30. 10. 2012

Star Wars: The Old Republic


I když jsem se zapřísáhl, že nikdy nebudu hrát žádné MMO, koukal jsem po Star Wars: The Old Republic docela dlouho. Důvod je ten, že autoři slibovali hlavní dějovou kampaň, kterou je možné hrát i jako singleplayer a že by se tím dal teoreticky nahradit "Knights of the Old Republic 3". Sice nechápu, proč tuto hru (společně s Jedi Knight 3) nevydali samostatně, nu ale jelikož nyní máme možnost hrát až do patnácté úrovně postavy zdarma (a brzy snad hra přejde kompletně na free2play model), nezbyl zde prostor k výmluvám, proč se na hru (respektive na její složku pro jednoho hráče) nepodívat. Komické samozřejmě je, že moje vnímání MMORPG her je ovlivněno zejména EVE Online, které je svým stylem přece jenom trochu jiné - a pak hlavně Lineage 2 ve zlatých časech DK Tech. Čili - nečertěte se, když se rozpovídám nad nějakým MMO standardem, případně, že se nad ním rozčílím. Není to můj obor.



Na začátku hry si volíme postavu ze čtyř základních povolání - Jedi Knight, Jedi Counselor, Smuggler a Soldier. Zároveň s tím si vybíráme, jestli stojíme na straně Republiky nebo Impéria. Jelikož mi přijde kontraproduktivní hrát Star Wars hru za cokoliv jiného, než rytíře řádu Jedi, byla moje volba jasná. Na desáté úrovni jsem si pak vybíral mezi Jedi Sentinel a Jedi Guardian. Jelikož jsem fanda dvou šavlí, bral jsem první variantu. V kontextu podání postavy jsem byl tedy spokojený - jakákoliv hra se světelnou šavlí je prostě dobrá, ať si Trekkies říkají co chtějí.


Hra mne od počátku upoutala svou výpravností. Nejsem zvyklý, abych před hraním MMO hry civěl na animačky a dialogy takto dlouhé a takto dobře udělané. Pokud se nepletu, tak The Old Republic je snad první MMO hra, která se chlubí kompletně namluvenými dialogy. Z Lineage si pamatuji, že jsem potkával desítky, ne-li stovky postav, které měly předepsaný dialog na celou obrazovku, což ale v praxi znamenalo, že jsem text jen rychle prolétl očima (a někdy ani to ne) a na konci jsem klikal na "Accept Quest". Star Wars na to jdou úplně jinak, respektive na to jdou cestou klasické single player RPG.

Dialogy nejen že jsou namluvené, ale také dramaturgicky podané - to jest změny kamery, střihy, animace postav a třeba i naše volby jsou zpracované, jako v Mass Effect. To vše přispívá atmosféře, kdy musím na rovinu říci, že nemám pocit, že bych hrál MMO hru. Jde o inklinaci k Knights of the Old Republic, což je jedním slovem super


Tento pocit mne provázel prakticky celou hrou. I když jsem pochopitelně narážel na spousty dalších hráčů, nic mne nenutilo s nimi komunikovat a "kazit" si tím hru. Ovšem jedna výtka tady je - samotný styl úkolů je celkem pochopitelně v klasickém MMO kabátě. Hra poměrně často respawnuje nepřátele, vypadnuvší předměty jsou náhodné a většinou i naprosto zbytečné, smrt postavy je pouze relativní. Čili člověk na první pohled pozná, že nejde o single hru - ale s tím jsem ochoten se smířit.

Co mi trošku vadí je systém soubojů, který se příliš neliší například od Lingeage 2. Člověk naběhne do skupinky nepřátel, mačká číslíčka na klávesnici podle toho, jak to jen jde a to je zhruba tak celé. Nepochybuji, že na vyšších úrovních je potřeba více taktizovat - ale takto ze začátku hry je to otázka hrubé síly. Bohužel je potřeba pokaždé akci ručně nakliknout - nenašel jsem možnost vytvářet si komba / makra, které bych jen aktivoval a sledoval výsledek. Něco podobného se mi právě líbilo na Knights of the Old Republic - ale samozřejmě chápu, že je to daň za nemožnost pauzy při hraní online. Souboje jsou tak hlavní připomínka toho, že hrajeme MMO hru.


Smrt postavy má celkem elegantní řešení. Jednak se nám sníží stav výdrže naší výbavy, ale hlavně je před námi časový limit, po kterém se můžeme buď vrátit do bezpečí (obvykle místní doktor) anebo pokračovat ze stejného místa dále. Časový limit, po který je nutné čekat, se ale s přibývajícími úmrtími prodlužuje, což je celkem spravedlivý přístup. Pokud jste v partě, může vás oživit i spoluhráč.Opět - připomíná to singlovou hru s quicksave / quickload. Dobře to pak odsýpá.

Snad jediná věc, kde jsem ocenil MMO složku titulu, jsou rozhovory. Překvapilo mne, jak moc jsou dialogy připravené na dva a více hráčů v partě. Nejen, že se druhý hráč může účastnit dialogu skrz holografickou jednotku, ale hlavně vybíráním stejných variant dialogu získáváme "social points". Sice nevím, k čemu je to dobré, ale samotná myšlenka toho, že dialogu se účastní více hráčů mi přijde skvělá a je to snad jediný důvod, proč s někým chodit v partě. Podobně to pak funguje na úrovni našeho společníka - tedy počítačem řízené inteligence. Já jako rytíř řádu Jedi mám k dispozici robůtka ála R2D2, který nejen že do všeho kecá, ale při dialozích s NPC mi přibývají body podle toho, jak moc se mnou souhlasí. U jiných postav jsem viděl, že společníkem je normální postava, takže zřejmě budou dialogy podle toho vypadat. Celé to vede k tomu, že produkční hodnota je doslova nevídaná a na dialogovém systému je to vidět okamžitě.


Co se úkolů týče, nenarazil jsem zatím na nic extra světoborného. Díky možnosti rychlého cestování není velký problém oběhat velkou plochu bez frustrace. Podíl dialogů na paletě řešení úkolů je celkem velký, ale samozřejmě to hlavní se točí okolo soubojů a přenášení předmětů či informací. Jelikož se držím primárně příběhových úkolů, je moje motivace příběhem tím hlavním. Story totiž celkem dobře zapadá do mé představy o Star Wars a přestože nečekám nějaké hluboké myšlenky, bohatě mi vystačí fakt, že jsem zatím ani jednou neslyšel nic o midichlorianech.

Navíc příběhová linie je údajně natolik dlouhá, že je možné během ní si vypracovat postavičku na maximální úroveň, což je mi sympatické. A jelikož snad již v listopadu tohoto roku přejdou Star Wars The Old Republic na free to play model, říkám si, že věnovat se ději pseudo Knights of the Old Republic III není špatný nápad. Zábava to celkem je, dialogy jsou bezva, souboje ujdou, atmosféra na jedničku a světelné šavle dělají to správné vžuummm-zrgat-krak!


Je tato MMORPG hra propadák? Řekl bych, že celkem jistě. Klesající tendence zájmu a přechod pro free to play - to hovoří samo za sebe. A není to rozhodně kvůli tomu, že by hra byla špatná (z úhlu pohledu singleplayeru). Jestli mne prvních 15 úrovní bavilo tak, jak mne to bavilo, tak si těch zbylých 35 dám asi taky rád a s chutí. Pokud ovšem do té doby hra úplně neskončí (kvůli multiplayeru pochopitelně). Pád této hry do propadlišť dluhů by ale mohl mít i pozitivní dopad - třeba kvůli tomu padne celá EA a na světě zase bude mír.


Jednu výtku bych ale stejně měl. A sice - na můj vkus byla hra "přejediovaná". Preferuji spíše atmosféru klasické trilogie, kdy nositel světelné šavle byl velice vzácný, mnohdy žijící v utajení. O podobnou výjimečnost tohoto řemesla se snažily Star Wars Galaxies a i z toho důvodu hra nebyla tak vřele přijata - každý chce být přece Jedi! Jenže - když pak v úvodní lokaci vidíme desítky padawanů, jak vymlacují relativně nevinné chobotoidy, přijde člověku trochu líto, že řád nemá na práci nic lepšího. To bohužel trochu shazuje atmosféru jako takovou, aniž by tomu šlo v tomto žánru nějak efektivně zabránit. Zbývá tedy jen trochu přivřít jedno oko a nevšímat si ostatních hráčů. Pak jsou ty MMO docela přijatelné ;).

P.S.: A taky se mi moc líbí grafika a hudba - smrdí to Star Wars na každém kroku. Včetně vesmírných bitek. Prostě se kochám a to se počítá.