17. 9. 2012

Black Mesa


Osm let vývoje fandovského modu. Objektem je nic menšího, než legendární Half Life, převedený do neméně legendárního enginu Source, kterým disponuje vlajkový Half-Life 2. Black Mesa je to, co jsem čekal při ohlášení Half-Life Source. Já opravdu miluju první Half-Life a krom toho, že si ho každoročně dohrávám, vidím v této hře obrovský historický mílník, který zřejmě jako jediná hra dokázala překročit stín Dooma (a potažmo i Quaka) a nastolit nový směr vývoje žánru first person stříleček. Vedle Dark Forces 2 si nedovedu představit lepšího kandidáta na remake, než právě Half-Life.

Nutno říci, že dílko nemá smysl doopravdy hodnotit. Už jenom to, že někdo dokázal tak dlouhou dobu de facto zadarmo pracovat a vyplodit toto dílo je obdivuhodné. Zároveň vzniká otázka, jak dlouho by takový remake trval samotným Valve, kdyby do toho nalili peníze a angažovali správné lidi. Přijde mi až téměř nepochopitelné, že jinak ekonomicky vzdělané Valve nechytili příležitost za pačesy a nevytřískali z této total conversion nějaký ten dolar. Na druhou stranu tím mohou dávat okázale najevo své lidumilství. Ať už člověk zaujme jakýkoliv postoj - hru si může každý stáhnout zdarma a posoudit sám, nakolik se remake povedl.


Já jsem teda nadšený. Opravdu jsem nečekal, že to dopadne až takto dobře. Po letech masírování screenshoty sice člověk čekal výměnu modelů a zdokonalení textur. Bylo i zcela očekávatelné, že lokace budou naplněné novými předměty a detaily. Ale nečekal jsem, že pojem "total conversion" bude naplněn tak do puntíku.

Naprosto každá vteřina hry je překvapující. Ono se to samozřejmě hraje více méně stejně, ale ten pocit toho, že hraju technicky vzato úplně novou hru, je neutuchající. Místo primitivného retexturování a naházení bordelu do koutů máme před sebou s citem přemodelované prostředí. Od prvního okamžiku jsem dokonce znejistěl, jestli hraju "stejnou hru". Až když se objevil hlídač bušící na dveře, uklidnil jsem se. Dokonce je tomuto hlídači přidaný smysl. Už nestojí na absurdně umístěné plošině, ze které se dá jenom spadnout. Tato plošina je přetavená v maličký sklad se serverovnou, kam ho někdo omylem zavřel. Jak elegantní.


Takto bych mohl pokračovat dále. Originální Half-Life najednou působí chvílemi téměř symbolicky. Autoři Black Mesa si dali tu práci a uhladili veškerá místa s neuvěřitelnou dávkou smyslu pro detail. Veškerá architektura laboratoří vypadá mnohonásobně realističtěji. Nejde jen o dispozice rozmístění jednotlivých místností, ale i o modernizaci interiérů, nábytku či výbavy. Naprosto vše okolo nás působí zkrátka mnohem lépe. Což je samozřejmě logické, když na hře makáte tak dlouhou dobu.


Black Mesa naplňuje svou vizi. Není překvapivá, co do obsahu hry. Nemůže být překvapivá, nesmí být. Ale pokud alespoň trochu znáte originál, budete z Black Mesa okouzleni, jak moc dobře to banda amatérů zvládla. Ale i pokud originál neznáte (jsou vůbec mezi námi tací?), je Black Mesa pořád více než dobrou hrou! Člověk nemůže očekávat, že hra bude vypadat dle standardů roku 2012, ale to rozhodně neznamená, že by hra vypadala nějak nepřijatelně. Má grafiku o mnoho řádů lepší, než jakýkoliv srovnatelný free či indie produkt.

Jako hnidopich si nemohu odpustit komentář k animaci chůze postav, které trochu kloužou po povrchu, ale je to jen mikroskopická drobnost ve srovnání s produkční hodnotou, jakou Black Mesa nabízí. Neexistuje důvod tuto hru nehrát, ať už jste fanda originálu nebo ne. Prostě jděte a stáhněte si to!

Samozřejmě - hru jsem ještě nedohrál, jsem momentálně zhruba v první čtvrtině. I tak nijak nepochybuji o tom, že vysokou laťku nasazenou od startu hry udrží i nadále. Zbývá jen doufat, že autoři nebudou zapomenuti a že budou nějakou formou odměněni. Byla by velká škoda, aby takové množství talentu, píle a odhodlání bylo zapomenuto.

P.S.: Vůbec bych se nezlobil, kdyby "někdo" stejným způsobem předělal i Opposing Force a Blue Shift. Ještě více bych ale ocenil, kdyby někdo předělal demoverzi k Half-Life!