25. 2. 2013

Playstation 4


SONY ukradla koncept starého XBOXe a představila nám budoucnost hraní ve formě Playstation 4. Přidejme k tomu nepříliš kvalitně okopírovaný WiiU tablet (tedy gamepad s dotykovou obrazovkou, ale bez obrazu) a máme tady dokonalého aspiranta na "next geň". Předvedené ukázky mnohdy nepřekvapily vizuální kvalitou, za to jsme se nedočkali finálního designu konzole, ani ceny, ani data vydání. Inu, nevadí.



Doufám, že úvodní odstavec rozlítil spousty lidí tendenční kritikou, nashledanou, zasmáli jsme se a teď k věci.

Prezentovat další generaci konzolí ve formě přestavěného PC je poněkud dvousečná zbraň. Na straně jedné totiž mizí určitá unikátnost hardwaru, kterou se SONY mohlo chlubit prakticky od počátku Playstation. Mizí tak pověstná papírová bariéra mezi výkonem PC a konzolí - vše má najednou jedny hranice a tím pádem máme i celkem přesnou představu, co taková Playstation 4 zvládne.

Jeden z možných designů Playstation 4.

Vidím to ale celkem růžově! Totiž - současné PC hry obvykle využívají maximálně dvou jader, jen naprostý zlomek je optimalizovaný pro čtyřjádrové procesory. Víc jader, víc Adidas - chce se mi zvolat - ale buďme praktičtí. Nejméně 2-3 jádra bude konzole využívat pro interní procesy, které tím pádem nebudou brzdit hry. Ty budou z počátku využívat jen 2, později 4 či více jader. Výkon je tak snadno škálovatelný. A to nemluvíme o přínosu pro PC scénu jako takovou - s množstvím zavedených značek Playstation, které budou psané pro x86, se zvedá portovatelnost oběma směry, jakož i využitelnost případných 3D enginů do budoucna. Intelovský standard je prostě standard a z toho se dá hodně vytěžit.

A to nemluvíme o 8 GB RAM, což zní jako pohádka. Je to snad poprvé v historii, kdy herní konzole disponuje i ve srovnání s PC s takto naddimenzovanou hodnotou. Opět - v praxi přibližně 1-2 GB budou rezervované pro systém a interní operace, takže 6-7 GB bude pro hry a grafiku opravdu hodně. Celé kouzlo této PC architektury - se kterou Microsoft ve své době relativně zabodoval - spočívá i v příznivé ceně a dostupnosti materiálu. Čili když trochu uklidníme našeho vnitřního geeka, který nedostane vlastně nijak "zajímavý" hardware, máme tady stroj, který je 100% využitelný od prvního dne na trhu!

Dokonce bych řekl, že SONY vytváří konkurenci pro Steam box a podobné platformy, včetně otevřených Android systémů. Hypoteticky by totiž Playstation 4 mohla umět spustit například Windows 8 a zaujmout mnohem širší cílovou skupinu. To je ale jen moje soukromé přání, samozřejmě. Něco podobného jsem totiž čekal i od Playstation 3 (a nedopadlo to moc dobře).

Pravděpodobná podoba devkitu pro Playstation 4.

Nový gamepad se mi také líbí. Přestavěné joysticky, dobře vypadající triggery a integrovaný Move - ano, tohle se mi bude myslím dobře držet a v praxi si myslím, že mnoho různých her dokáže tento ovladač využít jak k novým typům her, tak k rozšíření hratelnosti u stávajících žánrů. Například, podobně jako u WiiU gamepadu, by se dalo pomocí Move zaměřovat ostřelovací puškou v jakékoliv FPS, nemluvě o potenciálu pro minihry, ovládání menu, sportovní hry atd. Trochu rozpačitý jsem z dotykové plošky, která je na můj vkus příliš malá a neumím si zcela představit, jak bych ji ve hře využil. Pro nějaké sociální funkce a čmárykání to asi bude fajn, uvidíme.

Vůbec SONY prezentovala myšlenku "always online" a pomocí tlačítka "share" bychom měli být schopni kdykoliv cokoliv sdílet, což je lepší funkce, než bych si připustil (po zkušenosti s Miiverse), takže palec nahoru. A nesmíme zapomenout na streamování her skrz Gaikai, což je jen další krůček k budoucnosti. Teoreticky by se tím měly vyřešit veškeré problémy s kompatibilitou a programováním - pokud budeme chtít tu a tam hrát nějakou hru z PS1-2-3, tak můžeme bez technických problémů.

Bohužel nám SONY neřekla mnoho o business modelu pro svou novou konzoli a služby. Zde se obávám, že se ještě dočkáme pár nepříjemných zpráv. Na straně jedné je prohlášení, že Playstation 4 nebude blokovat bazarové hry - pravda. Ale zároveň to neznamená, že tyto hry opravdu půjdou spustit tak snadno, jako kdysi. Umím si představit, že po vložení disku s bazarovou hrou se bude muset zaplatit "manipulační poplatek", bez kterého hra nepůjde spustit. Anebo hry z Playstation 3  - vložíme placku s Metal Gear Solid 4, ta se ověří, ale pak si budeme muset doplatit speciální poplateček, abychom hru mohli streamovat z cloudu. A kam se poděl patent na rozeznávání biometrických údajů hráče? Možná jsem jen zbytečně paranoidní, ale odmítám propadat nadšení v této fázi.

Dosud nepotvrzený design Playstation 4.

A samozřejmě hry. Něco málo nám bylo ukázáno. Zajímavé je, že o interaktivitě ukázek se dá s úspěchem pochybovat, většina vypadala, jako video. To by zase tak nevadilo. Ještě zajímavější totiž je, že "wow" efekt se prakticky nekoná, jelikož vlastně skoro stejná videa jsme viděli při prvních prezentacích Playstation 3 před šesti lety. To je takový zajímavý paradox - díky HD rozlišení všechno vypadá stejně a není možné okem rozeznat, zda bohatá architektura v pozadí je skutečně vymodelovaná  ve 3D, anebo jen nalepená textura na low-poly modelu. Fenomén "next gen" vyprchal, takže hry sice vypadají dobře, ale tak nějak "pořád stejně". To ale není důvod ke kritice.

Na pováženou je pak propagovaná propojitelnost s Playstation Vita, což už tady v minulosti bylo a nikdo to nevyužíval. Navíc předvedená ukázka hry Knack nevypadala nijak technologicky úžasně, byl jsem celkem zklamán - ve srovnání s trailerem, který nevypadal v ingame kvalitě. Úplně stejně bych komentoval i Deep Down, Infamous a i Killzone - vypadá to dobře, ale zdá se mi, že je to spíše target render. Jediná realistická ukázka jsou zřejmě Watch Dogs (na který se těším více a více mimochodem).

Takže jaký je závěr? Hardware je bezva, i když bych si přál nějaký custom chip. Faktem ale je, že SONY není v pozici, že by si mohla dovolit "rozhazovat peníze" na vývoj něčeho výjimečného a tak sáhli po klasice. To bude mít podle mne velice pozitivní globální dopad. Je trochu otázkou, s čím vyrukuje Microsoft, ale suma sumárum - hardware je velice dobrý, včetně ovladače. S hrami je to trochu vlažnější, ale to je v této fázi pochopitelné a nelze z toho nic moc usuzovat. Nejvíce jsem ale napjatý na finanční politiku - tedy cenu konzole, her a hlavně služeb. To podle mne rozhodně o konečném úspěchu či neúspěchu. Jestli SONY nebude dělat krávu, mohlo by jim to vyjít!