26. 11. 2012

Walking Dead - podruhé a naposledy


Po mnoha měsících jsme se dočkali zakončení ságy o zombie apokalypse. Poprvé jsem o hře psal v květnu tohoto roku a mohu s potěšením oznámit, že hra se jako celek povedla. Všech pět kapitol dává dohromady poutavý interaktivní seriál, který bych mohl klást za vzor mnohým interaktivním filmům, co se postav, atmosféry a celkového podávání příběhu týče. Telltale games mají u mne bílý puntík. Malý, bezvýznamný, ale puntík.

Velkou měrou tomu nahrává fakt, že hra je komixově stylizovaná, což se odráží na zkratkovitém popisu jednání jednotlivých postav, což ale přímo nahrává jazyku počítačových her. Nemusíme sledovat dlouhé minuty osobních traumat (v případě některých interaktivních filmů - proč si nekopnout do Heavy Rain - i dlouhé hodiny), když je nám jako hráčům jasné, co se postava snaží prostřednictvím obrazovky sdělit. Walking Dead z nás nedělá blbce. Ta nadsázka je dobře patrná a svým způsobem nás těší, že to rychle odsýpá. Riziko nudy prakticky neexistuje a přitom prožijeme mnohé emoce velice důvěrně.

I volba seriálu byla nakonec dobrá. Hezky se tím odřezávají nicneříkající pasáže typu cestování z bodu A do bodu B, vyčistí se vzduch od přebytečných předmětů, šarvátek a tak podobně. Mezi epizodami uplyne obvykle několik dnů, týdnů, takže hustota událostí má přiměřenou hodnotu. Teoreticky tak lze říci, že i při hraní napřeskáčku si lze užít svoje, epizody mají uzavřený charakter, avšak konce obvykle kladou více otázek, čili motivace znát příběh od začátku do konce tady je.

Souvisí s tím i znovuhratelnost. Nejméně dvakrát má smysl si hru projít celou, protože některé detaily v první či druhé epizodě mají diametrálně odlišné vyznění v epizodě čtvrté či páté. Obecně bych vyzdvihl, že rozhodnutí nejsou nikdy černobílá - ať uděláme cokoli, je to vlastně vždy správně, jenom sledujeme jiné dialogy. Zásadní informace souvisí také s faktem, že hra lacině nemoralizuje, i když se přidržuje seriálových klišé, co se proměny postav good-guy bad-guy good-guy again týče. Také zpracování morálních dilemat je cynické a nebojím se říct dospělácké. Bezvýchodnost situace našich hrdinů tak omlouvá i mnohé nerealistické scénáře, ale jako divák jim to bez výhrady prostě žeru.

Poslední hlavní klad hry je realismus prostředí a událostí. Jde sice o realismus zkreslený komixovým a potažmo seriálovým zpracováním, ale pominu-li hru DayZ, tak Walking Dead předkládá nejlepší vizi zombie apokalypsy se vším, co k ní patří. Šílenost mnohých rozhodnutí je realisticky podaná, zejména v závěru hry. Člověk se ani nediví jednotlivým rozhodnutím, sympatizuje i takovými věcmi, jako je zabití dítěte. Vždy totiž záleží na okolnostech. Vůbec celá hra je doslova prolezlá situacemi, které předurčují toto dílo výhradně pro dospělé publikum, přestože komixová grafika naznačuje opak. Nejde přitom zdaleka jen o obrazy násilí. Jde čistě jen o myšlenkové pochody hrdinů a následky jejich rozhodnutí a činů.

Abych ale hru jen nevychvaloval - zejména na konci to autoři hry podle mne nezvládli zrovna dokonale. Dychtivost příběh ukončit vedla nejen k všeobecné krátkosti poslední epizody, ale také k "deus machinovskému" vysvětlení celkem zásadních otázek, které máme prakticky od začátku hry. Také se mi nelíbilo, že chybí výraznější rozuzlení, případně trochu vysvětlení událostí ve světě. Možná to souvisí s universem Walking Dead jako takového, kde mnohé základní otázky prostě nemají odpověď - ale jako divák jsem byl celkem zklamaný. Atmosféra sice dosáhla očekávaného vrcholu a v posledních minutách hry jsem byl opravdu napjatý, přestože jsem tušil, jak to dopadne. Ale odměna ve formě kratičké, niceneříkající sekvence? Bylo to slabé prostě. A bohužel to trochu znechutilo dosavadní vyznění celé hry.

Walking Dead je jako seriál vynikající počin. Každá epizoda obsahuje dva až tři zapamatovatelné okamžiky, což je při zhruba deseti hodinách herní doby uspokojivé. Filmařsky nejde o dokonalé dílo, chybí technologicky dokonalejší grafika (zejména hrůza v očích a komentář o "tisících zombíků" v kontrastu několika maximálně desítek v jinak prázdné ulici vypadá hloupě), stejně tak bych se nebál přitlačit na nepříliš výrazný hudební doprovod. Ale to hlavní umí Walking Dead podat skvěle. Zajímavé postavy, na kterých mi záleží. Zajímavé osudy lidí, které bych nechtěl ani vzdáleně řešit na vlastní kůži. Zajímavý pohled na zombie apokalypsu, který mne dosud nenapadl. Proto se nebojím hře udělit nadprůměrnou známku 7/10.

Možná, že není úplně spravedlivé se na Walking Dead dívat skrz měřítka "běžné" počítačové hry, takže ani hodnocení není úplně relevantní. Faktem je, že z herního hlediska je Walking Dead extrémně omezený produkt s nízkou variabilitou. Totiž - fakt toho, že některé rozhodnutí hráče mají vliv na vyprávění děje nic nemění na tom, že sejdou-li se dva tři hráči v hospodě u piva a budou si povídat o Walking Dead, budou jejich historky až podezřele podobné. Klidně bych si přál, aby někdo dokázal skloubit příběh a postavy Walking Dead a zpracování DayZ - jenže to nebylo v hledáčku Telltale Games. Chtěli udělat interaktivní film a to se jim povedlo.

Na druhou stranu to neznamená, že bych po nich chtěl další díl(o). Interaktivního filmu jsem se nabažil na další tři roky dopředu.