10. 1. 2013

Nvidia Shield - názor


Mám rád, když se na trhu objeví konkurence. To ale automaticky neznamená, že každá konkurence je nutně přínosná. Třeba teď Nvidia. Uvede si Shield, novou přenosnou konzoli s nadupaným výkonem a všichni si kladou otázku, jestli to myslí vážně. Nvidia není úplně blbá - myslí to vážně, ale myslí to jinak, než si většina z nás myslí, že to Nvidia myslí. Teda alespoň já si to tak myslím.

Ať už si o Android (a potažmo i iOS) platformě myslím cokoliv, jedna věc je naprosto zřejmá. Hlavní důvod, proč se hry pro mobily staly trhákem, je jejich relativně nízká nákladovost na vývoj, který je v kontrastu z potenciálem zisků. Skutečně - na mobilech se prosadily natolik absurdní tituly, až zůstává rozum stát - ale takový je trh a svým způsobem to lze vnímat i pozitivně. Co Doodle Jump? Angry Birds? Temple Run? Masu nehráčů zkrátky tyto tituly zaujaly a daly tak vydělat takovým vývojařům, kteří v segment "běžných hráčů" neměli šanci se prosadit. Budiž jim to přáno.

Uvedení nové přenosné konzole, založené na Androidu a nejnovější verzi čipu Tegra od Nvidie s sebou přineslo řadu spekulací a názorů. Jedni zaujali postoj, že jde o první vlnu "mikro konzolí", tedy snadno vyrobitelných zařízení s nízkými licenčními náklady a s relativně vysokou variabilitou, otevřeností a výkonem. Prvním takovým strojem je bezesporu OUYA, který se ale od Shieldu liší zásadně svou filozofií - ale prakticky jde o téměř identické stroje.

Jiní se domnívají, že gigant na poli grafických čipů má prostředky na nalákání vývojařů a na vytvoření konkurence pro Nintendo (rád bych napsal i SONY, ale Vitě momentálně konkurují i kalkulačky) na poli přenosných herních zařízení. "Přirozená" konkurence ve formě mobilů a tabletů tady už je nějaký ten pátek, no na prodejích 3DS se to nijak zvlášť neprojevuje (pokud se shodneme, že prodat za necelé dva roky 27 milionů konzolí lze považovat za úspěch) - čili Shield nemůže být brán vážně v tom smyslu, že na super nadupané Tegře budeme provozovat Doodle Jump. Nvidia by musela na Shield dotlačit "takzvané AAA tituly" - ať už porty z konzolí či PC anebo zcela nové značky. Mnohým dává smysl, že Nvidia je v této pozici silná a že toto je možný směr vývoje.

A pak jsou tady tací - a počítám se mezi ně - kteří v Shieldu vidí především prezentaci. Nvidia není hloupá, aby investovala nemalé peníze nejen do vývoje takového stroje, ale také aby učinila riskantní investice do marketingu a do vývojařů, kteří by takový stroj využili naplno. Ziskovost takového projektu je silně diskutabilní. To znamená, že Nvidia neuvažuje o Shieldu, jako o "opravdové konzoli". Je to "jen" živoucí důkaz toho, že když se chce, tak to jde.

Pro Nvidii je Shield velice dobrým marketingovým tahem. Upevňuje tak svou pozici leadera na poli grafických čipů, ať už pro počítače nebo pro mobilní zařízení. Přestože je Shield téměř jistě ztrátovým projektem a s vysokou pravděpodobností skončí v propadlišti dějin, pro firmu je přínos tohoto kusu hardwaru zejména v rovině PR a marketingu. Vůbec není podstatné, zda-li na Shieldu spustíme Crysis 3. Je zcela jedno, zda tam poběží plynule a hratelně (to píšu kvůli ovládání) GTA3. V tom výsledku je také úplně jedno, kolik emulátorů tam poběží s vysokou rychlostí. Shield přesto všechno nebude znamenat pro tradiční hráče to, co pro ně představuje 3DS či PSP a pro casual hráče nebude znamenat to, co pro ně znamená iPad. Prostě o toto tu neběží.

Shield je gadget - nic víc, nic míň. Velice sexy gadget, nutno dodat. Určitě se najde celá řada fanoušků, kteří na Shield (nebo OUYu či Xi3) nedají dopustit a minimálně z hlediska emulátorů v tom vidím potenciál (co takhle Playstation 2 do kapsy?). Ale v době, kdy vedou primitivní hříčky u masového publika a kdy prodeje tradičních handheldů již nikdy nezopakují úspěch minulé generace? Kočkopes. Sexy kočkopes. Neberte ho vážně. Jeho kvalita a přínos vězí v něčem jiném, než ve hrách. Pro herní zařízení se to tak může jevit jako problém, ale ve skutečnosti to Nvidii netrápí.

Nvidia v podstatě jen ukázala SONY, jak s nízkým nákladem vybudovat přenosnou superkonzoli s plnohodnotným ovládáním a funkčním ekosystémem, aniž by to položilo jinak zajetou firmu. A za to dík.