28. 11. 2012

Fallblox


Věřte nebo ne, ale Pullblox je jedna ze stálic 3DS, ke které se rád vracím v každé kratochvíli. To také znamená, že celkový počet odehraných hodin se blíží dvacítce a počet nedohraných levelů se dá spočítat na prstech jedné ruky (tedy sedm). Za ty prachy jde nejen o vynikající poměr cena výkon, ale hlavně jde o unikátní hru, kterou se dá pochlubit a zároveň se jí nechat pohltit. Samozřejmě ale tady máme i prakticky neomezený počet úrovní, které díky QR kódům šíří fandové, jako mor. Nutno ale dodat, že když jsem se doslechl o pokračování, začal jsem se těšit. Bylo na čase!





Fallblox je hra dost podobná Pullbloxu, ale přitom je překvapivě odlišná. Pod téměř identickým vizuálem se skrývá zcela nový herní mechanismus, který prověří schopnosti našeho logického myšlení v prostoru. Jednotlivé bloky nyní můžeme tahat ve dvou rozměrech, což je první, zásadní změna. Druhá změna je, že bloky nyní podléhají gravitaci (i když pouze zjednodušenému modelu, těžiště objektů není bráno v potaz), takže je lze všelijak skládat na sebe a přesouvat.



V samotném principu by se dalo říci, že Fallblox je na zvládnutí jednodušší, než Pullblox, jelikož má mnohem méně omezené možnosti, co se pohybu týče. Zároveň ale zde je vyšší náročnost na prostorovou představivost. V praxi tedy před námi leží jen dvourozměrné objekty s fixní hloubkou, čili nejde realizovat ježka v kleci. To ale rozhodně nevadí - komplikovanost větších objektů je i tak na pováženou.


Pokud bych měl na hře najít jednu nejpodstatnější věc, pro kterou byste se měli o hru začít zajímat, je to jistě onen známý efekt mozkové námahy. Jak při hraní brzy zjistíte, používáte tu část mozku, kterou jste už hodně dlouho nepoužívali. A to platí i v případě, že jste hráli Pullblox. Nevím, jestli je to jenom můj problém, ale drtivá většina současných her neklade skutečné nároky na ryzí inteligenci hráče. Na takovou tu kreativní inteligenci. Není zde žádný příběh, žádný boj dobra se zlem - jenom touha dostat se na vrcholek sochy, složené z velkých barevných a mnohotvarých bloků.


Zdá se mi, že celkový počet úrovní je nižší, než v Pullbloxu, ale oproti tomu byly rozšířené tréninkové sekvence a také jednotlivé gadgety jsou nyní o něco kreativnější. Možnosti editoru jsou zachovány v plné šíři, leč nenašel jsem nijaké pohodlné sdílení online. Na druhou stranu hra podporuje ukládání QR kódu a také screenshotů ve formě standardních obrázků na SD kartě, takže je lze skrz 3DS browser uploadovat za běhu hry - no alespoň něco.


Suma sumárum - Fallblox je hra, která dokazuje, že Nintendo (resp. Inteligent Systems) mají co říci v oblasti logických her i ve století ovládaném mobilními mikrohříčkami v ceně dolar za minutu zábavy. Jestli nějak mají vypadat eShopové hry, tak právě takto. Stejně jako Pullblox - tohle je jasná osmička!


P.S.: Další díl bude asi Rollblox, kde budou i 3D objekty a možnost rotace, no ne?