22. 1. 2014

Steamworld Dig


Tuto hru jsem si koupil z jediného důvodu a to proto, že autoři si někde stěžovali na nízké prodeje tohoto titulu pro 3DS. A přitom že má tak dobrá hodnocení a že to přece není fér. Následovala verze pro Steam... ale hlavně došlo ke slevě na Nintendím eShopu. Takže jsem si řekl, že podpořím dobrou věc, i když hra samotná mne na základě trailerů moc nezaujala. No ale za těch pár ojro, proč to nezkusit. Zaplaceno, stáhnuto a za šest hodin dohráno.

Steamworld Dig je inspirován částečně hrou Terraria, v něčem připomíná Mr. Driller, případně Boulder Dash, částečně Minecraft, v něčem připomíná rogue-like hry... takže v zásadě lze říci, že hra je rámcově vzato unikátním a originálním mixem. Od každého zmíněného titulu si totiž bere jen maličko, snaží se být vlastní. Naše postavička jest těžařským robůtkem, který pomocí krumpáče a vrtačky doluje vzácné kamení a kovy. Hlavní motivací je příběhová linie, kdy pátráme po našem robotím strýčkovi, který zmizel kdesi v hlubinách dolu a od té doby o něm nikdo neslyšel. Je mrtvý? Co se s ním stalo? V podzemí se to začíná hemžit netvory a ospalé městečko si klade tu samou otázku. A to je tedy náš úkol - prozkoumat doly a zjistit, co se vlastně k sakru děje.

Celá herní mapa je vyplněna zeminou a kamením, přičemž my máme svobodnou volbu rozbít libovolný blok materiálu. Výjimkou jsou tvrdé horniny, které tak tvoří kostru úrovně, abychom se vždy mohli vysekat z jakékoliv situace (ale máme pro jistotu k dispozici i sebevražedné tlačítko). Oceňuji, že po většinu hry nejsme nijak zvlášť omezováni - s patřičnou výbavou se můžeme vydat kamkoliv.


Jádro hry je bohužel dost monotónní. Kutáme chodbičky a sem tam narazíme na cenný nerost, který nahoře v městečku směníme za lepší výbavu - a takto to pokračuje dokola. Jediným strategickým elementem jsou speciální a vzácné koule, které potřebujeme na lepší upgrady - anebo je můžeme utratit za přenosný teleportér s jednorázovým použitím. Teleportéry pak výrazně šetří čas při cestování na povrch a zpátky, ale toužíte-li po nejlepším krumpáči, brnění a vrtačce, měli byste se raději obrnit trpělivostí a cestu nahoru si poctivě vyskákat.

Bohužel, hratelnost titulu je dost plochá. I když atmosféra podzemí je velice dobrá - hra pro nás má pár překvapení a až do konce hry vlastně nevíme, co jsme minuli - samotný herní proces shazují automatické upgrady, které dělají hru nesmyslně lehkou a přímočarou. Autoři se zjevně pokusili adaptovat koncept metroidvaina žánru, ale jelikož je hra velice krátká, nepovedlo se to na výbornou. Během pěti hodin se hra plně odemkne, včetně radaru pokladů a herní proces vyšumí.


Oceňuji grafické zpracování, je to milý a neotřelý steam-wild-western styl, ke hře to vysloveně sedí. Rovněž se mi líbilo, že v několika momentech hra vysloveně překvapila totální změnou prostředí a celkové zakončení bylo poplatné žánru. To bohužel ale nestačilo. Když už jsem se začal konečně bavit, přišlo na řadu "šokující finále" a hra skončila. Steamworld Dig neaspiruje na nějakou megahru, ale s trochou fantazie bych si uměl představit herní dobu dvojnásobnou a obsah hry klidně čtyřnásobný.

Nosná myšlenka hry - tedy pocit klaustrofobie v mnoha set metrech pod povrchem - je udělaná dobře. Hraje se to také docela dobře. Ale kolem a kolem - nic moc extra. Potenciál tady nebyl velký, ale i tak nebyl využit do mrtě, což je mi líto, protože autoři mají evidentně na víc. 5/10