2. 5. 2013

Hra měsíce - Arkanoid


Co říci k Arkanoidu? Tak třeba - původní předloha - hra Breakout - vyšla na automatech již v roce 1976 a byla zamýšlená, jako Pong pro jednoho hráče. Cihličky byly na obrazovce jen v jedné, bílé barvě - ale na monitor samotný se nalepila průhledná a barevná fólie, čímž byl docílen dnes již klasický vzhled. Steve Jobs přijal nabídku Atari, aby navrhl koncept hry s co nejmenším počtem čipů - což pro něj udělal jeho kamarád Steve Wozniak, aniž by vydělal peníze slíbené Atari - ty shrábl Jobs. O deset let později přichází ale klon - Arkanoid - od společnosti Taito, který podstatně rozšířil mechaniku hry.



V prvé řadě zavedl bonusy - hráčova pálka mohla být delší či kratší, mohla i střílet, kuliček se ve hře mohlo objevít vícero a mohly mít různou rychlost, případně se mohly lepit na pálku. Hratelnost se tak stala mnohem více akční a jen málo lidí už ví, že na konci byl dokonce plnohodnotný boss. Nápovědou budiž druhý díl - Revenge of Doh - ano, je to právě DOH, který se vrací z prvního dílu, aby se pomstil naší všemocné pálce.

Arkanoid se dočkal nejenom vřelého přijetí mezi hráči, ale i mezi vývojaři. I když jde jen o sprostý klon Breakoutu, skoro všichni znají tento herní styl pod názvem Arkanoid. Když se podíváte na Arkanoid Live nebo Arkanoid Plus!, je vidět, že hra je živá i "oficiálně", když budeme ignorovat myriády klonů.

Sám jsem poprvé hrál Arkanoid na nějakém zaplivaném PC, kde jsem objevil, že je možné hrát myší a tím zásadně zlepšit HI-SCORE v tabulce - avšak PC patřilo známým, které to natolik naštvalo, že museli hrát Arkanoida do zemdlení, aby dostali moje jméno z tabulky. Nejsem si teď po letech jistý, ale mám takové tušení, že bylo relativně snadné modifikovat soubor hiscore.dat a napsat si tam, co chcete - ale to bych kecal. Každopádně - ať už Breakout nebo Arkanoid - je čas oprášit klasiky.