1. 12. 2014

Guardian


Amiga je proslulá svou superplynulou 2D grafikou, jakmile ale zabrousíme do 3D vod, začne se nebe mračit. Jistěže skalní obhájci platformy vysypou z rukávu jednotky, možná i dvojice trojrozměrných her, které na Amize stojí za to. Ano, Alien Breed 3D je pecka nejpeckovatější, ale když se bavíme o texturovaném prostředí, je to prostě prach s bídou. Co ale vektorová grafika? Holé polygony jsou přece jenom méně náročné na výpočet a když minule neopěvovaný Star Fox tohle umí dobře na SNESu, zvládla by to i Amiga? Jistěže ano!



Guardian je hra od studia ACID, které stojí mimo jiné za geniálními Skidmarks. Už tato jejich hra ve své době zaujala trojrozměrným prostředím a na Amize nevídanou fyzikou, avšak odborníci se právem ušklíbnou, že je to celé trochu pofiderní. Takže v roce 1994 jsme pro naše AGA Amigy (čti: Amiga 1200 a CD32) dostali plně trojrozměrnou, vektorovou střílečku, kterou jsem někdy v roce 2002 tuze rád hrál, protože byla velice rychlá, zábavná a hlavně 3D ;).


Hra se vyznačuje tím, že pohyb samotné raketky ovládáte myší, takže její pohyb je bleskurychlý a okamžitý. Tím chci také říci, že grafika hry je doslova bleskurychlá, raketka věrně a bez zpoždění replikuje pohyb myší, což vytváří páteř dojmu z celé hry. Neumím si představit hrát to samé na gamepadu CD32 s konstantní rychlostí pohybu lodě, to musí být nuda.


O této hře jsem se odhodlával napsat už delší dobu, ale čekal jsem právě na Star Foxe (a tím nemám na mysli stejnojmennou hru pro Atari 2600), abych mohl udělat jakési srovnání. Guardian vyšel v roce 1994, tedy o rok později než Star Fox, navíc pro podobnou generaci hardwaru, čili nějaké to srovnání je na místě. V prvé řadě - Guardian je střílečka podobná klasikám jako Defender, kdy můžeme svobodně létat v trojrozměrné úrovni kterýmkoliv směrem. Dokonce nás koráb umí couvat a dělat otočku o 180°, což se ve hře pochopitelně hodí. Star Fox je ve srovnání více méně lineární střílečka.


Co se grafiky týče, Guardian je rozhodně rychlejší, ale také trochu chudší co do obsahu. Počet objektů na scéně je díky vzdálenosti vykreslování poměrně nízký, hra si rovněž nepomáhá žádnými sprity pro dokreslení okolí. Také mne trochu zarazilo, že jednotlivé úrovně se liší jen jiným obrázkem na pozadí a barvou povrchu, takže je to z dlouhodobého hlediska trochu fádní.. Pokud si pamatujete létací pasáže ze hry Uropa 2, tak Guardian působí jen o fous lépe - a rychleji.


Po rozstřelení některých nepřátel vypadávají bonusy, které násobí účinnost našich zbraní, ale vizuálně ani herně to není zas tak moc poznat, což je škoda. Zase se mi ale líbí, že nápisy ve hře jsou umístěné do trojrozměrného prostoru, působí to zajímavě futuristicky. Grafika povrchu země je velmi jednoduchá, ale líbí se mi, že používá bílé tečky pro zvýraznění vektorové sítě - připomíná mi to hry jako Tomahawk a řadu dalších osmibitových 3D her, které si tímto trikem pomáhaly při evokaci prostoru.


Co je ale hodně hloupé, že hra upadne velice brzy do stereotypu. Nepřátel příbývá, ale jejich design je více méně stejný, stejně jako náplň hry jako takové - rozstřílet pár nepřátel a pak se nechat vcucnout velkou emzáckou lodí a tu rozstřílet zevnitř. Tato náplň se pak opakuje ve všech asi čtyřiceti úrovních, přičemž jediné, co se vizuálně mění, je paleta barev a statická vrstva se vzdáleným pozadím. Za to palec dolů.


Naopak ale musím pochválit zvukový doprovod - všechno krásně pípá, vybuchuje a střílí, repráky ohulte na maximum! Hudba je ve hře pouze v úvodu, zbytek se odehrává v naprostém tichu. Pokud tedy nehrajete CD32 verzi, která má soundtrack v audio stopách přímo na CD a co jsem se chvíli zaposlouchal na Youtube, tak je to docela dobré!


Shrnout Guardian je snadné. Hra, která evidentně vznikla jako proof-of-concept, že Amiga utáhne hru v grafické kvalitě Star Foxe - ale její jádro hratelnosti je primitivnější, což vyvažuje skvělým zpracováním. Guardian má perfektní "první dojem", ale po pár úrovních se stane poněkud stereotypním - to je přesně okamžik, kdy Star Fox začíná nabízet více obsahu - lépe strukturované mise, živější prostředí, komunikaci s wingmany a tak dále. Guardian je prostě jen Defender ve 3D a slouží primárně jako techdemo. Avšak i toto techdemo stojí za zahrání, byť se pak stejně nejspíš vrátíte ke Star Foxovi, ve kterém je toho mnohem více co objevovat, přestože je lineárnější.


P.S.: Teprve až nyní při psaní článku jsem si našel, jak vypadala krabice v době vydání a docela mne to překvapilo - sám bych tam čekal spíše vektorovou raketku, poplatnou reálnému grafickému stylu.