16. 6. 2013

E3 2013

Letošní E3 je velice důležitá. Po nemastných neslaných letech 2011 a 2012, kdy největší hráči mleli z posledního a Microsoft se SONY pohotově oznamovali novou generaci pohybového ovládání, jsme se ocitli v roce 2013. V roce, ve kterém se naplní deset let od vydání Playstation 3 (alespoň dle japonské matematiky), kdy nastupuje nový XBOX a kdy už doma mám WiiU. Co mi konference řekla o následujícím roce, který nás čeká a nemine?



Předem bych rád řekl, že celá konference se dá vnímat dvojí optikou. V prvé řadě jsou tady hry a hardware. V řadě druhé jsou tady trendy, licenční ujednání a DRM bazarové nesmysly, které momentálně cloumají herní scénou. Rád bych se nejprve vyjádřil k oné druhé položce, abychom ji měli rychle za sebou. Celé je to až neuvěřitelně banální.

Nelíbí se mi politika Microsoftu a tak prostě jejich XBOX ONE nebudu podporovat svou peněženkou. A to bych ze srdce rád doporučil i všem ostatním. Zejména těm, kteří jsou odkojeni sérií Halo, Gears of War nebo Forza. Pokud vám nevyhovuje, že nemůžete svobodně nakládat s produktem, za který jste zaplatili, zamyslete se. To, že jsou to vaše oblíbené série a že byste rádi hráli další díly, které na XBOX ONE nepochybně vyjdou, by nemělo vyhrát nad faktem, že Microsoft v roli velkého bratra plánuje udělat zásadní a drastický krok s licencemi ještě v tomto kalendářním roce.

Nelíbí se mi politika SONY, která naslibuje hory doly a pak s velkou slávou odebírá funkce a provádí mindtwistové veletoče, za které by se nemusel stydět ani Radek Hulán. Nevěřím jim ani slovo a tak prostě nebudu jejich platformy podporovat svou peněženkou. Pokud mne časem přesvědčí o tom, že jejich blbnutí s Playstation 3 byla jen výjimka a nikoliv pravidlo, mají u mne rozhodně velkou šanci, to ano. Ale to si počkáme, času je dost.

(Na politiku Nintenda jsem zvyklý dvacet let a mám jistotu, že za dalších dvacet let to bude v podstatě stejné, takže je podporuji i svou peněženkou, jelikož mi jejich politika vyhovuje).

Bublina, která se v současnosti nafukuje, má ale vážné trhliny. Hráči jsou už nejméně deset let nikoliv majiteli zakoupeného softwaru, ale jen majiteli licence k používání. Jenom díky tomu, že neexistovalo technické řešení pro zamezení bazaru, jsme získali pocit, že máme nějaká práva. Nemáme a neměli jsme. Dokonce dobrých 70 milionů hráčů Playstation 3 odsouhlasilo, že se vzdává práva na hromadnou žalobu vůči SONY. Neboli - už deset let říkám, že "je to v prdeli, ty vole" a že by se s tím něco mělo dělat. A protože jsme s tím nic nedělali, nejen že se nezměnila licenční politika, ale navíc jsme dali čas a prostor vydavatelům vyvinout technické řešení. Že by to ale bylo něco nového? Mávám rukou a tak trochu si myslím své o těch statečných rytířích, kteří v plamenných diskuzích odsuzují Microsoft. Pozdě holenci, pozdě.

Jak dlouho ještě bude hráčům trvat, abych pochopili, že pokud libovolný business model vydělává peníze, že se ho budou vydavatelé držet a navíc ho prohlubovat? Koupili jste si XBOX 360? Odsouhlasili jste podmínky diktované SONY? Tak vidíte.

A nyní ke hrám.

Nintendo

Začnu netradičně Nintendem. To díky krutě nevýdělečnému WiiU zřejmě zvolilo levnější taktiku specializovaného dílu Nintendo Direct, kde představila hlavní hry pro 3DS i WiiU. Ryze online vysílání v době E3 splnila účel. Nových her nebylo oznámeno mnoho a odsuny zásadních titulů jako Super Smash Bros. či Baynetta 2 je jednoznačně ostudné. Vedle toho mne ale předvedené ukázky nadchly a z mého hlediska jde o takřka jistou koupi.

Nový 3D Mario pro WiiU vypadá prímově, ale prostě bych si přál nové Galaxy. Podobně tak nový Donkey Kong - určitě to bude dobrá hra, je zde nenulová šance, že si takovou hru koupím - no ale Metroida bych viděl mnohem raději. Anebo Donky Kong Galaxy - vždyť to co předvedli Rare v Donkey Kong 64 bylo naprosto geniální. Vedle toho nový Sonic Lost Worlds opravdu pouze vypadá celkem nadějně, ale prostě nevěřím, že by tato ježčí zombie zvládla zaujmout. Mario Kart 8 se zdá být sázka na jistotu, u Wii Party U si již nejsem tak jistý.

Série third party her, převážně od Ubisoftu, vypadá tak nějak standardně. Watchdogs se mi pořád zamlouvají, i když čím dál víc získávám pocit, že to bude jen klon Assassin's Creed. Nový Splinter Cell či Batman Arkham Origins budou prostě normální hry, kvůli kterým jsem si WiiU sice nekupoval, ale alespoň budu moci definitivně uklidit Playstation 3, takže jsem rád.

Windwaker HD vypadá dle mého gusta, moc se mi líbí zrychlení plavby, implementace GBA obrazovky do tabletu je samozřejmostí. Série eShopových her si zaslouží pozornost - Shadows over Mystara, Ducktales remake, Oddworld - jsou to sice staré hry, ale jde o tituly, ke kterým se člověk vrátí rád na jakékoliv platformě.

V závěru jsou ještě dva tituly, které jsou pro mne hlavním důvodem, proč mám WiiU. Wonderfull 101 slibuje být dle dostupných materiálů opravdu hostinou hratelnosti a symbolem správného využívání tabletu ve hrách (alespoň než vyjde Zelda). A pak samozřejmě X od Monolith Software - následník perfektních Xenoblade Chronicles z Wii. Takhle nějak si představuji, že by to Nintendo mohlo dělat i nadále.

Bude WiiU následovat příklad 3DS a po prvním slabém roce se konečně postaví pevně na nohy? Segment handheldů je odlišný od domácích konzolí a půl roku na pultech je přece jenom málo na nějaké definitivní závěry. Obecně ale posouvání termínů způsobilo, že prezentace Nintenda - byť herně lákavá - vyznívá nakonec trochu hořce a jen lehce nadprůměrně. Z hlediska milovníků tradičních Nintendo produktů zde nebylo žádné překvapení - prostě dostaneme jen svou obvyklou dávku skvěle hratelných her. Někomu to stačí, někomu ne. Ale ty hry musí hlavně vyjít teď, než až za rok. Z toho důvodu hodnotím 6/10.

Microsoft

Jak slíbil, věnoval prezentaci převážně hrám. A musím uznat, že začít Metal Gear Solid 5 byl vynikající tah. Hra mi sebrala dech a okamžitě se vyšvihla do špice nejočekávanějších her letošní E3.

Koncept her zadarmo, pokud si hráč platí měsíční služby - koncept převzat beze zbytku od SONY a z toho lze usuzovat, že jde o model funčkní (škoda jen, že mi nevyhovuje). World of Tanks je super hra, ale podobně jako Minecraft - XBOX si kvůli tomu kupovat opravdu nebudu. Dark Souls 2 vypadá velice dobře, ale mnohem více mne dojal nový Killer Instinct, vážně. Sice to dělá to samé studio, které je odpovědné za hru Battleship (dle stejnojmenného filmu), což byla srágora na entou, ale tohle se snad nedá zkazit. Nebo ano?

Do kategorie neuvěřitelně unylých her bych hodil Ryse, Project Spark, Sunset Overdrive, Crimson Dragon, Titanfall a Dead Rising 3. Nějak mi uniklo, proč by se na takové hry měl těšit, ale účel launchovek asi splní. Nová Forza bude podle očekávání zřejmě super a zamlouvá se mi koncept "no AI" v singleplayeru - něco takového má Mario Kart 7 na 3DS a funguje to dobře - ve Forze to bude fungovat jistě ještě lépe.

Witcher 3 a Halo 5 uzavírají zmínkyhodné hry. První proto, že to bude určitě strašlivej nářez, přestože nejsem přesvědčený, že chci zaklínače hrát na gamepadu. Druhá hra je důležitá kvůli tomu, že rozhodně o úspěchu XBOX ONE. Pokud bude Halo 5 pokračovat ve šlépějších svých předchůdců - alespoň co do finanční stránky - dokáže Microsoft svůj koncept prosadit masově, se seriálem a ještě Skypem v multitasku. Máme se věru na co těšit.

Podobně jako Nintendo - Microsoft z herního hlediska nijak zvlášť nešokoval, neurazil. Hlavně ten nový Metal Gear Solid - to se opravdu povedlo, proto dávám bod navrch a hodnotím rovněž 6/10.

SONY

Nejlepší jsem si nechal nakonec. Prezentace byla snad nejdelší a ukázala snad i nejvíce potenciálně zajímavých her. I když teda nejprve okomentuji design Playstation 4. Vypadá to, že se vracíme do éry PS2 Slim, což se mi celkem zamlouvá, ale pořád mi chybí nějaká elegance navíc. Čert vem ale vzhled, co budeme příští rok hrát na strojích od SONY?

Vita dostane spousty remaků z PS3, ale koho tato mašina zajímá nevím. Gran Turismo 6 se ale zdá, že bude jasnou koupí. Ani ne tak kvůli grafice, ale spíše kvůli tomu, že sudé díly této série představují opravdový pokrok - a jelikož GT5 s dvaceti GB patchů vypadá skoro tak, jak nám Kazunori sliboval, s GT6 jistě překoná moje bujné představy.

Z marketingového hlediska bylo trochu trapné, že SONY prezentuje vynález bazarových her jako svůj patent... ale zase mám rád kopání do mrtvol a musím uznat, že v tomhle bodě se jim taškařice vydařila. Stejně jako převzetí konceptu placených online služeb, jako to má Microsoft. To je zdánlivě krok zpět, ale ve skutečnosti to znamená, že Playstation Network bude stát konečně za to!

Do kategorie unylých spadají tentokrát Knack, Infamous 3, Killzone 4, Drive Club a několik dalších. Vyzdvihnul bych ale oznámení hry Mad Max, která je od tým zodpovědného za Just Cause 2. Ale hlavně se mi líbila ukázka ze hry Destiny od Bungie. Jestli to opravdu půjde hrát jakoby singlově, ale přitom s živými hráči, mohla by se z toho vyklubat prima casual verze DayZ. Palec nahoru!

SONY odprezentovala hromady trailerů, které bych i věřil, že by mohly být v ingame kvalitě, ale krom barevného ladění jsem se o hře Order 1886, Dark Sorcerer a několika dalších, vlastně nezjistil nic.

Obecně byla prezentace celkem v pohodě, představené hry kombinovaly novinky i sázky na jistotu. Herně mi SONY představilo množsví potenciálně zajímavých her, hardware je celkem lákavý a vůbec to vyznělo, že v SONY vyhodili osoby zodpovědné za marketing z PS3 éry a najmuli zpátky ty z PS2 období. Řekl bych, že SONY letošní E3 v jistém smyslu vyhrála.

Fatálně mi ale chyběl Last Guardian. A to neodpustím. Nakonec tedy hodnotím rovněž 6/10.