10. 6. 2015

Affordable Space Adventures


V zásadě se tady bavíme o derivátu hry Artemis, možná by se daly najít i jiné hry, které staví na kooperaci hráčů s výrazně odlišnými rolemi. Nebavíme se nyní o Left 4 Dead samozřejmě, ale o komplexní simulaci kosmické lodi tak, jak jsme viděli v seriálech a filmech Star Trek, kdy každý jeden člen týmu nese odlišnou zodpovědnost a přispívá svým nenahraditelným dílem k chodu celé lodi. Affordable Space Adventures jsou postavené na stejném principu, jenom zmenšené na domácí podmínky. Začátek hry navíc není moc přesvědčivý, takže může některé hráče odradit přílišnou primitivností. A navíc - zíráním na Youtube videa či na screenshoty pranic nepochopíte, jak se hra skutečně hraje. Můžete se jen domnívat, co se odehrává v hlavě hráčů - ale ve skutečnosti jde o individuální zkušenost, která se liší od týmu k týmu. Budete chvílemi až žasnout, jak moc se liší vnímání hry jednotlivých osob v závislosti na rolích. Komunikace, dovednost, odpovědnost - to jsou všechno aspekty, které tato hra dokonale prověří. Co je jednotlivci naprosto jasné, nemusí být jasné celé skupině. A o tom zhruba je tak nějak toto unikátní dobrodružství.



Hrajeme hru s raketkou, která disponuje několika systémy (pochopitelně řídící jednotka, pak elektrický motor, spalovací motor, gravitační generátor, senzory, světlice...). Tyto systémy ovládají až tři lidé, kteří se pak dělí na pilota, inženýra a ... třetí roli jsem neměl možnost vyzkoušet, takže to nevím jistě ;). Pochopitelně je možné hrát i v jednom hráči, což je na jednu stranu pohodlné, ale vytrácí se pak poněkud pointa. Ve dvou je to v pohodě - z počátku jsem se bál, že se pilot bude spíše nudit, ale skutečnost mne vyvrátila z omylu! Nejde jenom o to se protlačit skrz labyrint, ale také musí definovat své požadavky do strojovny, jak nastavit jednotlivé systémy ("Kurnik udělej něco s tou stabilizací, nemůžu se hnout z místa!"). Inženýr na oplátku zase reportuje, že takto konfigurace neprojde, protože pak vyzařujeme příliš elektromagnetického vlnění, které přitahuje nepřátele ("Tobě se to řekne cywe, ale mně tady dochází chladící kapalina a já ten stabilizátor prostě nenahodim!"). Najít společnou řeč a řešení jednotlivých místností - to je smysl hry a je zrealizovaný naprosto bravurně. A že těch místností je hafo! Variabilita skoro nezná mezí, paráda!

Affordable Space Adventures je hra pro Wii U a těží ze všech předností konzole. Využívá implementace asynchronní hratelnosti, obou obrazovek, všech čudlíků a navíc i velice dobře vypadá. Lokace jsou krásné, atmosférické, chvílemi horrorově mrazivé - což je v kontrastu s rozjásanými reklamami v lodičce samotné. Příběh hry je velice laskavý, lidstvo komercionalizuje výlety na neznámé planety tím, že expeduje tisíce laciných raketek do vzdáleného vesmíru - a tyto raketky pak turisté ovládají a zkoumají všechno možné. Když se turista nasytil, nasedne do konvoje a letí domů. Je to naprosto bezpečné a levné! No jeden konvoj se při návratu jaksi rozbije, což platí i pro celý náklad raketek, vyjma jediné - a tak se hráč objevuje na cizí a ne zrovna přátelské planetě. Reklamy lžou, ale o to víc dobrodružství zažijete, no ne?

Z hlediska hratelnosti se opravdu divím, že s něčím takovým nepřišlo samotné Nintendo. Vedle toho se vůbec divím, že Nintendo ve svých hrách netěží z asynchronního systému více, ale to je teď vedlejší. Oceňuji také obtížnost hry, je velice přesně zacílená a umí spravedlivě potrápit. No jestli bych hře vytknul jednu věc, jsou to loadingy, které jsou absurdně dlouhé na to, kolik se toho na obrazovce nakonec odehrává.

Není třeba více napsat - tohle je zkušenost, kterou byl měl každý majitel Wii U zažít. Přenést tuto hru bez kompromisů či ústupků na jiné platformy je vlastně skoro nemožné, což je mi svým způsobem líto. Protože pokud hledáte nějaký unikátní produkt, tento vám bohužel unikne.