23. 4. 2013

Monster Hunter 3 Ultimate - průvodce pro začátečníky


Monster Hunter je opravdu šílená hra, ale samozřejmě v dobrém smyslu slova. Je to jedna z těch her, kterou nelze hrát "jen tak pro radost", velice brzy dojde k okamžiku, který je se sluníčkovým přístupem k věci nepřekonatelný. Pak jsou dva hlavní scénáře - hru buď odložíte, anebo začnete studovat návody. Podle mne jsou oba přístupy chybné, jelikož se v obou případech ochuzujete o radost ze hry. Proto jsem se rozhodl sepsat jakéhosi průvodce, abych poskytl základní informace novým hráčům, jak jim usnadnit proniknutí do hloubky. Čili - sepíšu zde své postřehy, nikoliv nějaké směroplatné návody. Budu rád za vyvrácení nesmyslů, ale není potřeba upozorňovat na minoritní detaily.

Monster Hunter mi v něčem připomíná hru Demon's Souls, ale bez důrazu na objevování prostředí. Chvilkami mi připomíná Frontiera, jelikož je možné trávit hodiny "jednoduchou" činností a nikam se neposunout - avšak posunout se vpřed může stát opravdu hodně úsilí. Chvilkami mi připomíná Shadow of the Colossus, když hledáte správnou taktiku, jak na bosse. A jelikož je valná část hry založena na náhodě, zalíbí se jistě i milovníkům Diabla. Dokonce bych řekl, že chvílemi je sběr surovin podobně náročný, jako v kdejaké MMO hře, akorát je to celé offline.

Při psaní tohoto textu vycházím z 3DS verze hry, ale dá se to aplikovat z velké části i na WiiU a koneckonců i Wii (a možná dokonce i na jiné díly pro Playstation 2 a PSP).

Celá hra se točí v zásadě okolo hlavního hrdiny, který byl najmut, aby lovil monstra. Tento hrdina má sám o sobě neměnné hodnoty zdraví, staminy a vlastností, úkolem hráče je ale pomocí vybavení modifikovat schopnosti hrdiny. Jde tedy o equip-based RPG hru.

Když jsem o tomto článku začal přemýšlet, narazil jsem na problém, jak začít popisovat jednotlivé komponenty hry od těch nejdůležitějších po ty méně podstatné. Bohužel - provázanost herního systému je natolik komplikovaná, že v tom výsledku je smrtelně podstatný jakýkoliv mechanismus, pokud ho opomenete správně využít. Čili je celkem jedno, jestli začnu popisem zbraní, brnění nebo čímkoliv jiným. Rozhodl jsem se tedy začít trošku jinak a sice časovou náročností. Pár postřehů totiž může ušetřit spoustu frustrace.

Celá hra se hraje přibližně takto: Projdete si seznam dostupných úkolů, vrhnete se na bosse, dostanete strašně na zadek, loadnete pozici, přizpůsobíte sobě výbavu, jdete do úkolu znova a bosse pokoříte. Primitivní na pohled, ale skrývá se pod tím mnohem více.

- dostupné úkoly jsou dělené podle obtížnosti, ale obvykle zde není žádná specifikace, jak silné zbraně či brnění budete potřebovat. Je jenom na vás vyzkoumat, co se na daný úkol doopravdy hodí a co ne. Typicky - na vodního bosse asi nebudou moc platit vodní zbraně - stejně tak bude lepší mít nějaké anti-vodní brnění, místo ohnivého. Pro účely dalšího textu budu používat termín "úroveň postavy", což je ve hře nevyskytující se pojem - rozumíme pod tím "celkovou vhodnost vybavení postavy pro dané účely". A mimochodem - úkoly jsou dostupné jak ve vesnici, tak v Marině / Taverně, takže se tam zajděte občas kouknout, není to jen pro multiplayer.

- dostanete strašně na zadek - ale otázkou je, proč přesně? Kvůli síle útoků bosse? Kvůli dodatečnému zranění od jedu? Nedostatek času na vykydlení? Totální vyhladovění, došla stamina? Zbrklé máchání zbraní do prázdna? Je zde tisíc a jeden důvod, proč dostanete na zadek a jeho identifikace je první krok k tomu, abyste si upravili úroveň své postavy správným směrem.

- přizpůsobíte sobě výbavu - velice logický krok. Co to ale znamená? Možná potřebujete jen vyměnit zbraň. Možná ji ale potřebujete vylepšit. To znamená, že si zajdete ke kováři a napíšete si na papírek, jaké suroviny potřebujete na výrobu nové či lepší zbraně. Následuje tedy vyběhnutí do luk a polí a často zdlouhavé těžení materiálů. Nešlo by to nějak urychlit? Ó ano! Pokud víte kudy kam, natěžíte sobě kolik čeho potřebujete.

Modelová situace - musíte chytit 4 zlaté ryby. Dá se to udělat tvrdou cestou - tak dlouho házet prázdný háček do vody, až se zlatá chybka usmyslí a nechá se chytit. Jenže - na to vám třeba nebude stačit 50 minut! Takže co třeba vyrobit speciální návnadu jenom na zlaté rybky? K tomu potřebujete Mega Fishing Fly a Snakebee Larva. Stačí nachytat od každého čtyři kusy a úkol je splněn do pěti minut. Jenže - kde najít tyhle komponenty? A co když nemáte štěstí a pár kusů návnady promarníte vniveč (případně při procesu výroby vyrobíte odpad)?

Anebo ještě lépe - s sebou můžete nést maximálně pět návnad na zlaté rybky - tento limit nemůžete nijak překročit. Takže si představte, že máte úkol chytit šest zlatých rybek! Zdánlivě identické zadání, ale o kolik komplikovanější řešení! Sice se na mne v bedně směje deset návnad, ale jen pět mám v kapse a ty ostatní si budu muset vyrobit zvlášť přímo během mise. Ladění výbavy je jádrem hry, které tvoří i více, než 50% herního času. Těžko na cvičišti, o něco lehčeji na bojišti. Každou minutu, kterou věnujete do přípravy na samotný úkol, ušetříte při plnění samotného úkolu.

A tím se plynule dostáváme k více praktickým radám do hry.

Časování

Celá hra se vyznačuje tím, že má brutálně promyšlené časování. Veškerá interaktivita žere nějaký čas, který je natolik pečlive vyvážený, že nelze než smeknout klobouk. Vyzkoušejte si, jak dlouho trvá sebrání předmětu. Jak dlouho trvá vypití lektvaru? Jak dlouho trvá nabití zbraně? Jak dlouho trvá broušení zbraně? Jak dlouho trvá doplnění staminy? Jak dlouho trvá otočení kamery? Jak dlouho trvá sebrat deset kytiček? Jaké jsou intervaly útoky bossů? Jaké jsou intervaly máchání s takovou či makovou zbraní? Pokud tohle všechno dostanete do krve, zjistíte, že hra je ve skutečnosti celkem pomalá. Také přestanete zbrkle polykat lektvary uprostřed vřavy - naučíte se najít si bezpečnou chvilku, během které zbaštíte lék na otravu, doplníte staminu i zdraví a ještě přebrousíte čepel zbraně. Když tohle všechno pochopíte, co od vás hra chce, budete umírat méně často.

Volba zbraně

Když si narychlo vyzkoušíte všechny dostupné zbraně, asi dojdete k závěru, že zde jsou v zásadě tři hlavní kategorie. Zbraně pomalé, zbraně rychlé a pak zbraně střelné. Pro každé platí trochu jiná pravidla a hlavně mají jiné ovládání, na které je potřeba si zvyknout (což je problém Monster Huntera jako takového). První indikátor je síla zbraně. Takové dýky mají základní útok 90, ale jsou ďábelsky rychlé. Oproti tomu sekera dává hned od začátku hry třeba 500, ale trefit se s ní je umění. Luky, kuše a podobné nesmysly jsou pak závislé na použité munici a ve skutečnosti nejsou vhodné na moc velkou vzdálenost. Každopádně - každá z šestnácti zbraní je unikátní a váže k sobě specifický herní styl. Jestli mohu mít jednu velkou radu - v žádném případě se nespoléhejte jenom na jednu zbraň! Ideální je mít od každého typu jednoho zástupce, kterému se budete průběžně věnovat. Totiž - dříve nebo později dojde k situaci, kdy bude vaše převelice vytuněná zbraň naprosto k ničemu, protože boss před vámi bude moc malý / velký / rychlý / neviditelný / daleko / blízko / cokoli jiného, co vás bude efektivně brzdit v jeho zabití.

Nezapomínejte také na multiplayer! Volba zbraně je totiž něco jako "volba povolání". Když pak na bosse vlítnou čtyři týpci s dýkami, nebudou mít moc velkou šanci. Zbraně s velkým účinkem například zvyšují pravděpodobnost, že to budete právě vy, kdo na sebe naláká nepřítele. Různorodost zbraní v partě znamená mnohem zábavnější a také čistší hru, což je od určité úrovně obtížnosti esenciální. Je lepší mít v zádech kamaráda s puškou, kterou může na dálku doplňovat zdraví. Je lepší mít v záloze někoho s kyjem, který tvoří jádro úderného zranění - a pak někoho s katanou, který uštědřuje sečné zranění. Diverzita je vaše síla!

Každopádně v prvé části hry se asi budete učit jenom jednu zbraň. Hodně hráčů sáhne na jistotu po dýkách, protože jsou rychlé a hráč pak má pocit, že "více či lépe hraje". Ve skutečnosti je to ale nepochopení časování hry. Sice bossíka udeříte desetkrát častěji, než chlápek s kladivem, ale uštědříte mu jen třetinu zranění! Experimentujte i s nevšedními zbraněmi, jako jsou dudy! Když jsme u těch dýk - mají speciální kombo. Po stisknutí R se zablesknete a pak A+X spustí sekvenci, která sílí a sílí, až se celkovou hodnotou zranění blíží velkým zbraním. Jenže ta sekvence je docela dlouhá, takže vám boss může snadno utéct ze záběru. Čili v tom výsledku jste na tomto kombu závislí a stejně tak můžete jednout máchnout velkým mečem a vyjde to nastejno. Proto - experimentujte, nebojte se toho! Hra je navržená tak, že se dá hrát se všemi zbraněmi - ale vědět kdy správně přepnout na jinou vám může ušetřit SPOUSTY času, který byste jinak trávili frustrací.

Brnění

Tady se začíná alchymie hry poněkud zvyšovat a sám jsem v této oblasti tápal až do minulého týdne kamarádi laskavě vysvětlili (slovy: "Všechno je to v tý hře napsaný, ty debile, neumíš číst, tlusťochu?"). Takže ano - pravda je taková, že hra skutečně oznamuje MNOHO informací (i když ne zdaleka všechny!), ale tu a tam jde o poněkud kryptická sdělení. Jelikož jsem Wii verzi hrál docela dlouho (sto hodin jistě), mohu celkem s klidem prohlásit, že popis brnění je ve hře spíše na pytel, než že by chyběl. Totiž - jak to funguje?

Brnění vám dává nějakou základní obranu proti útokům nepřátel - což je tak nějak jasné - ale krom toho poskytuje ještě bodové přídavky do jednotlivých elementů (oheň, voda, led, blesk a drak) - jestli se nemýlím, tak tyto elementární bonusy platí tak, jak je vidíte. Pak ale ještě navrch brnění zlepšuje bodové hodnocení různých dovedností naší postavy. A tady je kámen úrazu. Aby byla daná vlastnost aktivovaná, musíte mít na sobě vybavení, které dává celkovou bodovou hodnotu NEJMÉNĚ 10, lépe 15 nebo 20 (to je uvedeno u každé dovednosti zvlášť). Je sice hezké, že máte brnění +8 na plavání, +3 broušení, +5 odolnost vůči jedům, -9 hlad, +1 rychlost... ale teprve když daná vlastnost obdrží +10, aktivuje se! Tohle jsem hodně dlouho nevěděl, jelikož popis "Active Skills" u brnění neznamená, jaké vlastnosti to má, ale jaké vlastnosti to může mít, když poskládáme set brnění s nejméně +10 dané dovednosti.

A zde přesně začínají problémy. Brnění totiž zásadním způsobem ovlivňuje vaši postavu a její zaměření. Samotná číselná hodnota obrany je jenom jedna z položek, které hrají roli. Obecné pravidlo je, že je z počátku lepší mít kompletní sadu brnění od jednoho názvu. Tam je totiž garantované, že všechny její skilly budou mít alespoň +10 (anebo -10). Pomocí dalších metod je ale možné dovednosti zvyšovat i jinak, než jen skrz brnění. Takže je možné mít například "skoro komplet" od jednoho bosse (řekněme Jaggi armor), ale helmu od někoho úplně jiného - a na to si navěsit dekorace či si dát na krk amulet a tím chybějící bodíky dohnat. Matematika této hry je úžasná, že nám dává svobodnou možnost studovat různé kombinace a docílit tak nevídaných účinků! Ale z počátku hry se držte pravidla "komplet sada nebo nic".

I z toho důvodu vám hra nabízí si v bedně uložit své oblíbené sady brnění, abyste se k nim mohli dle libovůle vracet. Časem si vyrobíte vlastní kombinace, které nebude radno ztratit. Jednotlivé kusy brnění lze pak i vylepšovat pomocí "Armor Sphere", ale pokud vím, tak tím zvyšujete jen hlavní odolnost postavy, nikoliv dovednosti.

Farma

Farma je velice důležitá položka, která v jistém smyslu posouvá hratelnost kupředu. V zásadě vám dobře nastavená farma nahradí těžební proces většiny běžných materiálů. Jmenovitě květiny, brouci, houby a med - to vše se dá na farmě rozmnožit. A z toho vyplývá jedno zlaté pravidlo. Ať už těžíte cokoliv, ať už vyrábíte cokoliv - vždy si nechávejte v bedně alespoň jeden kus materiálu navíc! Zní to jako poučka pro školku, ale nevěřili byste, kolik lidí je frustrováno, že musí hodinu hledat "Sap Plant". Když už potřebujete vyrobit něco ze Sap Plant například, mějte nejméně dva v bedně a to prostě proto, abyste si ji mohli případně namnožit. Samotnou farmu lze pomocí "Villager's request" zvětšovat, což jsou vlastně miniúkoly nad rámec těch hlavních. Mimo jiné se skrz jeden Villager's request posouvá v jednom okamžiku i děj hry kupředu, takže to studujte a plňte!

Lodě

Lodě jsou jakoby alternativní farmou pro těžbu ryb a jiných materiálů, na které obvykle nenarazíte během normální hry. Lodě lze poslat do několika možných lokací a vybavit je například lepšími pádly, aby netrávili na cestách tolik času. Krom lovu ryb je možné nakázat jim hledání pokladů.

Obchodníci

Ve hře narazíte také na několik obchodníků - jak ve vesnici, tak v Marině. Jejich nabídka se časem rozšiřuje a konkrétně v Marině se mi zdá, že občas obchodník nabízí celkem vzácné zboží za dobré ceny, takže tam čas od času zajdu. Nezávisle ne tom můžete tu a tam během plnění úkolu narazit na kočku, která vás někdy obdaruje extra předmětem, ale občas také nabízí výměnu něčeho, co máte v inventáři (nejčastěji právě takové věci, které potřebujete ke splnění úkolu, čili je to trochu vabank). Při normálním obchodování doporučuji používat funkci "Buy, send to the box" - urychlíte si tím přesun věcí pro další výrobu.

Obchodování s kapitánem

Kapitán má tři funkce. Za prvé - můžete ho vyslat do vzdálených krajin, aby nabral netradiční zboží. Můžete ovlinit, jaká města navštíví a tedy kolik s tím stráví času. Za druhé - můžete s ním pak obchodovat, ale nikoliv za peníze, nýbrž vyměňovat za nějakou "poměrnou hodnotu". Mezi obrazovkami "má dáti - dal" se přepínáte pomocí Y. Skoro identicky funguje i "Rare Trade", akorát že měníte předměty na základě vzácnosti - pokud nějaké takové předměty vůbec máte. Třetí funkce kapitána je, že při jeho přítomnosti v přístavu nabízí obchodníci lepší ceny.

Jídelna

Před každým úkolem se nezapomeňte najíst! Sami si volíte, jaké ingredience smícháte a jakým způsobem si pokrm necháte připravit (čtyři základní recepty). Vždy si přečtěte, co vám jídlo aktivuje - jde o dodatečné dovednosti, které se jinak ve hře nevyskytují a světe div se - dobře uvařený pokrm vám může snadno vytrhnout trn z paty, pokud vám nějaký boss příliš dlouho uniká z čepele. Suroviny označené hvězdičkou dávají extra bonus do maximální hodnoty zdraví, potraviny označené "Fresh" pak umocňují získaný skill. Není v mých silách psát nějaká konkrétní doporučení - hlavně si to všechno v klidu čtěte a experimentujte. Mnohé z těchto skillů ovlivňují i takové věci, které nejsou z počátku zřejmé - například Trainer upravuje chování vašich pomocníků, pomocí jídla je možné docílit i výskyt slabšího bosse a tak dále, a tak podobně. Nepodceňujte jídlo!

Cha-Cha a Kayamba

Tito dva pomocníci jsou skutečně neocenitelní. Jejich nastavení je na první pohled chudé, ale jak dokážou tito chlapci pomoci je občas až neuvěřitelné. Sbírají pro vás předměty, poutají na sebe pozornost nepřátel, umí kouzlit a oslavně křepčit - což vám dává krátkodobé i dlouhodobější bonusy. Jedna z mých nejoblíbenějších vlastností je, že do vás můžou praštit, pokud jste omráčení / uspaní / v elektrické křeči - a tím proces návratu do normálu zásadně uspíšit (mimochodem - tyto útoky neberou zdraví, což platí i pro spouluhráče v multiplayeru). Bonus: když máte kolem hlavy hvězdičky, můžete se z nich relativně rychle dostat, když budete točit joystickem dokola jako o život - inu, Capcom.

Jejich hlavní nastavení probíhá ve výběru masky (masky je možné pomocí Villager's Request výrabět na přání). Dle masky je definováno, kolik a jaké extra útoky tito chlápci umí. Nezávisle na tom se mohou učiti také písničkám, které vy jim kombinujete. Podobně jako u jídla je zde mnoho možných výsledků, čili je možné z nich vytvořit zabijáky i léčitele. Cha-Cha i Kayamba jsou de facto nesmrtelní - pokud jim dojde zdraví, tak se za chvíli vrátí v plné síle. Jinak se ale chovají, jako nezávislé položky boje - nelze je přímo ovládat a tak je jejich tancování občas špatně načasované. V dlouhodobém měřítku průběhu bitvy ale poskytují zásadní pomoc a hrát bez nich je chvílemi zbytečný masochismus.

Výroba předmětů

Naše postava umí kombinovat předměty a vyrábět tak nové věci. Pravděpodobnost výroby ale není stoprocentní, takže je vždy lepší mít pár materiálů navíc v záloze (výše jsem psal o ponechání jednoho předmětu navíc pro účely farmy - toto samé platí i pro veškeré materiály určené k dalšímu zprocesování - abyste se vyhnuli frustraci při výrobě odpadků, mějte vždy raději více materiálů k dispozici!). Při výrobě je dobré se zamyslet, zda chceme vyrábět venku nebo v bedně.

V obou případech doporučuji koupit "Book of Combos" a buď ji nosit s sebou anebo ji mít permanentně v bedně. Tyto knihy vám zásadně zvyšují šanci na úspěch výroby a také dávají k dispozici recepty - tzv. Combo List. Jak jsem napsal výše - jsou zde případy, kdy je skoro nutné vyrábět věci venku. Většinou ale vyrábíte všechny věci v bedně. Pokud vám na bosse nestači deset lahviček s lektvarem (anebo deset lahviček čehokoli), máte zřejmě nízkou úroveň postavy, kterou dodatečným vyráběním předmětů uprostřed bitevní vřavy prostě nedoženete. Je to indikace, že byste měli změnit něco ve své výbavě, než se snažit sbírat (tedy ztrácet drahocenný čas) materiály a vyrábět si nové předměty.

V bedně pak zajděte rovnou do menu Combo List a projdětě si všech dvacet stran receptů. Ty první jsou obvykle nejdůležitější. Můžete vyrobit nejen základní lektvary, ale také výživné substance, které zvýší maximální hodnotu zdraví, staminy a podobně - svým způsobem tak lze suplovat některé efekty jídel - ale za jakou cenu? Jídlo stojí směšnou částku padesáti peněz, kdežto výroba Ancient Potion (který dokáže zvednout vaši hodnotu zdraví i staminy na maximum jediným polknutím) vás bude stát v tom výsledku MNOHEM více peněz a času - tím se hezky ilustruje vzácnost těchto předmětů. Pokud chcete vyrobit více předmětů najednou, stačí držet tlačítko A.

Posloupnost výroby předmětů je velice komplexní. Některé věci lze vyrobit více způsoby a určitě narazíte i na to, že některé materiály jste ještě ve hře nikdy nenašli. Nejde totiž jenom o manuální těžbu venku, případně o farmu nebo lodě. Některé předměty padají výjimečně z příšer, bossů, případně se dají vyhandlovat. Nepropadejte panice. Hlavně si nechte od všeho jeden kousek navíc - ano, raději těžte o chvilku déle, jen abyste měli zálohu.

Těžba materiálů venku


Materiály se dají rozdělit do kategorií - sebratelné, vykopatelné, chytitelné, lovitelné. Do první kategorie spadá většina bylin, med a hub, počítám do toho i věci vypadnuvší z nepřátel, jelikož je lze prostě sebrat ze země. Kopatelné materiály jsou obvykle nerostné suroviny. Na takovou těžbu je potřeba krumpáč, přičemž bych rád doporučil, abyste s sebou nosili pět Mega Pickaxe, protože ty ostatní se rozbíjejí příliš rychle. Na chytání brouků potřebujete síťku - opět neztrácejte čas s těmi "normálními", vyrobte si Mega Bugnet a noste jich v batohu plný počet. Mimochodem si všimněte, že některé kombinace jídel snižují pravděpodobnost rozbití síťky nebo krumpáče! Poslední jsou ryby, které je nutné lovit v hlubších vodách. K mému překvapení zde není nutnost starat se o udici, tu má hrdina jen jednu v kapse (není v inventáři) - ale je obvykle vhodné použít nějakou návnadu. Těch je nepřeberné množství, na každý typ ryby snad. Návnadu musíte ale ručně použít pomocí tlačítka Y, jinak lovíte na prázdný háček.

Z vesnice můžete kdykoli vyběhnout do luk a lesů v okolí, pokud ale potřebujete zajít do jiné lokality, zvolte jeden z Harvest Questů, kdy máte efektivně 50 minut - tedy více než dostatek času - na vytěžení všeho, co lokalita nabízí. Pokud nemáte pro danou lokalitu v nabídce Harvest Quest, zajděte do Taverny a zkontrolujte, jestli tam nejsou nějaké alternativy. Nezpomínejte ale, že kdykoliv se může stát, že potkáte monstrum - lovit ho samozřejmě nemusíte, ale samozřejmě můžete.

Nejotravnější část hry je identifikovat, kde a jak daný předmět získat. Po pár (desítkách) hodinách hraní sice obšancujete okolí a nebudete trpět vysloveně nouzí, ale pro různé specifické věcičky budete muset obětovat poněkud více času a mnohdy také kus hráčské cti. Ano, občas je prostě vhodné se rychle podívat na internetu, kde sehnat jakou věc a pak se vrhnout zase do hry. Některé postupy jsou skutečně kryptické, ale to je v pořádku - podle toho poznáte, že pátráte po nějaké skutečně vzácné věci. Kombinací některých jídel a specifických postupů můžete těžbu materiálů zásadně urychlit - tak jako tak se připravte na to, že shraňování materiálů tvoří klidně až polovinu herního času. A ne, nebojte se - není to nuda ;). Nápověda - velké ryby lze lovit jen pomocí harpuny, když je předtím trošku zraníte.

Co s sebou?

Tohle je samozřejmě ošemetná kapitola, protože "vždy záleží na situaci". Přesto pár postřehů mám. Prakticky na každý úkol s sebou beru - Mega Potions, Whetstone, Raw Meat / Well Done Steak, Mega Pickaxe, Mega Bug Net a gril. To je jakási základní výbava, bez které se nelze obejít. Vřele doporučuji na začátku úkolu prozkoumat, co vám nabízí modrá bedna. Krom mapy a nějakých těch dodatečných léčiv se zde občas objeví nějaké ty bomby a podobně - je v tom skrytý důvod - zkoušejte tyto věci používat na bossy a to pokud možno v různých situacích (např. když je boss povalený na zemi). Monster Hunter nemá žádný systém magie, ale místo něj můžete s překvapivým účinkem používat například lesní rohy (léčivé, brnění, přivolávající monstra...), pokud jdete lovit do vody, tak určitě využijete specifické návnady, ale třeba také harpunu. Hypoteticky by se mohlo zdát, že je lepší mít inventář skoro pořád plný a "být připravený na všechno", jenže tohle přesně nefunguje. Naopak je lepší mít inventář skoro prázdný (resp. já se snažím mít plnou jen první stranu ze tří!), protože skoro při každém úkolu narazíte na něco, co "prostě musíte mít" a "nelze to oželet". Nezávisle na tom pečlivě sledujte, kolik předmětů od jednoho druhu s sebou můžete nést.

Praktický příklad ze života - takový Well Done Steak se parádně hodí na doplnění staminy. Je ale možné vyrobit "Chilled Meat", které krom doplnění staminy zároveň poskytne ochranu proti zvýšené teplotě - efektivně tím nahradíte "Cool drink", který normálně pijete proti horku. Znamená to tedy úsporu jednoho políčka v inventáři. Anebo starý dobrý grill. Když si vyrobíte "Grill mask" pro svého Cha-Chu, nemusíte ho nosit s sebou v inventáři. Takto by se dalo pokračovat skutečně dlouho a nechám na vás, abyste si tyto kombinace odladili sobě na míru. Pointa je ale vlastně velice jednoduchá - prozkoumejte důvody, proč jste v daném úkolu selhali a přizpůsobte tomu obsah svého inventáře. Nemá smysl s sebou nosit "jeden Antidote Potion", vždy jich vyrobte maximální možný počet a noste jich s sebou rovnou deset (poznámka - při přesunu věcí z bedny do batohu používejte šipku doprava, aby se vám navolila rovnou maximální možná hodnota počtu předmětů). Tohle je esenciální podstata přípravy na úkol - až vám někdo vyklepe zadek kvůli tomu, že jste měli o jeden Mega Potion méně, vzpomenete si na mne!

A jenom připomenu - pokud vyrábíte předměty venku, mějte s sebou raději v inventáři nějakou Book of Combos, abyste se vyhnuli vyrábění odpadků. Ušetříte si tím spousty nervů.

Lov monster - jádro hry

Krom sběru surovin, výroby předmětů, baštění v jídelně, kombinování tanečků Cha-Chi, vyjednávání s kapitánem a studia nekonečných záplav tabulek brnění a zbraní, se polovina hry odehrává "tam venku". Lovení monster by si zasloužilo rozbor v extra článku, ale to není můj cíl, takže se chci jen soustředit na některé zajímavosti, které by při prvním hraní mohly zapadnout a to by byla škoda.

Monstra jako taková nemají žádný ukazatel zdraví, ale je možné od oka odhadnout, v jakém jsou stavu. Indikátorem jest například slintání, odfukování, rozbití specifických částí těla (případně useknutí části těla), ale samozřejmě nejvíce patrné je, když příšera začne utíkat - to máte evidentně navrch. Co není patrné je, že zbraně dávají dva základní typy zranění - úder nebo seknutí. Různé části monstra jsou různě citlivé na různé útoky - přičtěte ještě náchylnost k elementárním zranění a máte celkem představu, kdy útoky vedete správně a kdy špatně. Některé monstra se tak během bitvy mění - nehovořím nyní ale o změně chování / taktiky / útoků. Například Barroth je silně opancéřovaný zaschlou horninou a je tedy velice náchylný k úderným zbraním. Pokud ale z něj hlínu odrbete, útočíte na holou kůži a to je více hodí sečné zbraně. Během úkolu si ale nemůžete zbraň změnit - berte to tedy jako tip pro multiplayer, pro skladbu party.

Vedle toho všeho mají monstra svá unikátní specifika. Někteří umí létat, plazit se po stropě nebo se schovat pod bahno. Nebojte se zkoušet různé typy bomb - pokud vidíte stín monstra nad sebou, hodí se třeba Bounce Bomb. Co jsem třeba zjistil, tak z jednoho monstra jde vytáhnout nějaké věci pomocí udice (!) a dostat se tak ke specifickým předmětům. Většině monster jde useknout ocas nebo jiná část těla, za což jsou extra odměny navíc.

No a jak každý správný lovec ví - lepší a někdy i jednodušší je monstra chytat živé, než je zabíjet. Chce to trochu praxe - důležité je podchytit správný okamžik. Potřebujete trochu toho místa v inventáři - jedna na past (těch je několik typů - některé jde používat i pod vodou) a pak omračovací bomby. Postup je jednoduchý - zraňte příšeru tak, aby mlela z posledního, nastražte past, nalákejte monstrum do pasti a hoďte na něj omračovací bombu (obvykle stačí 2-3, pokud je příšera pořád aktivní, musíte ji více zranit a proces zopakovat). Není vůbec špatný nápad s sebou nosit nějaké ty suroviny na vlastní výrobu pastí a bomb za pochodu, protože pastí můžete nést od každého druhu jenom jednu.

Ovládání

Blížím se k závěru svého článku a říkám si, že bych měl ještě pár slovy rozebrat ovládání hry. Totiž - Monster Hunter je hra, ke které patří i "boj se hrou". A to nejen ve smyslu nalézání herních technik, taktik, detailů a kombinací. Ale také na úrovni ovládání. To totiž není vůbec jednoduché a z počátku jsem měl pocit raketového inženýra, když jsem přišel na (skoro) celý princip. Není to jednoduché, dokonce je to chvílemi velice krkolomné, ale pokusím se to vysvětlit (či obhájit).

Hned na začátku tohoto článku jsem se stručně rozepsal o "časování" hry. Mimo jiné tam píši také o rychlosti, jakou se otáčí kamera. Nebo třeba jak dlouho trvá, než se vaše postava zvedne ze země, když právě dostala od bosse tečku. Toto všechno se v zásadě točí kolem faktu, že ve hře "všechno děsně dlouho trvá", jak má pomalé tempo. A to má svůj důvod. Například - když se válíte v prachu, máte dost času na to, abyste si v menu našli léčivý lektvar (nebo jiný, právě potřebovaný předmět), čili ho po zvednutí se na nohy můžete rovnou použít. Bonus: některé jídla prodlouží dobu krátkodobé nesmrtelnosti po postavení se na nohy.

Stejně tak kamera. Původní Monster Hunter Tri (Wii) byl více-méně hratelný s Wiimotem a Nunchukem. Chybí ale "druhý analog" na ovládání kamery - ten suploval směrový křížek na Wiimotu. V praxi se ale ve hře používá primárně "srovnání kamery", což je pod jediným tlačítkem. Je to velice rychlé - chcete otočit kameru o 180°? Tak držte joystick dolů a jakmile se postava otočí požadovaným směrem, ťukněte do tlačítka L. Hotovo.

Přesto je ve hře celá řada situací, kdy rovnání kamery či její manuální úprava je otravná. Řešit se to dá hraním na Pro ovladači (který má dva analogy), na 3DS lze dokoupit Circle Pad - ale možná vás to překvapí - není to žádná výhra. Nemůžete najednou rotovat kamerou a používat například útočná tlačítka (a komplexnější redefinování ovládání hra nepodporuje). Vše je tedy podřízeno tomu, že časování hry počítá i s tím, že zápasíte s ovládáním. Nezkoušejte hru přizpůsobit sobě - přizpůsobte se vy hře. Kruté, ale je to tak. Monster Hunter je jedna z těch her, kde je gamedesign propojený s ovládáním natolik úzce, že se na hru nemůžete prostě zlobit.

Jeden postřeh, který mi ušetřil spousty frustrace, se týká nošení zbraně. Totiž - když máte zbraň schovanou, můžete pomocí tlačítka A například sbírat předměty, těžit rudu a podobně. Když je ale zbraň vyndaná, slouží tlačítko A k útoku - ale hra vám již nebude hlásit aktivní předměty ve vaší blízkosti. Takže jsem se naučil zbraň schovávat a to mnohokrát během boje, jenom proto, abych mohl sebrat nějakou věc. Navíc - se schovanou zbraní můžete sprintovat, což také vyřeší nejeden problém ať už při taktickém ústupu nebo při taktickém útoku na belhající se monstrum. Tlačítko Y je prostě váš přítel - dejte si jenom pozor, abyste nechtěně nepoužili právě vybraný předmět.

Základní filozofie je tedy celkem jednoduchá. Tlačítko L vám rovná kameru, když ho ale držíte, můžete si pomocí Y/A měnit položku z inventáře (a pomocí X/B přepínat typy munice, máte-li střelnou zbraň). Tlačítko R pak slouží ke sprintu, s vytaženou zbraní jde pak o alternativní útok. Tlačítko Y slouží k použití aktivního předmětu anebo ke schování zbraně. X slouží k vytažení zbraně a následně k útoku (u střelných zbraní nabíjí zásobník). Tlačítko A slouží ke sbírání věcí / kutání rudy / chytání ryb / chytání brouků - s vytaženou zbraní pak jde o sekundární útok.

K ovládání jednotlivých zbraní řeknu asi jen toliko - je to více složité, než se na první pohled může zdát. Věnujte proto svou pozornost "Hunter's notes", je tam toho napsáno opravdu hodně a velice detailně ke každé zbrani.

Na úplný konec si dovolím dodat, že 3DS / WiiU verze hry disponuje unikátní možnost nasměrovat kameru na bosse, což zásadně ulehčuje herní princip (Capcom tak vlastně trochu porušil vyváženost herních mechanismů, které počítaly s manuálně ovládanou kamerou). Z počátku jsem to používal na podvodní příšery, ale brzy jsem tomu přišel na chuť i na souši. Je to trochu neférový zlehčovák (proti Wii verzi), ale když už ty funkce máme, proč je nepoužívat. Že by to hru nějak deklasifikovalo, to se říci rozhodně nemá.

Monster Hunter 3 Ultimate je jedna z nejrozsáhlejších, nejkomplikovanějších a největší her, co jsem kdy v životě hrál. Chápejte to správně tak, že úkoly ve vesnici jsou skutečně jen tutorialem (na padesát hodin minimálně, spíše více) - teprve pak začíná skutečná hra, kdy bitky s monstry překonají vaše představy (a ono velkolepé intro bude najednou takové chudé). Jako velké plus vidím přenositelnost hry (na 3DS), jelikož jde o ideální hru na cesty - hrát - zaklapnout - hrát - zaklapnout. Nebojím se této konkrétní verzi dát absolutní hodnocení, i když některé věci by hra mohla sdělovat poněkud méně krypticky (a tím omezit wikipedování) - to je ale opravdu jediná výtka, co mne napadá.

Pařbě zdar!

P.S.: V Japonsku už zřejmě brzičko vyjde Monster Hunter 4, o kterém si my, trapní Evropané, můžeme nechat jenom zdát nejméně ještě rok, spíše dva. I když odsuzuji regionální politiku Nintenda, zde je nutno poznamenat, že to má svým zvráceným způsobem logiku. Monster Hunter 3 Ultimate vyšel v Japonsku koncem roku 2011 a u nás na jaře 2013 - takže pokud vyjde čtyřka v Japonsku letos, u nás bude tak 2015. A ty dva roky vám tato hra totiž BEZPROBLÉMU vydrží. O kolika současných hrách tohle můžete říct? Úžasné, takhle nějak to má vypadat...