16. 12. 2012

Assassin's Creed 3

Velice dobře si pamatuji, když se někde koncem roku 2005 objevily první záběry na novou franchisu pro chystanou generaci konzolí - jmenovitě Playstation 3 a XBOX 360. Assassin's Creed. Vypadalo to příliš dobře na to, aby to byla pravda. Ale ono se ukázalo, že co do vizuální atmosféry byly trailery relativně blízké realitě. Hra skutečně vypadala neskutečně dobře a dala nám ten správný "next gen pocit". Jak se ale posléze zjevilo, obsah hry nebyl zdaleka tak atraktivní a tak mnozí hru celkem záhy odsoudili. Pro mne bylo dokonce překvapení, že oznámili druhý díl. A ten mi vyrazil dech! Na odzkoušené technologii se konečně rozjel balet, na který byla radost pohledět. Solidní hrdina, úžasná atmosféra měst, skvělé ovládání a i příběh celkem ušel (až na přitroublý konec). A po delším čekání je tady trojka.



Na co chodit okolo horké kaše. Hlavní otázka je jen jedna a zní: povedlo se přenést zkušenost z Assassin's Creed série do světa severní ameriky koncem osmnáctého století? Odpověď zní: ne.

Při hraní této hry jsem si postupem času začal uvědomovat, jak vysoko si autoři nasadili laťku, když chtěli sloučit svět assassínů - tedy styl prováděné akce - a poměrně moderní svět anglických kolonií. Tyto dva elementy prostě nejsou slučitelné a tak když napíšu, že Assassin's Creed 3 je maximálně jen lehce nadprůměrný, je to míněno jako celkem velká pochvala. Snažili se, dělali co mohli, hodně věcí zvládli, ale hodně věcí prostě nešlo zvládnout lépe. Vlastně vyjma Day of the Tentacle si z hlavy nevybavím jedinou hru, která by se zabývala stejnou historickou érou.

V zásadě to tedy znamená, že:
- běhání po stromech není zas taková zábava.
- pobíhání po střechách dvoupatrových baráčků není nijak zvlášť okouzlující
- atraktivní trailery z minula jsou doslova a dopísmene falešené - ve hře se akce této předloze neblíží ani hodně z daleka

Tím pádem tak nějak padá důvod, proč tuto hru brát, jako součást série Assassin's Creed, když hlavní elementy byly natolik potlačeny.

Na druhou stranu ale nutno uznat, že autoři se snažili hru posunout dále a zásadně ji odlišit od svého předchůdce. V tomto smyslu je hra celkem povedená. Krom několika ekonomických miniher a možnosti celkem hezky lovit zvěr v lesích (Red Dead Redemption to není, ale ujde to), je zde odlišněji pracováno s prostorem. Hra je celkem lineární a často nás uzavírá do tunelu, aby zase na oplátku prezentovala hru v co nejlepším světle. Podobně tak vítám námořní bitvy, které jsou překvapivě zábavné. A to pirátskou tématiku nemám rád stejně, jako western (i když piráty mám raději, kdybych si musel vybrat).

V rámci série je Assassin's Creed 3 opět "novinka", překrucuje známé prky a soustředí se zdaleka na něco jiného. Tím je hra jistě zajímavá. Ale že by "novinka" bylo zároveň dostatečným důvodem k hýkání - to bohužel ne. Jak jsem napsal výše - sloučení dvou takto nekompatibilních elementů prostě nemůže fungovat.

Hlavní dějová linie je dobře vyprávěná, ale hlavního hrdinu Connora jsem nedostal tak nějak pod kůži - na rozdíl od hlavního antagonisty. Postava hlavního poradce Achilea je mi úplně buřt a většina mých cílů je celkem nezajímavý typ osobnosti. Nebýt odkazu na reálné dějiny - tedy že se sem tam objeví známé jméno - vůbec bych si děj nepamatoval.

Ale hlavně ten nástup moderní armády. Právě nyní vypadá hloupěji, než kdykoli předtím, když se hlavní hrdina brání proti desítkám vojáků ozbrojených mušketami, kteří než aby se obtěžovali vystřelit, útočí na zteč. Hra se to sice mermomocně snaží maskovat kamerou a různými animacemi, ale prostě to nepomáhá.

Vedle toho se hra také více věnuje příběhu "ze součanosti", mimo virtuální realitu. To pak pozorujeme dění okolo roku 2012, kdy assassini a templáři chystají poslední zúčtování. Celkem často tak hrajeme za Desmonda Milese - ale mise s ním jsou veskrze ploché a nudné. Sice to pomáhá rozšiřovat dojem o celém projektu a jeho dějovém zasazení, ale herně není o co stát.

Stejně tak se nemohu zbavit dojmu, že autoři přestali dbát na detaily. Těžko ale říct, co je vadou technologie a co konkrétního hardwaru. Totiž verze pro Playstation 3 je neskutečně zabugovaná. Většinou jde o drobnosti nebo grafické chyby - doskakující předměty, postavy, domy, zavřené oči při dialozích. Ale dost často narazí člověk na neviditelné stěny, průchozí stěny, nerovné střechy, chybějící stohy slámy a tak dále a tak podobně. Prakticky neustále je na obrazovce nějaký element, který vybočuje z očekávaného standardu. Nevím, jestli polovinu problémů vyřeší patch, ale i tak - vydat hru v tomto stavu je na pováženou.

Co je ale větší technický problém, je délka a četnost loadingů. Assassin's Creed 3 sice tak jakože je téměř sandboxovou hrou, ale pokud člověk řeší nějakou misi, je herní zkušenost popsatelná asi takto: 30 sekund hraní, 30 sekund loading, 30 sekund animace. Loadingy jsou tak časté, že mi bílá podkladová barva loadovací obrazovky začala způsobovat epileptický záchvat. V tomto smyslu hra dopadla až překvapivě špatně. Grafika není nic moc extra - což je ale hlavně dané nedostatečnou atraktivností dřevěného New Yorku, nikoliv nutně technologií. Když se ale přidá i velice podivná práce se světlem, neexistence tolik potřebného antialiasingu a hromady grafických chybek, není pohled na hru radostný.

Jádro hry je přitom nezměněné, jenom aplikované na nové prostředí. Connor se hýbe dobře a některé jeho akrobatické nebo bojové tahy vysloveně baví. Jinak ale jen papouškuje rozkazy ostatních, nechá si všechno líbit a vůbec dělá hodně pro to, abychom ho neměli rádi.

Jeho mise jsou poměrně přímočaré a dle tradic současných her - jeho mise jsou poměrně lehké. Hráč při startu mise dostává možnost vydělat si body navíc plněním interních výzev (dokončení levelu bez zabití, časový limit, speciální dorážka cíle...), které jakože vytvářejí další úroveň volitelné obtížnosti. Neříkám, že je to nutně špatný nápad, ale je to takové trochu líné. Necítil jsem motivaci se doopravdy snažit, protože odměna je sporadická - a že bych kvůli pokažené výzvě loadoval? To fakt ne.

Zároveň ale hře nepřísluší tvrzení, že by byla nudná. Když už se prokoušeme k nějaké akci, je plynulost ovládání poměrně motivující, svět okolo nás alespoň na oko žije a chování hrdinů je více méně uvěřitelné. Nejsem expert na dějiny daného období a daného kontinentu, ale svět kolem mne mi dává smysl. Přidejme k tomu opravdu dobrou práci letní a zimní verze světa, nemluvě o perfektně udělaných přechodem z periferie do centra města. Někdo do hry vložil opravdu hodně práce, aby tohle všechno rozhýbal na obrazovce. A po většinu času - pokud nám zrak nevypaluje loadovací obrazovka - je docela sranda se na to koukat.

Velká škoda, že měli v Ubisoftu takto odvážný nápad. Většina zavedených mechanismů - práce s pověstí hrdiny, uplácení novinářů, závody po střechách domů - ve hře sice jsou, ale prakticky se nedostanou ke slovu. Systém volitelné obtížnosti je zajímavý jenom na papíře, linearita hry je trošku kudlou do zad a technický stav hry je téměř žalostný (na Wikipedii jsem četl, že použili nový engine - no nevím).

Přitom to opravdu všechno směřuje jenom k jedné věci. A sice volba prostředí. Ranná USA byla prostě moc odvážná a i když výsledek není průser, je prostě jen lehce nadprůměrný. Bod navrch za odvahu. 7/10 - s ohledem na 75% odehrané dějové linie. Asi bych už nechal tuto značku odpočívat, pohyb směrem k současnosti hře moc zdá se nesvědčí. Je to škoda, čekal jsem víc. Ale jak říkám - dopadlo to vlastně ještě pořád velice dobře.