16. 12. 2012

Neuroshima Hex


Na Fukovo doporučení jsem sobě zakoupil hru pro Androidí mobilní telefon - Neuroshima Hex. Takže hned  z kraje nutno poznamenat, že jde o počítačovou verzi deskové hry, čili následující text se vlastně ani tak nevztahuje k mobilní verzi, ale k předloze.



Na malé ploše o rozměru několika hexů, což může připomínat klasické Settlery z Catanu, se rozmisťují bojové jednotky a pomocné jednotky tak, abychom sebrali dvacet životů základně našeho nepřítele. Hra stojí na elementu náhody při losování kartiček, ale na druhou stranu se brzy odhalí taktické možnosti, které si dovolím zařadit do kategorie "jednoduché". To je nyní myšleno, jako maximální pochvala, protože jaksi nemám čas na to, abych šestnáct hodin studoval pravidla a taktiky nové Civilizace, přičemž bych odehrál dvě hry v životě. Neuroshima Hex má velice jednoduchá a průhledná pravidla, kdy snad každý hráč brzy odhalí, jak správně hrát. Pak zbývá "jen" udržet taktiku při životě.


Každá jednotka zabírá právě jeden hex, a má tedy na svém obvodě napsáno, kterým směrem může vést útok, stejně tak je na kartičce napsáno, zda útočí na blízko či na dálku. Zdaleka nejdůležitější informací je ale číslíčko, které značí, v které fázi bude jednotka útočit. Vyšší znamená lepší - obvykle. Vedle toho mohou být na kartě dodatečné informace, například že jednotka vydrží dva zásahy místo jednoho, případně že jednotka umí útočit jak na blízko, tak na dálku; nebo že umí blokovat a podobně. Je toho celkem málo, takže po pár partiích naslepo člověk odhalí sledováním taktiky protihráče, jak se má hra správně hrát.

Poziční souboje jsou tedy to nejdůležitější v celé hře. Nastavit jednotky tak, aby střílely správným směrem a také ve správném pořadí. Některé jednotky se mohou dokonce pohybovat anebo lze pomocí dodatečných kartiček odstrkovate nepřátele. Jakmile není konstelace jednotek na mapě ideální, je bitva prakticky prohraná. Záleží na každé kartičce, protože když dojde na souboj, střílí všichni najednou v daném pořadí. Pro mnoho jednotek to také automaticky znamená smrt.


V balíčku s kartičkami jsou totiž i rozkazy k útokům. Když takový rozkaz padne, vyhodnotí se, kdo koho trefí v jakém pořadí. Nejprve se vyhodnotí útoky jednotek s nejvyšší iniciativou - co zásah, to obvykle smrt zasažené jednotky (tj. dvě jednotky na sebe střílející ve stejné fázi se vzájemně pobijí). Pak se vyhodnotí (ze zbylých jednotek) útoky o jednu iniciativu nižší - a tak dále, až je hrací plán prakticky vyčištěný. A hra pokračuje, dokud jsou kartičky v balíčku (těch je okolo třiceti).

Krom útočných jednotek jsou zde strategické podpůrné pole, které například zvyšují iniciativu, blokují pohyb, přidávají jedno zdravíčko přilehlé jednotce anebo třeba zvyšují dostřel na dálku. Tyto kartičky rovněř působí jen ve vymezeném směru, takže podle toho musíme rozmístit své jednotky okolo. Tato pole je možné zničit obyčejným útokem, ale pole samotné není bojeschopná jednotka, takže se musí dobře chránit.


Jelikož je na výběr ze čtyř frakcí, je zřejmé, že každá disponuje trochu jiným druhem jednotek, ale i speciálních karet. Pořád ale platí, že pravidla odhalíte po pár partiích sami a případné nejasnosti objasní vložený manuál (který je překvapivě bohatý a detailní). Dají se dokoupit asi i další klany, ale to mi přijde celkem zbytečné.

Hra má dobrou atmosféru a jelikož ji může hrát více hráčů najednou (tedy až čtyři) a jelikož i bitka proti AI je hratelná, řekl bych, že jsem získal zájem o původní deskovou hru. Její mobilní variantu ale veskrze můžu doporučit, není drahá.