21. 9. 2015

Metal Gear Solid V: Phantom Pain - podruhé


Dneska si popovídáme trochu o online komponentě hry a to přesto, že ještě není venku. Totiž - ve světě konzolí nebylo online hraní vůbec tak běžné, jako tomu bylo u PC platformy a tak vydání Metal Gear Solid 3: Subsistence pro Playstation 2, způsobilo i malý poprask v komunitě fanoušků série a to z mnoha důvodů. Jedním z nich bude fakt, že až do toho okamžiku byla série spojena se zážitkem pro jedno hráče a pouze pro jednoho hráče. Druhým bude to, že Playstation 2 ve svém základu nedisponovala síťovou kartou, kterou bylo nutné dokoupit (tzv. Expansion Bay, kam se vešel i harddisk a měl širší využití, jako třeba možnost instalace Linuxu). Třetím je fakt, že až do té doby nebyly onlinovky na konzolích vůbec obvyklé, to se zásadně změnilo až s další generací konzolí (i když starý XBOX vytyčil směr již v roce 2002). A tím to jenom začalo. Další hry již obsahovaly vyžití pro více hráčů takřka standardně, i když z hlediska hlavního obsahu hry spíše okrajově. Podle všeho to platí i pro Phantom Pain, kde lze ale právem očekávat více, než u předchozích titulů. Co tomu předcházelo a na co se můžeme těšit?



Metal Gear Online (2005, součást Metal Gear Solid 3: Subsistence)

"Metal Gear Online" je hra, která se postupně vyvíjí s každou další inkarnací série. Poprvé se objevuje v roce 2005 a krom očekávaného deathmatche a capture the frog, obsahuje též inovativní styl "sneaking missions", kdy jeden hráč hraje za Snaka a ostatní ho hledají. Snake má za úkol sebrat mikrofilm a odnést ho do bezpečí. Ten, kdo Snaka zabije, se sám stane Snakem v dalším kole. Až osm hráčů je obvykle rozděleno do týmů, které odpovídají svými modely frakcím, které se ve hře objevují (KGB, GRU, Ocelot unit). Je možné používat všechny zbraně, předměty a techniky, jako v normální hře. Dvanáct map je převzato rovněž z normální kampaně. Hráč s nejvyšším bodovým ziskem se v další mapě objeví s extra hrdinou, například Raikov nebo Ocelot, kteří disponují zvláštními schopnostmi. Dneska již pochopitelně nefungují servery (byly vypnuté v roce 2007), ale existuje tady fandovská iniciativa, která provozuje privátní servery pro Playstation 2, Playstation 3 (se zpětnou kompatibilitou) a PC (emulace) - více na Save MGO.

Portable Ops Plus (2007)

Tato hra pro PSP se svým zaměřením hodně liší od tradiční série, stala se předskokanem pro Peace Walker a tedy i pro Phantom Pain. Již základní hra (non-plus) umožňovala multiplayer, ale jenom přes lokální WiFi spojení. Také obsahovala několik drobností, které bylo možné dělat jenom skrz online (vyměňování vojáků, zbraní a předmětů mezi hráči), ale až Plus přinesl plnotučný multiplayer přes internet. Ve svém jádru jde o rozšířený režim ze Subsistence, s adaptovaným ovládáním pro PSP samozřejmě. Bohužel, hra se nedočkala nikterak zvlášť vřelého přijetí, z čehož lze usuzovat, že hra prostě nebyla úplně zvládnutá a zapadla.

Metal Gear Online (2008)

Guns of Patriots považuji za nejlepší Metal Gear Solid hru vůbec, asi kvůli finálnímu zakončení. Vedle vydání tohoto titulu ale Konami vydalo nezávislý titul - další verzi Metal Gear Online (známý též jako MGO2), který disponuje sice identickým grafickým enginem a převážně identickým ovládáním, ale má unikátní mapy a herní režimy. Za ten nejlepší považuji Sneaking mission, kde se jeden hráč chopí role starého Snaka s plnotučnou optickou kamufláží a musí od ostatních dostat náhrdelníky (jak se překládá dog tag? Psí známka?) - což není tak lehké, když proti vám stojí až dvanáct hráčů. Ostatní režimy jsou až pro 16 hráčů a jedná se o variace týmového masakru, ale díky systému SOP byla hra ozvláštněná. Prakticky vzato jsou všechny postavy v mapě propojeny přes hlavní server, tj. je možné se do sítě nabourat a vidět tak na mapě všechny vojáky... Bohužel, hra se stala cílem moderů a cheaterů, takže i po vydání rozšíření nebyla zdaleka tak hraná, jak si mnozí přáli - hra byla oficiálně ukončena v roce 2012. Avšak projekt Save MGO zahrnuje i tento titul, takže se dá zkusit hrát přes privátní servery.


Peace Walker (2014)

Další hra pro PSP a opět s podporou obchodování mezi hráči, velkou roli ale hraje spolupráce hráčů při  klasických misích z hlavní hry - dva hráči standardně, při souboji s bossy až čtyři hráči společně. To krásně podtrhuje myšlenku tří klonů Big Bosse, ale nemá to žádnou příběhovou implikaci. Další režimy umožňují více méně standardní deathmatch a capture the flag, odehrávají se na zvláštních mapách a jsou až pro šest hráčů. HD verze obsahovala totéž, ale obecně byly online servery příliš prázdné na to, abyste měli s kým doopravdy hrát, což je škoda - design hry neměl vlastně šanci ani dokázat, jestli je dobrý nebo špatný... Metal Gearu se online zkrátka nedaří.

Metal Gear Online (2015)

A nyní se teda konečně můžeme podívat na záběry z demoverze online komponenty u Phantom Pain:


Co z toho lze vyčíst? Kupodivu docela dost. A docela se mi to i zamlouvá.

Samotné rozdělení do tří tříd není nikterak zásadní z hlediska inovace, ale je to dobrý směr, jakým se vydat. Naprosto neviditelný špion s možností teleportace, podporuje nezabíjecí styl hraní, kdy naopak extrakce silného protivníka zaživa přidává tikety našemu týmu. Ostřelovač a těžkooděnec jsou více méně standardní, ale jde o tu kombinaci s dalekohledem, kdy díky systému hru (jak známe ze single playeru) má smysl dělat spotting zvlášť, dále možnost zaměstnat spottery plyšákem roztomilého pejska, vyvléknout se z balónku a podobně - to všechno vypadá na náramnou taškařici.

Zasazení do otevřeného světa by mohlo podpořit vizi organizovaných konfliktů ve velkém měřítku, ale to už z videa usuzovat nelze. Stejně tak nějak moc nejde usoudit, jak moc zábavné jednotlivé prvky budou, protože některé featury mohou svádět k nadužívání - a pokud budou uměle a nepřirozeně regulovány - tak k neužívání. Strašně nerad bych viděl, aby se hry smrskávaly v pekelnou řež ve snaze zabránit druhému týmu, aby vůbec mohl použít své zvláštní schopnosti. Určitě lze hráče umravnit distribucí munice a staminy / elektřiny, to je v naprostém pořádku. Ale i tak - prostoru ke zkažení je tady hodně a výše umístěné video je přece jenom rafinovaně sestříhaná prezentace, nikoliv běžná hra.

Při hraní Phantom Pain v singleplayeru zažívám skutečně fantastické okamžiky a většina z nich není dána ničím jiným, než promyšleným designem. Miluju ty okamžiky, kdy se plíživá akce zvrhne v krutou přestřelku, kdy mne umělá inteligence obkličuje, já beru do zaječích a do toho mne kryje moje osobní sniperyně (fuj, to je slovo) a společnými silami synchronizovaně uklidňujeme situaci z bezpečné vzdálenosti. A pak jenom vyzobu sladkou odměnu a posouvám se dále. A ano, nejednou mne napadlo, že by bylo zajímavé prožívat s více živými lidmi na stejné mapě. A ano, zapochyboval jsem, jeslti po všech těch pokusech v letech minulých bude právě Metal Gear Online 3 (jak mu sám přezdívám) to pravé - spíše bych si vsadil na opačný výsledek.

I když Hideo Kojimu považuji za génia, jeho sílu vidím v singleplayerových hrách. Pokud vím, tak na třetí verzi online klání nepracoval přímo a i kdyby, tak by to mou skepsi příliš nerozptýlilo. Na druhou stranu ale neoddiskutovatelná inspirace mnoha detaily z Phantom Pain ve mně vzbuzuje naději, že i když zřejmě nepůjde o novodobého nástupce Dooma, Quaka nebo Counter Striku, co do globálního vlivu, mohlo by jít o netradiční kružbu, kterou rozhodně okusím, abych se přesvědčil na vlastní kůži. Pro majitele Phantom Pain má být navíc zdarma - což se jeví jako dobrá zpráva - ale bude tím pádem záležet i na vyváženosti implementace mikrotransakcí, což z videa vyčíst nejde. Držím palce!