13. 10. 2012

Bad Piggies


Marná sláva, Rovio začíná dělat dobré mobilní hry (snad to nezakřiknu). Po nechutné vykrádačce s multimiliardovým ziskem Angry Birds a fatálně zapomenutém Amazing Alex (rovněž nechutná vykrádačka The Incredible Machine) došlo k "zoufalému" kroku. Udělat hru, která sice bude pořád těžit ze simulace fyzikálních jevů, avšak nebude natolik primitivní jako "nějak to tam napálim a uvidím" a natolik nudná jako "zkombinuju co se dá a budu čekat, jestli to vyjde". Koncept Bad Piggies sice není nikterak zázračný, ale je poměrně vtipně využitý a variabilní. "Zkombinuju co se dá a pak to tam napálim". Naším cílem je poskládat z předem daných prvků vozidlo či létadlo a s ním pak dopravit prasátko do cíle. Cestou jsou nějaké bonusy, časové limity a podobně. Těžiště tedy jednoznačně tkví v level designu, který nás naučí jednotlivé stavební prvky chápat. Musím říct, že toto je hra, kterou se nebojím označit za vkusnou, byť ne vysloveně originální.



První úrovně jsou pochopitelně jen zahřívací a tak se v rámci tutorialu dozvíme, jak fungují kola, jak funguje bedna s dynamitem, jak kombinovat motory, balónky a podobně. Okolo dvacáté úrovně už pozorujeme, že hra nepočítá jen s tahem na branku, ale vyžaduje také měnit směr pohybu vozidla, což s jednosměrným motorem nedocílíme. Takže začneme využívat setrvačnost, nejrůznější pružiny, zkoušíme alternativní průchody úrovní a tak dále. Hra, ve které musíme kombinovat touhu po exploringu a zároveň správně designovat vozítka. Jsem pro!

Hlavním vodítkem k řešení je seznam dostupných prvků pro danou úroveň. Základní dřevěná konstrukce, kola, větráky a desítky dalších prvků musíme nejprve slepit a pak poslat do boje. Bohužel / naštěstí nelepíme předměty k sobě jak chceme, ale pouze do předem připravené čtvercové mřížky. To má výhodu, že člověk nemusí honit pixely a tedy přesně vždy ví, jak se vozidlo bude chovat - je snadné jízdu zreplikovat. Nevýhoda trošku je, že pak člověk předem ví, jakým směrem se má při designování ubírat, jelikož má pevně dané hranice a počet prvků. Asi bych dal přednost tomu, že si za nějaké virtuální peníze (pevně dané předem na danou úroveň) nejprve nakoupím z širší nabídky prvků, ale na druhou stranu by komplexita přerostla únosnou mez. Takže nakonec dávám palec nahoru.

To s tou možností zreplikovat jízdu jsem trochu kecal, protože i během jízdy můžeme některé bloky zapínat a vypínat (typicky motory nebo větráky, případně deštníky), což do hry přináší trochu té akce a časování. Tedy velice vítaný prvek, abychom se nenudili. V tomto smyslu je naopak těžké přesný průchod levelem zopakovat. Přitom nejde o žádnou berličku - přepínání přístrojů je kriticky důležité a stačí se zpozdit o půl sekundy a můžeme jet znova.

Naštěstí hra odsýpá a restartování je vždy otázka jednoho kliknutí, stejně jako průchod. Nemusíme na nic čekat (na rozdíl od Angry Birds, kdy jsme vždy vystřelili tři ptáky, abychom to pak vždy zkazili s tím čtvrtým). Takže se mi do hry chce více a chyby skutečně učí, což je skvělé. A jelikož je hodnocení pomocí tří hvězdiček podmíněno jinak, než zrovna honění pixelové přesnosti, je zde i důvod k opakování a zlepšování výsledků. Většina úrovní se dá dohrát velice elegantně, když se člověk snaží.

Jedině audiovizuální zpracování mi přijde poněkud okoukané. Rozumím tomu, že masa potřebuje známý a snadno rozeznatelný styl, takže došlo k prostému importu z Angry Birds. Že jsou obě hry úzce provázané "příběhově" je sice známý fakt, ale pochybuji, že by kdo hrál tyto hry kvůli příběhu. Vidím v tom spíše chladný kalkul po neúspěšném Amazing Alex, kdy Rovio zkrátka vsadilo na kartu co nejpodobnější té vítězné. A pokud se nepletu, tak se prasatům zatím daří celkem dobře.

Je nesmyslné chtít od Rovia, aby zopakovali úspěch Angry Birds. Ale podařilo by-li se jim této metě s Bad Piggies alespoň přiblížit, byl by to myslím záslužný čin. Konečně něco, co se nestydím hrát, díky!