10. 1. 2013

Hra měsíce - Delphine Software


V září 2011 jsme si formou hry měsíce připomněli přeslavnou hru Flashback. Když se začalo diskutovat, jaká hra by se měla stát tou první, které zasvětíme měsíc Leden nového roku 2013, padly názory jako Another World, Future Wars nebo Operation Stealth. Každá z těchto her by si zasloužila svou pozornost - zejména Another World považuji za jeden z nejzásadnějších počinů herní scény. Slovo dalo slovo a po delší době tady máme měsíc, který patří celé jedné společnosti (to se v minulosti podařilo snad jen LucasArts).



Future Wars byla vydána v roce 1989 a jde o první hru od delfínů, klasickou 2D klikací adventuru. Jako mnoho prvotin jiných autorů a stejně jako mnoho dalších adventur oné doby, jeden ze zásadních aspektů hry byl tolik populární pixel hunting, díky čemuž si na hře vylámalo zuby mnoho hráčů. Hra ale disponuje naprosto skvostnou grafikou, designem a celkovým filmovým dojmem, takže mnohé nedostatky byly prominuty. Nezávisle na tom se nemohu zbavit dojmu, že se autoři trošku inspirovali Space Questem při vymýšlení hlavního hrdiny - jde totiž o prostého myče oken. Který začne cestovat časem. A zachrání všechny dimenze.

Delphine experimentovali také s žánrem 2D hopsaček (Bio Challenge) a také s pseudo 3D grafikou (Castle Warrior) - ale až do příchodu Another World byly to hlavně adventury, které je proslavily. Další zmínky hodnou hrou je James Bond: Stealth Affair. Hráč má za úkol v roli Jamese Bonda najít ukradený letoun F19 kdesi v jižní Americe. Stealth Affair nese podobné znaky, jako Future Wars - excelentní grafika s důrazem na detail (zejména práce se světlem a stíny je na svou dobu unikátní), ale také vysoká obtížnost. Rozmanitost prostředí a filmový dojem se stal trademarkem Delphine Software.

Třetí "cinematique" adventura je Cruise for a Corpse. Hra se odehrává na lodi v roce 1927, v roli policejního inspektora Raoula Dusentiera, který místo týdne dovolené začne vyšetřovat vazbu. V rámci klasických adventur zde dochází k posunu - aktivní místa na obrazovce se nyní hlásí po přejetí myší a také menu s příkazy je kontextové. To ale hře neubralo na obtížnosti. Evolucí prošlo také grafické zpracování - i na rok 1991 jde o výjimečný přístup. Postavy jsou nyní větší a prokreslenější, design více připomíná komixy a chvílemi opravdu jakoby použili celshading.

Musím se přiznat, že jsem nikdy nějak moc vášnivě nepařil tyto hry. Byla to zřejmě jazyková bariéra a také obtížnost, která mne odradila. Vždy jsem spíše tíhnul k ikonkovým hrám Lucasů a Sierry, ale něco mi říká, že je čas spustit příslušný WHDLoad a dát tomu na Amize šanci. I po těch letech věřím, že hratelnost tyto tituly mají. Bojím se sice pixel huntingu, ale jak se mohu považovat za kompletní osobnost bez této zkušenosti? No, nemohu. Nikdo nemůže.

Pak ale přišel zlom. Eric Chahi vytvořil unikátní akční hru, kompletně animovanou pomocí vektorů a s nevídaným grafickým designem, který se dodnes nemá za co stydět. Hra Another World - anebo též "Out of this World" - se stala naprostým hitem a dočkala se portů na všechny myslitelné platformy (včetně PC-EGA). I po patnácti letech tato hra vzbuzuje úctu pro svůj nebývalý filmový zážitek a skutečně promyšlené kontextové ovládání joystickem s jediným tlačítkem! Myslím, že mohu s klidem říci, že jde skutečně o nejzásadnější hru své éry, která Delphine Software proslavila i mimo okruh fanoušků klasických adventur.

Pouhý rok po té jsme se dočkali legendárního díla Flashback, jakéhosi neoficiálního pokračování Another World. Flashback vsadil na prokreslenou grafiku a upustil od vektorové animace, i když vizuálně se tvářil podobně. Hra byla mnohem delší a zapeklitější a inspirovala celou řadu her. Vlastně bych se nebál říci, že duo AW-FB stojí za zrodem moderních 2D plošinovek s příchutí adventur. Hry jako Black Thorne, Prince of Persia 2, Oddworld a mnoho dalších - ty všechny odkazují na tato skvostná díla od Delphine Software.

Věděli jste, že Delphine Software jsou také podepsáni pod anti-hitem Shaq-Fu? Ano, opravdu! Tato hra, kvůli které byla dokonce založena společnost na mechanickou likvidaci cartrdigí nebo disket s touto hrou - tu skutečně udělalo stejné studio, jako Flashback. Byla totiž použita stejná animační technika a zdálo se být vhodným nápadem implementovat ji na bojovou hru, kde by animace vynikly. Inu, nevynikly. Kupte si tuto hru. A pak ji zničte. Upevníte mír.

Po roce 1994 je patrné, že doba nepřála tradiční 2D animaci. Dočkali jsme se přímého pokračování Another World s názvem Heart of the Alien - což je poměrně zapomenutá hra s naprosto identickým stylem. Je ale pochopitelné, že zopakovat úspěch pouhou kopií předlohy - byť povedenou kopií - není možné. A Doom se tou dobou již stal králem her navždy. A navíc, když tuto hru vydáte pouze pro Sega Mega CD, tak se dá odhadnout, že něco je špatně (ale hra je bezva, zkoušel jsem v emulátoru na PSP).

O další rok později jsme tak svědky hry Fade to Black. Hra svým dějem přímo navazuje na Flashback a pokouší se docílit filmového dojmu, avšak nyní formou trojrozměrnou. Bohužel - jak komplikované ovládání, tak nedotažený level design a některé koncepty zabránily tomu, aby se hra prosadila. Domnívám se, že Fade to Black inspiroval později vydaný Tomb Raider a stál tak u vzniku third-person akčních her, kterým se neprávem začalo říkat "3D adventury". Verzi pro Playstation jsem si pořídil jenom kvůli logu Delphine. Když jsem se pak pokoušel hru hrát, moc spokojený jsem nebyl.

Po Fade to Black nastává doba temna, ze které se studio vlastně nikdy nevymanilo. Relativně úspěšný a povedený Moto Racer, případně jedna z prvních 3D Diablovek s názvem Darkstone - to jsou jen vedlejší produkty, které s původní tvorbou nemají pranic společného. Jakoby snad nebylo na co navazovat (a teď mám na mysli Future Wars - dal bych si pokračování ve stejném světě, ale se současnou úrovní prezentace - ta grafika mne dodnes baví).

Heart of Darkness (což je mimochodem i název léčivého artefaktu v Legacy of Kain) je hra od Erica Chahi a volně svým stylem navazuje právě na Another World. Precizní VGA grafika a vhodně zvolená obtížnost se stala ikonou - jakoby konečné rozloučení se s 2D hrami a také s Delphine Software (dobrodružství Andyho při záchraně svého psa byla vyrobena pod hlavičkou Amazing Studio). Určitá úlitba renderovaným 3D animacím je trochu proti původní atmosféře Another Worldu, ale taková byla doba. Znám mnoho "nehráčů", co se právě díky Heart of Darkness dostali k hraní obecně a považují tuto hru za jeden z vrcholných filmových zážitků. Není divu. Prostota ovládání a kreativita zpracování - to si mohly dovolit jen 2D hry. Rok 1998 byl neskutečně plodný.

No vidíte, neuplynulo ani padesát let a Eric Chahi opět zabodoval s nevšední božskou strategií From Dust. Tento klon Populouse se liší právě tím, že svou atmosférou naznačuje něco velkého - většího, než se jen děje na obrazovce. Ten chlápek je prostě dobrej, i kdybychom se od něj už další hry nedočkali!

Doufám, že výše sepsaný text ospravedlňuje jmenování Delphine Software "hrou měsíce". Naprosto každý z jmenovaných titulů si zaslouží vlastní rozbor na tomto blogu a čert ví - až se k těm hrám dostanu, musím o nich napsat. Jde o jeden z nejkrásnějších symbolů dvourozměrné doby a tak si společně zavzpomínejme.