23. 10. 2012

XCOM - první dojmy


Víte, co je na novém XCOMu zdaleka nejzajímavější? Že i ti nejvytvrdlejší pařmeni klasického Enemy Unknown, kteří od roku 1994 neměli jediný důvod opustit tuto klasiku Juliana Gollopa; ti, kteří naposledy dobyli Cydonii předevčírem po stomiliontéprvé; ti, kteří posledních dvacet let brblali, že tahovky stojí za prd a že UFO je nejlepší; tak ti samí nyní chrochtají blahem, jak že je Firaxis uspokojili, hýkají nadšením a celkem otevřeně přiznávají, že nový XCOM je lepší, než-li originál. Že bychom byli svědky paradoxu? Že by si pařani našli novou modlu na dalších dvacet let? Že bychom nežili jen ve světě prohnilých marketingových praktik a restartů herních sérií? Čas ukáže.



Firaxis před sebou měli nelehký úkol. Když se koukneme na poslední a podle mne nešťastné dílo Juliana Gollopa - tedy Shadow Wars pro 3DS - tak uvidíme, že ani on nedostal prostor pro plnou realizaci. S licencí UFO se musí zacházet extrémně opatrně, neboť s výjimkou Jagged Alliance jsme neviděli mnoho vysloveně výjimečných tahových strategií "s panáčkama". Jakákoliv změna existujícího systému by jistě vzbudila vlny nevole pravověrných fanoušků (mezi které se rozhodně nepočítám). A k tomu si dejte ještě vydání na konzole - o má chrochtobůznosti, toto nemůže dopadnout dobře! Anebo - může?

XCOM se od originálu liší prakticky jen jednou podstatnou věcí. Ta se dá okomentovat pozitivně i negativně. Zkusme si oba postupy zároveň:

Negativní - XCOM postrádá punc sandboxu. Pod kontrolu dostáváme pouhou šestici vojáků, kdy každý má u sebe maximálně dvě zbraně, jedno brnění a jeden artefakt. Mise jsou relativně malé a jsou předem nalinkované co se kde kdy stane, nějaká nutnost objevovat okolí naprosto odpadá, protože jsme prakticky v tunelu. Stejně tak se nedočkáme návratu soubojů o základny, přičemž můžeme mít stejně jenom jednu. Zapomeňte na práci s movepoint/time units, kdy jsme si museli pečlivě naplánovat každý krok a každou dávku olova / plazmy - "moderní konzolová doba" si žádá své a požadovat po současných konzolových hráčích nutnost počítat je nepřípustná. A pokud se emzáci objeví na více místech najednou, nemůžeme zasáhnout a jsme nuceni se soustředit jen na jedinou misi, přičemž ty ostatní jsou automaticky neúspěšné. Hrůza!

Staré UFO z roku 1994. Válka proti mimozemšťanům vyžaduje nasazení desítek specializovaných vojáků.

Pozitivní - XCOM nabízí oproti originálu zejména vyváženější hratelnost a využitelnější pravidla hry. Naši svěřenci disponují několika sloty na výbavu, které mají drastický dopad na styl vedení mise. Podobně je celá hra zaměřená více na vyprávění příběhu, čili mise mají vliv na globální náladu jednotlivých států, kterým prokazujeme službu. Styl hraní se nyní podobá sérii Advance Wars, kdy v jednom tahu můžeme s postavičkou hýbat a pak provést jednu akci. Díky pečlivě a ručně navrženým misím využijeme paletu činností do mrtě. Naše rozhodování v roli šéfa XCOMu má fatální dopad na stav nám svěřeného glóbu a to jak k nám naši podřízení promlouvají buduje tu správnou atmosféru. Hra se soustředí na to podstatné - na nebývale vybalancovanou taktiku, která se dá snadno pochopit, ale potrvá celkem dlouho, než ji ovládneme na mistrovské úrovni. Super!

Vojáky musíme vybavit do posledního detailu, zásobníky, granáty, nárameníky, batoh...

Jsem až překvapený, jak velké množství lidí nahlas postaví novou hru nad tu starou, aniž by dodalo, že v jádru herních mechanismů spolu nemají obě hry moc společného. Mám na mysli takovou tu jadernou podstatu hraní. UFO je o vržení hráče do obrovského prostoru s prakticky neomezenými možnostmi, kde jsme si realisticky museli dobýt každý čtvereční metr. Nový XCOM nám servíruje události na stříbrném podnose, je mnohonásobně přístupnější, snadno ho pochopí i naprostý nováček do žánru. Nový XCOM má velice omezené možnosti ladění výbavy vojáků, ve srovnání s původní hrou. Mise jsou chvílemi až lineární, předskriptované a chvílemi jakoby v tunelu - kdežto ve staré hře jsme měli před sebou plac kilometr krát kilometr (to jsem přehnal) a snaž se, milý hráči. Copak to nikomu nevadí?

Základnu musíme budovat s rozmyslem i kvůli tomu, že nám do ní mohou vpadnout emzáci a zničit nás zevnitř.

Nový XCOM je zkrátka upgradované UFO, jde o remastering, spíše než-li o remake. Nejsem žádný velký fanda původní hry (i když pár měsíců na Amize jsem si na něm ulítl, to jo!), ale i tak vyjmenuju nejméně deset problémů, proč si k této hře "navážno" asi už nikdy nesednu. 1 - frustrace při hledání posledního emzáka na mapě. 2 - vleklý vývoj celé hry. 3 - netransparentní chování nepřátel. 4 - zbytečně komplikované ovládání (na to, že se chci jen hýbat po mapě). 5 - je prostě moc tuhá a já nejsem zrovna výtečný stratég, obtížnost si ale moc nenastavím. 6 - v přehoušli možností se člověk velice snadno ztratí (porovnej s Jagged Alliance). 7 - sestřelování emzáků v atmosféře naší planety je trochu dost divné. 8 - variabilita misí není zrovna vysoká. 9 - management základen je v pokročilejší fázi opruz. 10 - to přeblikávání grafiky, když jsem se netrefil, mi rve oči a mám z toho dodnes tiky. V tomto ohledu je lepší sáhnout po nové hře.

A následuje počítání time units, ovládnutí prostoru, zaklekávání, práce s pravděpodobností a vůbec hadcore strategie, kde řešíme každý utracený dolar za výbavu vojáků i základny.

Na druhou stranu se nemohu zbavit dojmu, že v přímém porovnání nový XCOM skutečně pokulhává. Menší počet vojáků za cenu odladěného prostředí? To beru jako pozitivum, i když Skyranger s dvacítkou po nárameníky ozbrojených gerojů je mi jako přístup k věci sympatičtější. Každopádně nutnost s sebou mít pouhý jeden granát; anebo fakt, že světové velmoci se nám složily na jeden jediný letoun; případně že designování základny nemá na hru vliv - to jsou detaily, kde příliš nechápu, proč Firaxis ustoupili. Jedna věc je, že nová hra je dokonale vybroušená. Druhá věc je, že to v jádru věci moc UFO nepřipomíná. Charakteristika hry je prostě jiná.

Nový XCOM - těchto šest panáčků zastaví komplet invazi se vším všudy.

Jak jsem napsal výše - mnohem lepší srovnání snese nový XCOM se zmíněnými Shadow Wars - respektive takto měla zmíněná hra pro 3DS vypadat! UFO byla hra o globální válce proti emzákům - XCOM je přeskinovaná policejní jednotka, určená pro boj s terorismem. Vlastně si říkám - napsat vojákům na záda SWAT a místo emzáků nasadit Al-Kajdu, bude se to hrát v podstatě stejně (mínus psionické jednotky samozřejmě, i když nějaké ovládání mysli pomocí podprahového vštěpování Koránu bych si taky uměl představit). To je asi pointa mého sdělení - nový XCOM je prostě jiná hra, ať si říká kdo chce co chce.

Avšak výtečná hra!

ČTYŘI SLOTY V INVENTÁŘI, TY VADO!

Firaxis zkrátka neměli koule na to, aby nám představili remake 1:1, jen s updatovanou hratelností - pokud to vůbec jde! Ono by jim to vedení prostě neschválilo, tohle není Kickstarter. Naštěstí fandovských remaků původní hry najdeme na internetech dostatek - není důvod brečet - XCOM je proti tomu relativně novinka a umí zaujmout po svém. Odkazů na původní hru je leč dostatek a myslím si, že není hřích hru zařadit do stejné série. A to přesto, že kořeny jsou trochu jinde a celé "UFO" je spíš trochu omáčka kolem.

Základna je jen grafická kulisa.

Hlavní totiž je, že se XCOM hraje naprosto skvěle. Ať už na PC nebo na konzoli, dostali jsme do rukou výjimečný titul, který nejméně do vydání pokračování (datadisků či modifikací) stanovuje novou laťku, jak mají tahovky s panáčkama vypadat. A jestli tohle není úspěch hodný potlesku (a našich peněz), tak už vážně nevím. Ano ano, je to "jen" vyšperkovaný Advance Wars, není to tak docela UFO - ale čert to vem! Kdy jste naposledy hráli pořádnou hru v tomto žánru? Já Jagged Alliance 2. Od té doby prakticky nic - a to mám tahovky celkem rád.

Nó, ale hraje se to parádně! Není tomu vlastně moc co vytknout až na to, že to není jako UFO. To ale nemusí být nutně problém.

Do hry jsem se pustil s vervou a po měsíci herního času mohu konstatovat, že šoupání pindíkama nikdy nebylo tak zábavné. Hru jsem ale momentálně odložil, neboť chci nejprve dohrát Dishonored, abych měl čistý stůl. Přesto jsem neunikl mediální masáži a chtěl jsem se podělit o svůj názor a první dojmy. Každopádně se nemohu dočkat, až zase vyšlu Skyranger za těma šmejdama z vesmíru. Jděte a kupte to!