6. 6. 2012

E3 2012 - komentář


Letošní E3 byla snad ještě slabší, než ta loňská. A to je co říct. Jasně, každý rok si opakujeme, jak moc jsme se stali obětí kolotoče remaků, sequelů, spinoffů - ale to co jsem viděl letos by se dalo shrnout do slov "ztráta času". Naštěstí jsem teda shlédnul všechny konference ze záznamu - věnovat tomu svůj čas určený převážně k spánku, do smrti bych si to vyčítal. Začínám si říkat, jestli není celá E3 zbytečná, protože za posledních pár let (řekněme od roku 2005) to jde z kopce a níž už to snad ani nejde. Tak jako tak - letem světem pár postřehů k představeným hrám, funkcím či hardwaru, který nám byl představen na letošním veletrhu. (Poznámka - v době psaní článku ještě Nintendo neuvedlo svou konferenci pro 3DS, doplním ji později).



Microsoft

Microsoft neporušil zas tak moc svou tradici a vystartoval na nás s Halo 4. Naprosto nudná a generická ukázka tunelové FPS, na kterou bych nesáhl ani dvoumetrovou hygienickou tyčí na opice. A zde ještě jedna obecná poznámka - Microsoft podle mého názoru nepředvedl ani jednu hratelnou ukázku libovolné hry - veškerá prezentace působí, jakoby jela ze záznamu. Ne snad, že bych nechápal, o co v prezentaci má jít - ale takhle nakašírované situace se jen tak nevidí. Splinter Cell Blacklist jako hra vypadá relativně zábavně, avšak ze všeho nejvíce připomíná Gears of War s možností automatického zabíjení. A ano, Splinter Cellu dlouho chybělo ovládání hlasem přes Kinect, kdy hulákání po obýváku "hey, you!" dodá atmosféře tu správnou šťávu. Stejně tak je hlasové ovládání obrovskou výhodou pro upravování formací v NFL 13, kdy s obrovským zpožděním a nejistým výsledkem dosáhnete téhož, jako stiskem tlačítka. Kinect vede! Podle očekávání se také mihla "nová Forza", která ale spíše vypadá jako Need for Speed - soudě dle prezentace, čili půjde zřejmě o spinoff série.

Microsoft obecně tlačí na XBOX 360, jako středobod obýváku, takže následuje prezentace televizních kanálů, které jsou sledovatelné skrz tuto hučivou krabici. Nevím, kolik z toho se týká Evropy, potažmo naší republiky, ale ostentativně dávám najevo svůj enormní nezájem. Propojení s tablety, mobilními telefony a potažmo s Windows 8 má za následek jakési multimediální propojení s názvem Smart Glass, což je ve skutečnosti zhovadilost hodná Radka Hulána. Představte si, že nyní můžete během sledování filmu na televizi pozorovat na tabletu interaktivní mapu, kde se hrdinové filmového příběhu nacházejí, číst si jména herců, dozvídat se spoustu detailů pod pokličkou. Využití je i pro hry - na tabletu můžeme kreslit například pohyb hráčů amerického fotbalu. Trapnost Microsoftu se snahou okopírovat koncept WiiU a zároveň fatálně nepochopit základ Nintendo filozofie je dechberoucí. Ano, opravdu se chci dívat na své Nokii a Nokia tabletu na věci, které odpoutají mou pozornost od televize. Bravo!

Mezitím se na scéně mihnul jakýsi chlápek z Nike, který tvrdí, že díky Kinectu z vás udělá svalnatého chlápka, jako z reklamy. Komičtěji působí snad už jen pompézní oznámení Internet Exploreru pro XBOX 360 s jeho Bing vyhledáváním. Na Bolevci radostně tleskají ručky, mně to nechává naprosto chladným.

Ukázka nového Tomb Raidera vypadá jako Gears of War s lukem. Naprosto generická střílečka, která nemá s původní sérii takto na pohled pranic společného, ba dokonce vykresluje náctiletou Laru jako masovou vražedkyni nejhrubšího zrna. Když si vzpomenu vlnu kritiky, když Lara zabíjela nevinné vlky v prvním díle - to byly časy! Unifikace žánrů v plné parádě, to jsme se dopracovali! Následuje trojice nicneříkajících trailerů na hry Ascend, Loco Cycle a Matter. Prosím řekněte mi někdo, že nepůjde ve skutečnosti o osekané Diablo, Light Cycle a Tetris.

Co se špatných dojmů týče, tak následuje další, dlé mého dojmu nafilmovaná ukázka Resident Evil 6. Dva znudění Japonci něco řeknou, pak pět minut genericky kvedlají joystickem a bez jakéhokoliv vzrušení předvádějí jakous takous akci, která nemá ani hlavu, ani patu, nepřipomíná to Resident Evil, ale spíše Gears of War se zombíkama. Ach jo. Wreckateer snad ani nemá smysl komentovat - 3D vykrádačka Angry Birds pro Kinect, která neoplývá fyzikou, ani vlastně ničím. Sout Park RPG je sice prima nápad, avšak nervózně postávající autoři seriálu neřekli vlastně nic až na to, že hra vypadá stejně, jako jejich seriál. Super.

Na konci show pak tancuje nějaký africký američan (v USA je zřejmě populární), aby ho pak vystřídal rasistický nápis "Future is black" a ukázka Call of Duty Black Ops 2, který vypadá přes veškerou pompéznost strašlivě nudně a ze všeho nejvíc mi připomíná Gears of War, ale first person. Nebo prequel ke Killzone. Pitomá hra, pitomá show, pitomej Kinect, pitomej Microsoft - takže kdybych to hodnotil, dal byc tradičně jedničku s hvězdičkou. (Hvězdička značí, že je to o chlup lepší, než loni, a protože tam nebyly malé děti a Peter Molyneux). Vtipné je, že přes katastrofální prezentaci se domnívám, že Microsoftu se bude dařit lépe a lépe. Umí to prostě zahrát na rednecky, všechny čest, žijeme v kapitalismu.



Ubisoft

Dal jsem si tu "práci" a zkouknul jsem i Ubisoft a EA. Jelikož toho nepředvedli zas tolik, tak jen telegraficky. Far Cry 3 vypadá dobře, jestli mne bude bavit nevím. Důraz na multiplayer v novém Splinter Cellu je samozřejmě pozitivum, ale jak jsem napsal výše - hra se totálně míjí s mými touhami a navíc nemám Kinect, takže si hru nikdy neužiju tak, jak Ubisoft zamýšlel. Rayman Legend na WiiU vypadají mnohem zábavněji, než bych si byl ochoten přiznat. Trailer na ZombiU se mi moc líbil, ale hratelná ukázka až později u Nintenda. Assassin's Creed 3 je jasně hlavní tahák Ubisoft a i když neukázali mnoho nového či jinak zajímavého, na tuto hru se opravdu těším. K závěru pak předvedli "e-sport", nějakou mutaci Action Quake, která byla děsivě mdlá, takže si ani nepamatuju, jak se hra jmenovala.

Watch Dogs jsou tak nejen jedinou novou hrou, kterou Ubisoft předvedl, ale také nejvíce překvapivou hrou celé E3. Vize světa s totální kontrolou informací, ve které máme schopnost vypínat elektřinu veškerých zařízení (počínaje mobilními telefony přes mixéry a konče dopravními světly) - to vše zabalané v jakoby GTA sandboxu? To si dám líbit! Ubisoft vybral nejen velice aktuální téma, navíc příjemně ožehavé, pichlavé a nepříjemné; ale navíc zvolil atraktivní zpracování. Pokud se jim podaří podat dospělý příběh, vyjadřující se k současnému dění v naší realitě a pokud se jim podaří naservírovat procedurálně generovanou hratelnost s obří dávkou svobody, tak máme co do činění s jednou nejzásadnější her všech dob!

Anebo to elegantně po francouzsku zkurví, zamávají bílou vlajkou a dosteneme lineární střílečku plnou skriptů. Vyberte si. Hodnocení show: 5/10.

Electronic Arts

Show EA se mi vůbec nelíbila a divím se, že o ní vůbec píšu - asi jen pro kompletnost. Dead Space 3 vypadá jak Gears of War ve vesmíru, NFL13 a tyhle sportovní série nemá smysl komentovat. Sim City Social od Maxisu vypadá tak nějak normálně, ale nemám fejsbůky na to, abych si to zahrál. Battlefield 3 Premium je žebračina nejhrubšího zrna, stejně tak na mne působí "nové" Need for Speed a Crysis 3. Przdná sláma nebo mrtvý kůň - stačí do toho hodně mlátit a ono to ještě něco pustí. Celá prezentace se dá shrnou do slova: zbytečnost. Hodnocení bych ale dal 2/10, protože se ani jednou neozvalo "Kinect" (a pokud ano, tak jsem to vytěsnil).


SONY

Od SONY jsem nečekal mnoho a dokázali přesto svým způsobem zklamat. Úvodní ukázka Beyond, kde úžasná Ellen Page předvádí Oscarem ohodnocené herectví ve formě strnulého pohledu do zdi, se mi líbila technologicky, no námětem jsem poněkud rozladění. Pedofilní David Cage se snaží představit sondu do prvních patnácti let života dívenky (buďme rádi, že konečně poznal potenciál opačného pohlaví!), což obnáší spoustu krve, výbuchů a dokonalých digitálních herců. O "hře" samotné neřekli ani Kinect, takže půjde zřejmě o Blue Ray film, kde pomocí výběru kapitol ála Kinoautomat ovlivníme děj. Ale to je jen moje spekulace.

Představení All-Stars vykrádačky Smash Bros. stojí jen za konstatování, že živý komentář stál za prd a že to nevypadá zdaleka tak srandovně, jako Nintendo originál. Odkud SONY vzala ideu, že zrovna tohle bude dobrý nápad? Ale asi pořád lepší, než Uncharted Kart.

Na svoje dno si prezentace sáhne v okamžiku bombastického předvedení cross-gamingu, tedy možnosti hraní jedné hry na Playstation 3 a Playstation Vita za cenu dvou her. To je podtrženo doslova trapným žebráním na kolenou, abyste si koupili Playstation Network Plus. Jack Treton se dokonce nestydí uplácet návštěvníky tím, že všem podstrčil roční členství zdarma. Nedělám si legraci - tato letáková kampaň, známá též jako výprodejní důchodcovská horečka, vzbudila zdaleka největší potlesk a ovace ze všech konferencí, co jsem na letošní E3 viděl. Krok stranou - pokud Microsoft měl všechny herní ukázky předfilmované, tak SONY muselo mít v sále svoje roztleskávače a křiklouny, jelikož aby dav novinářů vytekl takřka nacvičeně při každé pomlce moderátora na jevišti - to se nevidí denně.

SONY dále dobře prezentovala budoucnost Playstation Vita s propojení s televizními službami a s hudbou, což je podobně jako u XBOXu 360 něco, co absolutně neocením, ale je dobře, že se tím někdo zabývá. Trochu smutně pak působilo slavnostní ohlášení her z Playstation 1 na Vitě, což je vlastně přiznání, že jejich nové hry stojí za starou bedlu. Pokus okopírovat WiiU koncept je nepřesvědčivý, i když zcela jistě funkční. Stačí si k jedné konzoli koupit druhou konzoli a máte za cenu dvou funkci jednoho WiiU - a to jen u vybraných titulů (tj. u tří). Potlesk! Překvapil mne ale Assassin's Creed 3 pro Vitu ve formě spinoffu. Ukázka téže hry pro stolní konzoli vypadala celkem mdle - námořní bitva vyprávěná přímo z paluby je dobrej nápad co do atmosféry, ale hratelnost vypadala dost nudně. Oznámení spinoffu Black Ops pro Vitu je jistě marketingově důležitý tah, ale opět na okraji mého zájmu.

Multiplayerová ukázka Far Cry 3 nebyla příliš přesvědčivá, ale tak tomu u Ubisoftu chodí. Oproti tomu musím udělat taktický krok stranou. Jak Microsoft, tak Ubisoft a tak i SONY se letos nezvykle často oháněli slovem "inovace", aniž by předvedli cokoli doopravdy inovativního. Smart Glass je sice teoreticky inovativní, ale zhovadilý. Watch Dogs by také mohli být teoreticky inovativní, ale o těch zase nic nevíme. SONY ale skutečně předvedla inovativní koncept ve formě Wonderbook. Jde o knihu, kteoru snímá Playstation Eye a kterou "interaktivně" čteme na obrazovce, což je doplněno augmented reality grafikou a doplňkovém ovládání Move. Předváděčka Book of Spells s licencí Harryho Pottera vypadala zajímavě. Chápejte mne správně - je to podle mne nehratelné a pro mne absolutně nezajímavé, nevrazil bych do toho ani korunu - vlastně bych to nechtěl vůbec hrát. Ale čistě jako koncept? Musím uznat, že je to originální a inovativní a že by z toho šlo něco, ne nutně herního, vytěžit.

Na závěr dvě hry. God of War vypadá "pořád dobře", takže si ho koupím tak jako tak. Oproti tomu Last of Us sice vypadá dobře, ale nejsem si jistý, jestli potřebujeme další klon Gears of War (byť notně inspirovaný survival technikam z I am Alive) zapracovaný do Potěmkinovských vesnic. Přesto bych řekl, že jako vykrádačka Uncharted by mohlo jít o dobrou PSN hru za pár stovek, to zase ano. Celkově na mne SONY konference působila nevyváženě. Úvodní fňukání a trapné pokusy zaujmou vykradením jiných her a konceptů nejsou ani komicky zoufalé. Druhá polovina se ale zvedla a konkrétně Wonderbook, God of War a Last of Us mne zaujali. V průměru bych řekl - 1/10 + 7/10 = 4/10.


Nintendo

Na Nintendo jsem byl hodně zvědavý a z velké části jsem dostal to, co jsem chtěl; zároveň ale k nějaké pomyslné dokonalosti chybělo opravdu hodně. Hned z kraje mne zklamalo, že neřekli ani pár slovy nic o střevech konzole, ze které bychom mohli vycházet při porovnávání grafické kvality ukázek. Totiž není vůbec zřejmé, zda trailery z mnoha předvedených her (tedy těch multiplatformních) pocházely z WiiU. Je spíše pravděpodobné, že nikoliv. To nemusí nutně znamenat, že je WiiU hardwarově nějak špatné (konec konců první hry a navíc porty nebudou z principu vypadat moc jinak), ale tohle trapné tajnůstkářství si mohli odpustit. Místo toho, aby Reggie pět minut mluvil o tom, že nebude mluvit o hardwarové specifikaci, mohl mluvit o hardwarové specifikaci nebo upřesnit detaily samotného ovladače. Palec dolů.

První ukázka Pikmina 3 mne docela zaujala. Vůbec většina předvedených her podle mne dobře demonstruje, jak pracovat s WiiU. Pikmina 3 je možné hrát jak Wiimotem a nunchukem, tak gamepadem, tak WiiU tabletem - a pokaždé to má svá specifika, nemluvě o multiplayeru. Nikdy předtím mne Pikmini na GameCube moc nezaujali, ale najednou jsem dostal chuť je zahrát. WiiU jako takové bude podporovat dva tablety, což je dobrá zpráva - víc od této konzole vlastně nechci. Ukízka New Super Mario Bros. U je přesně taková, jakou bych očekával. Není dechberoucí, naopak sázka na klasiku, v HD rozlišení by to mohlo být bezvadné a multiplayer ještě lepší, než na Wii.


Pár slov k Miiverse - obecně se mi tento koncept zamlouvá, působí neotřele a zároveň využitelně. Zdá se, že Nintendo zvedlo rukavici online službám a opravdu propojí hráče a nejen je skrz vlastní sociální síť. Myšlenka, že se u ikon jednotlivých her zobrazí komentáře hráčů z regionu je zajímavá cesta, jak rozšiřovat friendlist. Stejně tak možnost ukládat a publikovat screenshoty - i to je věc, která mi na konzolích dneška zoufale chybí (a s touto funkcí jsem počítal). Líbí se mi, že by WiiU mohlo sloužit jako ovladač televize a že je možné publikovat obsah na malém a velkém displayi nezávisle na sobě. Těžko říct, jak moc se to popere s nastupující generací SmartTV, ale oproti obdobnému konceput Microsoftu a SONY má Nintendo jako vždy jednu výhodu - je to default, nikoliv jen periferie. Každý výrobce hry s tím může na jistotu počítat, nemluvě o autorech aplikací. Jestli se to chytí - ukáže čas. Ale jako potenciál? Palec nahoru.

Batman Arkham City Armored Edition opět ukazuje, že WiiU se perfektně hodí na "normální" hry, které dokáže zajímavě obohatit o casual prvky, případně přehlednější mapu, přepínání zbraní a předmětů v inventáři. Jako demonstrace dobré. Vedle toho Scribblenauts Unlimited zanechaly hořkou pachuť na jazyku - tohle by se nemělo na WiiU objevit a neumím si představit, koho to zaujme. Následuje trailer (převážně starších) third party her, kdy většinu známe, ale jsem rád, že tyto hry na WiiU budou, i když si většinu z nich nekoupím: Darksiders 2 (ty si zrovna chci koupit ;), Tank!, Mass Effect 3, Tekken Tag Tournament 2, Trine 2, Ninja Gaiden 3 a Aliens: Colonial Marines.

Wii Fist U je další generace fitness implementace, která s WiiU má tu výhodu, že je možné cvičit na balance boardu i bez televize. Koncept se ale nezměnil, takže ingoruji a jdeme dál. Sing. Bohajeho, ruce pryč, dál. Nastupuje krátká ukázka her pro 3DS (kterému Nintendo věnuje extra konferenci), telegraficky: New Super Mario Bros. 2, Paper Mario 3D, Luigi Mansion, Castlevania Mirror of Fate (vypadá opravdu dobře), Epic Mickey (2D hopsačka), Scribblenauts Unlimiter a Kingdom Hearts. Celkem obstojný výběr, ale k 3DS až později.

Lego City WiiU z počátku vypdalo na projekt, který mne zcela mine. Ukázka mne ale překvapila, že jsem dostal chuť si to zahrát. Nevím, jestli je to hladem po GTA klonech, ale opravdu - nerad to říkám - Lego City vypadá slušně. Údajně se dočkáme i spinoffu pro 3DS, s možností spolupráce obou her. Proč ne?


Nastupuje Ubisoft se svým Just Dance 4, který ve verzi pro WiiU umožňuje ovládat taneční figury v režimu "puppet master". To na mne působí zhruba tak, že někoho budu muset zabít. K mému překvapení to zachránil Reggie se svým komentářem "...being puppet master is like running Nintendo America...", což mne poprvé na této E3 upřímně rozesmálo. Velké překvapení je ale hra ZombiU, ze které jsme zatím viděli jen trailer. Ukázka ze hry přesně demonstruje to, co mi na WiiU přijde lákavé - inovativní využívání tabletu ve specifických minihrách při normálním gameplayi. Něco, co se dá v jiné formě realizovat i s normálním gamepadem, ale oddělení prvků na tablet podle mne přispěje atmosféře a hratelnosti. ZombiU ukazuje mačkání tlačítek číselníku během cutscény, zaměřování sniperkou, práci s inventářem - a to vše během "normální" zombácké survival střílečky. ZombiU je druhé překvapení Ubisoftu. Ono to asi nebude dobrá hra, ale podobně jako Red Steel pro Wii - půjde o referenční titul, který ukáže všechny možnosti a ostatní vývojaři se tím nechají inspirovat. Závěr Ubisoftí prezentace je sestřih trailerů pro WiiU - Assassin's Creed 3, Rayman Rabbids, Rayman Legends, sportovní a fitness aplikace, Avengers. Nic extra, ale lepší než nic.

Konec konference patřil hře Nintendo Land, která je "asi" kompliací miniher s Nintendo tématikou, které se hrají skrz Mii Plaza prostředí, tedy asi vzdáleně podobně, jako třeba Playstation HOME. Nijak mne to nezaujalo, i když chápu, že chtějí demonstrovat možnosti využití WiiU. Tak jako tak - jako "pecka na závěr" to bylo extra slabé.

Celkově - Nintendo svým způsobem nepřekvapilo, většinu mnou očekávaného splnilo, ale zároveň selhalo v opravdu důležitých otázkách ohledně WiiU (hardware, cena, kdy bude k dispozici, jaké další third a first party hry budou na launchi a během prvního roku?). 3DS konferenci dopíšu později. Tak jako tak - Nintendo konference na mne nepůsobila jako celek podprůměrně, ale podobně jako SONY to hodně kolísalo. Řekl bych, že 6/10 je adekvátní známka (ještě uvidíme, co to 3DS samozřejmě).