18. 11. 2015

Ingress


Hru Ingress jsem na svůj mobilní telefon nainstaloval již před nějakým tím pátkem, ale jelikož jsem tehdy nedisponoval zrovna příznivým datovým tarifem, po většinu doby jsem byl jen velice pasivním divákem. Zaujala mne ale celá řada detailů, jako třeba business model, propojení s navigací Google Maps pro upřesnění výsledků, sběr fotografií zajímavých míst a vůbec jsem si studoval řadu detailů, které nijak přímo souvisí s hratelností titulu jako samotného. Poslední dvě měsíce se ale Ingressu věnuji i jako hráč, dostal jsem svou postavičku na třetí level a začínám chápat, co to jsou ty rezonátory, portály, kdo jsou ti zlí zeleňáci a tak vůbec. A musím uznat, že mne to překvapilo, jak moc dobře to mají vymyšlené a že je to vážně dost hratelné a to zejména pro nehráče klasických her (ať už mobilních nebo obecně počítačových).



Nejprve bych rád předeslal, že jsou dvě celkem zásadní věci, kterým prostě nerozumím. Za prvé - když vytvářím linky mezi portály, tak mi uniká, jak přesně mohu vytvořit field. Velice často vidím hlášku "no linkable portal" a nevím, proč tomu tak je. Předpokládám, že to "nějak" souvisí s triangulací, resp. s přímým dohledem vzdušnou čarou mezi portály, že to nesmí být přerušené jinou linií či nepřátelským územím. A právě proto, že tomuhle nerozumím, uniká mi také unikátnost počinu MEGAŠUTR. Chápu, že to chtělo koordinaci hodně lidí a čas a plánování, ale co mně konkrétně brání propojit linky v New Yorku a v Praze (za předpokladu, že mám klíče od obou portálů)?


Můj druhý dotaz je mnohem závažnější a sice: k čemu to všechno? Co je pointou hry? Zatím to totiž vypadá, že jde o jakousi vyspělejší variantu geocachingu, tj. zaměření na existující (převážně pěší) turisty, kteří si chtějí standardní geocaching ozvláštnit. Rozumím tomu, že když se do toho člověk zažere, začne vytvářet strategie, upevní sociální vazby napříč republikou ale vlastně i celým světem - a tohle všechno je něco, co by před pár lety byl jen vlhký sen nerdů s GPS modulem - tohle všechno stačí k tomu, aby se Ingress navždy zapsal do análů (nejen herní) historie, jako projekt přesahující roviny normálna. Ale přesto ve mně malý červíček hlodá - co je smyslem této hry? Co mne má přesně naučit? Na to jsem zatím nenašel uspokojivou odpověď. Tím neříkám, že očekávám nějaké zenové moudro, ale přece jenom by se mi líbilo, že by šlo o něco víc, že modří mají více bodů než zelení (plus by mne upřímně zajímalo, jak se tohle počítá, ale to není zrovna teď nutné vědět).

A nyní k poznatkům - hlavní impuls je bezesporu to, že ve svém zaměstnání posledních pár měsíců hodně cestuji a protože mám konečně i datový tarif v zahraničí, napadlo mne, že by to bylo inteligentní využít právě pro Ingress. Celkem rychle jsem se seznámil s kolegy i oponenty uvnitř naší firmy (kolem baráků je spousta portálů) a začal pomalu s hackováním všeho, co jsem míjel. Růst tímto tempem byl ale velmi pomalý, takže jsem náhodně začal útočit na všechno kolem... ale ani to nebylo ono. Teprve pak jsem měl možnost vsadit první rezonátor a je to teprve týden, co jsem vytvořil svůj první link a posléze i první pole. A body začaly naskakovat.

Velice se mi líbí, že portály lze obohatit o obranné prvky, to vážně zavání strategií na úrovni globální realtimovky. A taky se mi velice líbí, že komunikace mezi hráči probíhá na základě lokální vzdálenosti, kterou lze měnit posuvníkem. A obecně mne překvapilo, že je hra vlastně docela dobře vyvážená. Poměr mezi nasbíranými XM body (energie potřebná snad na jakoukoliv činnost) a AP body (růst naší postavy) motivuje k přemýšlení o výhodnosti našeho konání - a je to v korelaci se ziskem MU (tj. příspěvek do celosvětového score), když neděláte zbytečné chyby. Vsadím se, že někde v jádře hry existuje jednoduchý mechanismus "kámen - nůžky - papír", který je korigovaný velikostí batohu naší postavy, maximálním množstvím energie a četností hackování.


Ve hře navíc prakticky vůbec nefiguruje náhoda - respektive při hackování obdržíte náhodné předměty z několika možných kategorií, ale v tom výsledku na tom vůbec nesejde. Podstatná je strategie a plánování, trpělivost, rozvaha a hlavně teda pohyb ;). Jelikož si hráči kolem sebe sami spoluvytvářejí portály (resp. navrhují jejich otevření), může se zúčastnit doslova kdokoli a přispět svou troškou do mlýna. Pokud ale navíc i cestujete - do práce, procházky po obědě, služebka - hra dostává opravdu grády a začínám hltat jednotlivé reporty a dozvídám se další a další detaily.

Ingress je hra, která je skutečnou inovací, která využívá technologie správným způsobem. Pochybuji, že někdo přijde v dohledné době s nějakým převratným stylem využívání téhož nějak podstatně jiným způsobem. Pokud bych si měl vsadit, tak to budou mobilní Pokemoni, kteří prozkoumají další možnosti tohoto globálního média.

Ach, žiju v krásné době pro hraní ;).