám rád, ale jak jsem napsal výše - ani ve snu mne nenapadlo, že by se chyba stala tam, kde se stala. Vsadil bych si na Blizzard, jestli mi rozumíte. A prohrál bych.

A ptáte se mne, co říkám na hru?

Hra se hraje skoro stejně, jako Diablo 2, grafická stylizace mi moc nesedí a technologicky ani moc úžasně nevypadá (taky běží ve FullHD rozlišení na plné detaily i na mé 8800 GT, což je prosím skoro pět let stará karta). Chybí mi nějaký narcis mód, kde bych si mohl detailně prohlížet postavy a příšery - no jelikož žádné detailní objekty hra neobsahuje, není se čím kochat. Z praktického je na facku, že nejsou automaticky zprůhledňované překážky (nebo zvýraznění nepřátelé) v okamžiku, kdy má postava jasně vidí do chodby, ale já prostě ne. V dungeonech je to celkem častý jev.

Zdráhal bych se použít slovo "inovace", ale Diablo 3 je rozhodně evoluce. Systém je jednodušší, přístupnější, sjednocený a uhlazený - celkově ale nepůsobí zrovna nově, "jenom" dotaženě, což jistě znamená dost práce (ale nevěřím, že sedm let). Je to prostě Diablo, klikačka pro nenáročné, kde jisté promile hráčů (na které Blizzard míří) využije pokročilé varianty herní matematiky. Jelikož je ale celá hra pořád motivována výherním automatem na předměty, je pro mne hraní naprosto bezpředmětné.

Vím, že lidi baví stokrát porazit téhož bosse, aby získali supermagický předmět. Mně to přijde na hlavu. Lenost autorů vymyslet pořádné RPG se scvrklo na akční rubačku, která stojí na nekonečné znovu-"hratelnosti", kdy se od sebe jednotlivé průchody liší jen jinými výsledky jednorukého bandity. Nuda. Není to poprvé. Samozřejmě, že nejsem cílová skupina, protože skutečně neocením, že má někdo brnění +85.625. Je to únavné repetetivní zaměstnání na plný úvazek a pokud vás nechtějí u popelářů, tak se tady asi uživíte.

Takže jedním slovem: meh.