12. 2. 2016

Monster Hunter 4 Ultimate - Velký průvodce zbraněmi


O této hře jsem napsal již docela dost. Vyhýbal jsem se ale schválně tomu nejpodstatnějšímu - soubojům. Měl jsem totiž pocit, že kdybych začal rovnou básnit o jedné ze čtrnácti zbraní, že by to v očích čtenářů degradovalo nejepičtější RPG všech dob na pouho pouhou akční hru. Možná vynikající, ale "jen" akční. Pravdou je, že CAPCOM zužitkoval své zkušenosti z her jako Street Fighter či Shadows over Mystara, takže bojová mechanika je skutečně vybroušená, mnohem propracovanější, než v bývá v akčních hrách zvykem. Ale tím to nekončí, tím to naopak začíná...


První věc, kterou si začínající hráč musí uvědomit, že neexistuje něco jako "nejlepší zbraň". Všech 14 základních typů zbraní se od sebe liší jak nebe a dudy a bez uzardění lze hovořit o "čtrnácti hrách v jednom". Co ale platí, že v některých specifických situacích může být jedna zbraň ve výhodě proti jiné (typicky dlouhá zbraň VS krátká VS střelná) a je na hráči těmto situacím předcházet či naopak jim jít naproti. Podporují vás v tom vaše dovednosti z brnění, mapy samotné a samozřejmě znalost animací vašeho protivníka. Když tohle svedete všechno nakombit, můžete se stát skvělým lovcem.

Druhou věcí, kterou si začínající hráč musí uvědomit, že neexistuje něco jako "nejlepší taktika". To, že se umíte dobře popasovat se čtrnácti ovládacími schématy ještě neznamená, že si můžete vzít libovolnou zbraň na libovolnou příšeru a nazývat se dobrým lovcem. Technicky vzato můžete chodit s ohnivou zbraní na ohnivého draka nebo s pomalým kladivem na ultrarychlou ještěrku - nikdo vám v tom nebrání. Jak ale brzy seznáte, čas je jediná věc, kterou nelze očůrat. Čím dříve si navyknete vytvářet si brnění i zbraně na každou příšeru zvlášť, tím rychleji budete později lovit.

Třetí věcí, kterou si začínající hráč musí uvědomit, že neexistuje něco jako "univerzální řešení". Ano, existují zde výjimky jako Seregios - jehož zbraně i brnění mají výjimečné vlastnosti a podporují myšlenku, že Seregios je univerzálně mocná příšera, před kterou se všichni ostatní třesou (a v jistém smyslu je to podpořené i hlavní dějovou linií). V reálu si ale vždy představte souboj dvou příšer. Kdo by nejlépe skolik Lagombiho? Rathalos? Dobrá úvaha. Kdo by nejlépe sklidil Rathalose? Možná Zinogre? Vyzkoušejte a uvidíte. Vždy si nejprve nastudujte protivníka a jeho slabiny - a podle toho si vyrobte zbraň a brnění z jeho přirozeného oponenta. A ano, Elder Dragons jsou přirozeně mocnější, než všechny normální příšery dohromady, čili lze z nich právem čekat nějaké extrabuřty. V pozdější fázi hry, kdy proti vám více oponentů s různými slabinami, se naučíte kombinovat různé druhy brnění a zbraní s diamanty... ale to až později.

A ještě jedno upozornění - není možné popsat všechno. Jenom střelci by si zasloužili samostatný článek a problematika Relic výbavy je další rozbor na několik hodin. Takže jsem musel zvolit určitou simplifikaci. Drtivá většina textu je míněná pro začítečníky, což už za sebou pár lovů mají a přecházejí na High Rank, ale závěr textu je míněný vysloveně pro budoucí experty. No, tak do toho.

DAMAGE!

Tak jistě, o tom přece zbraně jsou - uštědřit co nejvíc zranění našim oponentům. V této hře to ale není vůbec jednoduché, pohled na číselné statistiky mate. Není obtížné si najít přesná čísla, ale obecné vodítko je přibližně takovéto:

Jakákoliv zbraň v dané úrovni rarity dává plus mínus stejné zranění.

Samozřejmě, že to není úplně směroplatné. Sem tam se stane, že upgradujete svou zbraň, ale její RARE úroveň zůstane stejná - existuje zde pochopitelně nějaký přesah. Důvod mého zjednodušujícího výroku je, abyste neporovnávali Great Sword RARE 10 (Attack 1300) s Dual Blades RARE 10 (Attack 350) a došli k závěru, že Great Sword je čtyřikrát silnější. Není, po aplikaci všech proměnných (které nejsou ve hře nijak vidět!) je výsledek v podstatě pořád stejný.

ATTACK


Takže to číslíčko za položkou Attack při popisu zbraně představuje jakousi představu o základní damage, po patřičném matematickém zpracování se jí také říká "raw damage". Tvoří podstatnou položku při dalším výpočtu, ale není zdaleka jediná. Toto číslo se dá zvyšovat skilly jako AttackUp, adekvátními foodskilly, pitím lahviček jako Demondrug, pojídáním semínek Might Seed nebo nošením Powertalonu. Pro reálné srovnání různých zbraní stačí podělit číslo tímto koeficientem:

Hammer/Horn: 5.2
Switch Axe: 5.4
Great Sword: 4.8
Charge Axe: 3.6
Long Sword: 3.3
Insect Staff: 3.1
Lance/Gunlance: 2.3
Heavy Bowgun: 1.5
SnS/Dual Swords: 1.4
Light Bowgun: 1.3
Bow 1.2

Celá ta "damage formula", neboli matemacký algoritmus pro výpočet zranění, je mnohem komplikovanější. Pokud chcete vědět více, musíte si pročíst specializovaný článek. Pro nováčky to je spíše zajímavost, pro profíky v podstatě nutnost.

ELEMENTAL

Krom toho mnoho zbraní disponuje také elementárním zaměřením - oheň, voda, led, blesk, dragon... u těchto je podstatné si uvědomit jednu věc a sice že jen každý třetí zásah zbraní aplikuje elementární bonus (resp. šance je 30%). Z toho logicky usoudíte, že rychlejší zbraně těží z elementálního vlivu více, než ty pomalé.

Dual Blades, Sword and Shield, ale i třeba Lance - u mnoha zbraní tohoto typu bude na G-ranku dokonce těžiště právě v elementárním zranění a to nemluvím o střelcích, kteří poskytnou neocenitelnou službu, když si vezmou správné střelivo! Takže ano, tohle je pro udolání jakékoliv potvory zásadní a čím dříve si navyknete přehazovat zbraně dle typu monstra, tím rychleji se vám ta práce okolo vrátí ve formě efektivnější sklizně.

Stejně jako základní ATTACK, i u elementárního zranění je podstatné, kam přesně potvoru trefujete. Rozdíl mezi zásahem hlavy a ocasu může být klidně až trojnásobný, takže si skutečně dobře nastudujte, kde je potvora nejcitlivější a přizpůsobte tomu taktiku. Podpořit tuto taktiku lze skilly jako Elemental Attack Up.

A nyní pozor, důležité! Sám jsem o tom dlouho nevěděl a zbytečně jsem dlouho chyboval. Vaše zbraň může mít uvedených třeba 300 s ohníčkem, ale toto číslíčko bude vyšeděné. To znamená, že zbraň má pouze potenciál pro elemental damage, což znamená, že musíte aktivovat skill Awaken, tj. nacpat deset bodíků do Free Element (ať už skrz brnění nebo skrz diamantíky). A to také znamená, že přijdete o nějaký jiný skill, takže dobře zvažujte, kdy to dává smysl takovou zbraň pořizovat.

Střelci nemusí při elementálních útocích řešit kritickou vzdálenost, takže se správnou elementární municí se lze chovat jako ostřelovač (kritická vzdálenost je důležitá jen pro raw damage).

Dodám ještě myslím zřejmý fakt, že některé příšery jsou na svůj vlastní element imunní.

STATUS

Ve hře figuruje několik stavů - spánek, paralýza, únava, otrávení, výbušnost a také osedlatelnost. V praxi to funguje tak, že každý třetí zásah krom raw damage přidá také nějaké body do statusu, tedy je to v principu maličko podobné, jako elementární zranění. Rozdíl ale je, že status attack začně "něco dělat" až po nastřádání patřičného počtu bodíků a také je nutné dodat, že když příšeru necháte chvíli odpočinout, začně se jí status opět snižovat. Každá příšera má samozřejmě jinou odolnost vůči jednotlivým stavům a snad je i logické, že napoprvé někoho otrávit je relativně snadné, napodruhé už méně - v praxi se během bitky obvykle podaří každý status využít ve svůj prospěch jednou, maximálně dvakrát (ale když se sejdou čtyři schopní lovci s paralyzační zbraní a umí to s pastmi, potvora se klidně ani nemusí hnout z místa...).

SLEEP - potvora usne. Zásah, který ji probudí, má trojnásobnou damage. Ideální pro obložení hlavy co největším počtem bomb.
PARALYSE - potvora se na pár sekund nehýbe, takže spousta příležitostí k uštědření pořádné ťafky do hlavy.
STAMINA - příšera se přirozeným způsobem unavuje, pokud máte navíc nějaký skill typu Stamina Thief v kombinaci s údernou zbraní (kladivo, dudy), unavíte příšeru ještě rychleji. Ta se pak začne hezky motat, zpomalí útoky, odpočívá, má tendenci odběhnout se někam najíst.
KO - údery do hlavy mohou příšeru omráčit - ta se pak jen válí po zemi a má nad hlavou hvězdičky - ideální práce pro kladiváře a hudebníky mezi námi, ostatní se pak vrhnou k útoku.
POISON - velice populární status attack - příšeře začnou po dobu jedné minuty ubývat HP, což se tak nějak dá očekávat. Vedle toho ale některé potvory nemohou použít své nejsilnější útoky, když jsou otrávené, což opět otvírá strategické možnosti.
BLAST - univerzální útočný status, který po nastřádání dostatečného počtu bodíků udělá "prostě bum".
MOUNT - exkluzivní status pro útok ze vzduchu - postupně se střádají bodíky a pak potvoru osedláte. Ostatní si přebrousí, napijí a hurá zpátky do útoku! Když je někdo v sedle, v žádném případě neútočte na mostrum, abyste milovníka rodea neshodili omylem! A snad nemusím dodávat, že v sedle se udržíte tlačítkem R, když s sebou potvora zmítá.

Status se liší jednou podstatnou věcí a sice, že vůbec nezáleží na tom, do které části potvory se trefujete. Čili lovec se zbraní zaměřenou na status by měl útočit tak, aby nepřekážel útočníkům s raw nebo elemental damage. Pro střelce je to rovněž zajímavý styl, protože nezáleží na kritické vzdálenosti (stejně jako u elementárního útoku, ale u toho zase pořád záleží na konkrétním místě zásahu).

Druhý zásadní rozdíl je, že číslíčko se status efektem nereprezentuje zranění příšeře. Velké číslo prostě jen znamená, že rychleji aktivujete otravu či osedlání (dá se to celkem lehce spočítat, když si vlezete na nějakou Wiki ála Kiranico). Jest běžnou praxí si ladit skilly na podporu, jako třeba Status Attack Up - je rozdíl, jestli potvoru uspíte na tři nebo pět zásahů.

OSTROST


Ostrost zbraně určuje jednak schopnost projít přirozeným brněním potvory, ale také násobí raw a elemental damage. Skilly jako Sharpness, Sharpener a Handicraft přímo ovlivní vaši výkonnost s jakoukoliv zbraní - považujte tyto skilly za zásadní pro jakýkoliv styl hry, ale není vždy snadné je vykřesat z vašeho brnění. Zejména Handicraft obvykle posune maximální ostrost o jeden stupeň a to se to pak sklízí opravdu skvěle.

Jak ale brzy zjistíte, tyto kritické skilly jsou postavené proti sobě. To znamená, že klasickým gemováním za +1 do Handicraft dostáváte také -1 do Sharpness, čili není možné tyto dva skilly aktivovat najednou. Samozřejmě ale je možné nakombinovat nějaké brnění, které už jeden ze skillů má, s nějakým náhrdelníkem a dogemovat jen to nejnutnější. Řekl bych, že tohle je tak nějak pointa celé hry a skrývá se v tom zdaleka největší porce zábavy, v kombinování všeho možného ;).

Mimochodem - Seregios zbraně mají tu zvláštnost, že je lze dobrušovat prostě tím, že uskakujete. Pokud jste střelec, tak uskakováním zase dobíjíte zásobník. Je to ale jen jediná výjimka, která zdůrazňuje unikátnost a univerzálnost Seregiose. Pořád ale platí, že specializovaný set je silnější, než Seregios set.

SLICE / IMPACT / SHOOT / STAGGER



Každá část monstra má svou vlastní citlivost na jeden ze tří typů zásahů zbraní. Slice patří sečným zbraním, Impact zase tupým a Shoot je společná hodnota pro všechny tři střelné zbraně. Celkem logicky vyplývá, že chcete-li useknout potvoře ocas, sáhnete po sečné zbrani, když jí chcete rozbít rohy, vezmete tupou. Střelné zbraně mají speciální munici, která má dodatečný efekt sekání či rozbíjení, takže pak to vyplyne z této volby.

Na první pohled je to drobnost, ale berte v potaz, že odměny za zabitou příšeru se násobí podle toho, kolik jejích částí poškodíte a useknete. Technicky vzato můžete jít cíleně jenom po hlavě a dosáhnout tak nejlepšího času, ale tím není zaručena nejvyšší odměna za splnění úkolu. Pouze lovec, který dokáže zasadit kritickou ránu do všech končetin monstra, prokázal dostatek schopností a nárok na nejvyšší odměnu. Mějte toto na paměti zejména na G-ranku, kdy jde o každý zásah.

Nezávisle na tom, každá část příšery má svůj vlastní limit zranění (Stagerring Limit), který když naplnite, příšera zavrávorá (nebo v případě zadních končetin rovnou upadne na zem) a lze ji tím přerušit její útok (asi nejlépe je to vidět na Zinogre). Soustředěné bušení do jedné části těla má tedy další výhodu - otvíráte si tím možnost k dalšímu volnému útoku. Takže postupně prostřídejte každou část těla a dočkáte se i řádné odměny.

Navykněte si útočit cíleně do jedné části těla. Nezmatkujte a nesnažte se za každou cenu využít jakoukoliv příležitost k útoku. Náhodné sekání tam, kde se to zrovna hodí, není efektivní taktika. Raději udělejte pár kroků kolem potvory a sekněte cíleně. Z počátku se vám bude zdát, že dáváte méně zásahů, ale celá hra je koneckonců o tom, jak využívat i ty nejmenší detaily ve svůj prospěch.

Než 10x seknout "někam do těla", raději jen 3x do hlavy anebo 5x do nohy. V prvém případě sice uberete o něco více zdravíčka, avšak v druhém a třetím případě potvoru nejspíš omráčíte nebo povalíte a otevřete tím možnost k sérii bezpečných útoků, kdy se potvora vzpamatovává a v tom výsledku ji zraníte mnohem více. A navíc se naučíte animace útoků a jak se jim vyhnout, je to prostě nejefektivnější metoda hraní.

Na G-ranku se to vlastně ani nedá jinak hrát (i když flow hry čtyř hráčů vás k tomu tak nějak automaticky dovede, ale to je jen střípek geniality titulu samotného).

Pokud tupou zbraní boucháte správně do hlavy, můžete příšeru na chvíli omráčit. Zbraně, které obsahují Impact položku k útoku navíc (např. Charge Blade je typicky sečná zbraň, ale některé její útoky mohou být ve skutečnosti Impact) a můžete tak potvoru omráčit či jí rozbít část těla i sečnou zbraní. Doporučené skilly: Status Attack UP, Partbreaker.

SUPER ARMOR

Jedna z mála nepříliš zdokumentovaných vlastností zbraně je termín zvaný Super Armor. Stručně - vaše postava může být kdykoli snadno povalena na zem a to jak útokem monstra, tak útokem spoluhráče. Je to velice nepříjemné, zvláště pokud jste se právě chystali k útoku - proces přípravy pozice musíte opakovat a je to zkrátka opruz. Proto některé zbraně  mají některé své útočné animace chráněné Super Armorem, což stručně řečeno znamená, že vaše postava sice dostane zásah, ubere jí to zdravíčko, ale zůstane stát na nohou a je vám tedy umožněno dokončit útok.

Nejsem si vědom, že by existoval nějaký skill, který by Super Armor vylepšoval, stejně tak si nejsem vědom, že existují přesné tabulky, kde se dočtete pro každou zbraň zvlášť, před jakými útoky chrání. Prostě tam tato funkce je a brzy si jistě začnete všímat, že se skutečně hodí.

EVADE

Podobně jako Super Armor, také Evade patří mezi nezdokumentované vlastnosti. Ale naštěstí je to mnohem jednodušší. Zkrátka - stiskem tlačítka B metáte kotouly, pokud utíkáte směrem od příšery, tak se tlačítkem B rovnou vrhnete k zemi a plácnete sebou. Praktický význam tohoto úkonu je násobený tím, že animační sekvence má několik okamžiků, během kterých je naše postava nesmrtelná a dá se vychytat, že budete uskakovat klidně i plošným útokům monstra, aniž by se vás to dotklo.

Některé zbraně, jako třeba Lance a Charge Blade mají své vlastní evade animace, které jsou kratší, což je na časování úskoku náročnější, ale poměrově je doba nesmrtelnosti delší, než u kotoulu (a jeden herní styl s kopím je dokonce na tomto principu založený).

Existuje několik skillů, které Evade vynášejí do nebes. Samozřejmě Evasion +1, +2 a +3, kdy poslední varianta znamená, že zkrácená verze úskoku (kopí) činí naši postavu nesmrtelnou po celou dobu animace, takže jde fakt proskočit skrz útočný box monstra či výbuchu. Dále tady máme Evade Extender, což znamená delší skok, když utíkáte směrem od potvory. Velmi užitečný je také skill Constitution, který umožňuje s postavičkou plácnout v jakémkoliv směru, tj. i když utíkáte třeba směrem ku příšeře samotné.

DEFENSE


Malé číslo u statistiky postavy, u kterého se dá předpokládat, že značí odolnost vůči zraněním. To je samozřejmě pravda a obranu lze zvyšovat nejen vylepšováním brnění samotného, ale také konzumací Armor Pill, Adamant Seed, nošením Armor Talonu a podobně. Souvisejících skillů je celá řada - základem je Defense UP, ale také může být užitečný Defense Lock, který zabraňuje tomu, aby vaší postavě nějaký speciální útok snížil dočasně obranu.

BLIGHT

V úzké souvislosti s obranou je tady také systém zvaný Blight, pro který jsem nenašel český ekvivalent. V zásadě jde jenom o to, že i příšery mají elementální útoky, které korespondují s elementární obranou vašeho brnění. Avšak některé speciální útoky monster mohou vaši elementární obranu drasticky snížit, takže další útok tím samým elementem může vést k dramaticky většímu zranění. Typicky tedy máme Water Blight, Dragon Blight a tak dále. Bojovat proti tomuto problému lze několika způsoby - Portable Steam Bomb, skill Blight Resistance, případně pojídání semínek Nullberry. POZOR - když postava hoří nebo má na sobě Blast Blight, dá se toho zbavit jenom zuřivými kotouly (v kombinaci se Seregios zbraní vynikající nápad), z prokletí jménem poison se dostaneme vypitím Antidote, z omráčení a uspání se dá rychleji dostat zuřivým točením circlepadu (a podpořit to lze skilly jako Insomniac, Poison, Stun a Paralysis).

GUARD

Poslední funkcí našeho hrdiny je možnost se aktivně blokovat, pokud má patřičnou zbraň. Sword and Shield, Lance, Gunlance, Charge Blade, Great Sword a Heavy Bowgun jsou ty správné na obranu. Blokovat lze většinu běžných útoků a některé speciální, včetně řevu příšery, jejího dupání nebo vítr způsobený máváním křídly. Počítejte s tím, že útoky Elder Dragonů nebo elementární či status plošné útoky blokovat obvykle nejdou (ale jde jimi proskočit).

Pomocné skilly jsou AutoGuard (když je to možné, postava se brání automaticky i proti vaší vůli, což je ze začátku hry velmi užitečné, protože si vyzkoušíte, co všechno vlastně jde blokovat), ale hlavně Guard +1 / +2. Tento skill umožní aktivně krýt i super silné útoky Elder Dragonů a v případě standardních snižuje jejich efektivitu - vaše postava zůstane stabilně stát. POZOR, i při úspěšném krytí štítem je běžné, že ztratíte kousek zdravíčka, na což není žádný skill. Částečně to jde kompenzovat skillem Recovery Speed, jelikož zranění při krytí štítem je obvykle v červené, tedy obnovitelné zóně.

I když to s blokováním přímo nesouvisí - právě věci jako řev příšer, vítr od křídel nebo dupání - tyto vedlejší efekty útoků monster vás nemusí přímo rovnou zranit, ale rozhodně mají schopnost přerušit vám útok. Takže na to máme skilly jako (HG) Earplugs, Wind Resistance a Tremor Resistance. Takový Tigrex, Deviljho, případně Akantor nebo všichni ti létající draci, se dají mnohem lépe sklidit, když jim tento vedlejší efekt anulujete patřičným skillem z brnění.

LOW / HIGH / G


Jedna veledůležitá poznámka k hraní patří k tomu, že příšery se při přechodu Low-High-G opravdu mění. Jednak jsou větší, druhak mají nové útoky (či rozšíření starých útoků) a za třetí jsou tužší. U toho "tužší" bych se rád zastavil, protože je důležité to chápat správně. Potvora má pořád stejnou obranu, ale vaše zbraně dávají menší základní zranění! První důsledek je jasný - musíte příšeru uhodit vícekrát, respektive na G-ranku není radno chodit na lovy osamoceně, protože to prostě bude dlouho trvat a s rostoucím časem roste také pravděpodobnost vaší chyby a tím pádem vyřazení z boje.

Druhý důsledek ale už tak moc jasný není. Totiž elementární zranění, status útoky, staggering limit - to vše zůstává pořád stejné (alespoň si to myslím, u některých druhů útoků jsem to nesvedl najít s definitivní jistotou). A tedy využívání těchto zdánlivě dodatečných bonusů se ve skutečnosti stává klíčem k úspěchu. Neplýtvejte svým časem bezhlavým sekáním. Méně je někdy více.

Než se pustíme do rozboru jednotlivých zbraní, rád bych podotknul, že výše uvedený text je velice povrchní. Existuje zde celá řada dalších proměnných, jako je motion value, weak points, effective power a další menší detaily, které jsou velice dobře shrnuté například u Gaijin Huntera a pokud hledáte více detailů, vřele doporučuji zajít na jeho stránky hlavně Youtube kanál, kde se toho dá skutečně vyčíst hodně (a já sám jsem čerpal primárně z těchto zdrojů).

A nyní tedy k jednotlivým zbraním.

Na začátku hry máte možnost si projít tutoriálové mise v aréně, které vám představí všechny zbraně a vysvětlí základní ovládání. Váš první úkol tedy zní, projít všechny tutorialy tak, abyste je byli schopni sejmout Great Jaggiho maximálně do pěti minut, lépe do dvou. Nenechte se odradit tím, že vám nějaká zbraň na první pohled nesedne. Opakujte tu samou tutorialovou misi tak dlouho, abyste zhruba věděli, co od které zbraně čekat, v čem jsou jejich přednosti i slabiny. Soustřeďte se na to, že proti vám stojí pokaždé týž Jaggi, takže se naučíte jeho chování. Snažte se, abyste s každou zbraní zažili okamžik, o kterém víte, že by se s jinou zbraní ani nedal docílit. Dodržujte vzdálenost, časujte kotouly. Až pak začněte "skutečně hrát"!

Ve hře samotné pak zbraně inteligentně střídejte, jakmile budete mít pocit, že už máte jednu zbraň zmáknutou, posuňte se k další, k takové, která je hodně odlišná od té poslední. Běžně se hráči orientují z počátku na Sword and Shield, někdy Dual Blades, protože mají pocit, že jde o jednoduché a přímočaré styly. Jenže tak to není, každá zbraň je rozmanitě komplexní a soustředí se na jiné aspekty boje. Nenechte se zmást tím, že kladiváři prakticky vzato drží jen jedno jediné tlačítko po většinu lovu a že střelci musí manuálně mířit na hlavu. Jakmile vám to jednou přejde do krve, posuňte se prostě dál.

SWORD AND SHIELD


Obvyklá volba začátečníků. Meč má jednoduchá komba, obvykle začínáte X, zakončujete tlačítkem A. Pomocí R se blokujete a i takto malý štít obvykle stačí na většinu základních útoků monster. Tlačítkem A lze také útočit pomocí štítu, dokonce lze příšeru omráčit. Klasické kombo X-X-X lze zakončit držením joysticku dolů + A - tím se nabije silný úder a můžete s kombem pokračovat.

Z bojového hlediska je meč s štítem ideální volbou pro elemental nebo status styl hry, protože sype jeden zásah za druhým. Další bojová přednost je možnost odrazit se od schůdku směrem nahoru a zaútočit na monstrum ze vzduchu, což má vyústit v osedlání potvory. Tento tah se dělá snadno - se schovanou zbraní se pokuste jakoby "seknout do schodu" - hrdina si nakročí, schod získá prioritu a náhle jste ve vzduchu. Podobně tak lze s vytaženou zbraní dosáhnout téhož tak, že nakročíte na schod, hned stisknete A (tím vyskočíte) a následně X ve vzduchu. Technika k nezaplacení!

Unikátní je ovšem možnost konzumovat obsah inventáře, bez nutnosti schovávat zbraň (R+Y). To dělá z meče se štítem naprostý ráj pro léčitele, navíc v kombinaci s Speed Eater skillem můžete udržovat partu v pohodě i v té nejnepřehlednější vřavě. Vedle toho je hrdina i s vytaženou zbraní překvapivě agilní a když je potřeba, zbraň lze vytáhnout i schovat velice rychle (takže třeba skill Fast Sheating není zas tak užitečný). Když sprintujete a stisknete R+X+A, tak jdete rovnou do obranného postoje, což je velmi užitečné.

Obecně vidím roli mečaře se štítem, jak poskakuje kolem potvory a tne, kdekoli je místo. Musí jít ovšem o zbraň s vysokým elemental damage, případně blast damage nebo sleep. Pak je skoro jedno, že zbraň dává maličké zranění - hrdina s touto zbraní je neocenitelným supportem v každé bitvě proti většině typů monster. Proti elder dragonům je trochu v nevýhodě, protože tam je potřeba obvykle co nejvyšší raw damage - ale i pak může hrdina převzít roli léčitele celé party a být tak platný člen týmu.

DUAL BLADES


Dvojitý meč či někdy přezdívané dýky patří bezesporu bezi nejrychlejší zbraně ve hře. To předurčuje hrdinu do role elemental / status útočníka. Základní komba nejsou moc zázračná a nečekejte, že byste snadno usekali příšerám ocasy, či jim rozbili rohy. Ne snad, že by to bylo nemožné, ale tato zbraň v tom zrovna nevyniká pro krátký dosah.

Po několika útocích se nabije rage meter pod ukazatelem ostří a to znamená, že můžete stisknout R a přejít do demon režimu. V něm mají klasické útoky nový bonus, ale hlavně můžete spustit superkcombo X+A, což je nepřerušitelná série rychlých útoků, vhodné k naložení do hlavy, když se monstrum svíjí na zemi. Dual blades ale neposkytují příliš dobrý superarmor a tak je hrdina velice zranitelný. Demon režim trvá tak dlouho, dokud má hrdina staminu, takže v kombinaci s patřičným drinkem, případně když bard zapěje na dudy a aktivuje Negate Stamina Use, je z Dual Blades skutečně efektivní zbraň.

Poslední zásadní vychytávkou je pak možnost sklouznuzí, místo klasického úskoku - to platí právě pro demon mode. Skluz je rychlý, parádně připraví hrdinu do ideální pozice a když máte aktivní skill typu Evasion +1 (a lepší), můžete celkem bezpečně proklouznout i skrz útoky monster a pokračovat v boji.

Základní nevýhodou je pak pochopitelně fakt absence jakéhokoliv blokování. To jest vyváženo zase tím, že v pozdější hře narazíte na dvoj-elementární připadně dvoj-statusové dýky, čímž získává tato zbraň na univerzálnosti.

LONG SWORD


Kdo by neměl rád katanu? A kor, když se takto snadno ovládá! Základní kombo je X, X, A, dá se také kdykoli stisknout X+A, což je úskok s útokem do libovolné strany (korigujte pohyb joystickem). Základní strategií je meč nabít několika dobrými údery a pak spustit kombo za pomoci zuřivého klikání tlačítkem R. Pokud sekvenci dokončíte - tj. poslední úder jde do těla příšery, ukazatel nabití změní barvu na žlutou (a později na červenou), což indikuje extra bonus do útoku. A tohle přesně chcete docílit.

Nutno dodat, že Long Sword je relativně pomalou zbraní - chvíli to trvá, než se hrdina napřáhne a rozjede kombo, takže určitou míru taktizace musíte uplatnit v každém případě, i když to není tak horké, jako s Great Swordem. Naopak se ale relativní pomalost Long Swordu dá využít k lepšímu časování útoků - je mnoho situací, kdy malá dávka trpělivosti během komba vyústí v lepší útočnou pozici. Zkuste klasické kombo X, X, A, ale mezi tlačítky nechávejte maličkou prodlevu. Takto lze protáhnout většinu komb (včetně těch pomocí tlačítka R) a občas je to opravdu výhodné, neboť vám příšera vleze krásně do rány. Typicky Seregios a Gore Magala jsou pověstní svými úskoky na poslední chvíli - tak je můžete zpomaleným kombem nepříjemně překvapit.

Tlačítko R lze ale použít i během normálního komba, výhodné je to proti super rychlým nepřátelům, které se vám nedaří dostat do pozice k ideálnímu kombu. Pak útočíte klasicky X, X, A, X+A, R (případně "nekonečná" varianta X, X, A, X+A, R, X, X+A, R, X, X+A...). Většinu útoků zakončujete kotoulem doprava nebo doleva, pro dosažení bezpečné vzdálenosti - je to rychlejší, než zatahovat zbraň a pak utíkat.

Katany nemají žádnou možnost blokování, takže pomáhají hodně skilly jako Evasion +1, velice se hodí tak CriticalDraw a Fast Sheating, já sám neodcházím do boje bez skillu FastCharge (Focus). Pokud potřebujete useknout něčí ocas, jde o velice dobrou volbu. Strategickou výhodou je také to, že po dokončení super komba (ať už dojde ke přebarvení ukazatele nebo nikoliv) hrdina automaticky schová zbraň, takže můžete sprintovat do bezpečí.

GREAT SWORD


Dle mnohých je Great Sword nejlepší zbraní ze všech, protože se soustředí primárně na raw damage, umí dávat hrozivé ťafky a jde s ní useknout cokoli. Oproti Long Swordu pak přibyla  možnost blokování se masivní čepelí (R). Vyváženo je to pak neuvěřitelnou pomalostí zbraně.

Princip Great Swordu je skryt v dokonalém časování. Totiž základní útoky lze všelijak a donekonečna kombit (X, X, A, A...), ale kouzlo je bezesporu v nabíjení zbraně. Stačí podržet tlačítko X nebo A a počítáme - raz - dva - tři - a pustíme tlačítko. Toto načasování je důležité, protože pouze nabití třetí úrovně dává požadovanou ránu, kvůli které si pořizujeme Great Sword. Pokud budeme ale tlačítko držet moc dlouho, zasazená rána bude pouze se silou druhé úrovně, což je vysloveně promarněná příležitost. Časování se můžete učit i při útocích naprázdno - pozorujte rozdíl odletující hlíny, když bouchnete do země mečem s různou úrovní nabití. Při třetí úrovni je jasně vidět, že hlína vylétne až nad hlavu hrdiny.

Jelikož je zbraň super pomalá, musíte vyčkávat na správnou příležitost, jednou seknout a když se netrefíte, okamžitě se odkutálet, schovat zbraň a utéci do bezpečí (je to rozhodně rychlejší, než seknout, schovat zbraň a pak teprve utíkat). Tato základní taktika se dá skvěle podpořit skilly jako Quick Sheating, Critical Draw a velmi užitečný je i Fast Charge - v takovém brnění se můžete cítit dobře, i kdybyste jen dávali jeden úder bez kombení. Ono to totiž ne vždycky jde nakombit, protože se monstrum obvykle pohne. Vedle toho elder dragons mohou mít právem z Great Swordu strach.

Posledním typem útoku je "spodák", tj. X+A, kdy se hrdina kousek odvalí dozadu a je schopen zasáhnout i letící příšeru nebo nějakou větší zasáhnout do brady, když nad hrdinou zrovna stojí. Vaše výkonnost s Great Swordem závisí jedině na tom, jak moc dobře znáte útoky potvor a kdy odhadnete, že máte čas na plné nabití útokem. Podobně tak platí, že uspíte-li potvoru, je to právě majitel tohoto typu meče, který by ji měl probudit. Přidejte vynikající superarmor a máte před sebou jeden z nejoblíbenějších herních stylů vůbec.

LANCE


Jednoznačně nejsilnější štít dělá z hrdiny jasného adepta na první linii. Základní strategie je skryta v pohybu, kterému říkám "věž" po vzoru hry v šachy. Pomocí X můžete provést až tři útoky za sebou, pak lze až třikrát pomocí tlačítka B uhnout a to kterýmkoliv směrem (dle toho, jak držíte circle pad). Toto lze opakovat donekonečna a lze tím krásně obkroužit cíl a být pořád v pohotovosti.

Tlačítko X lze zaměnit za A, což jsou pak útoky nahoru, ale princip je stejný. Můžete tato tlačítka libovolně kombinovat - X, A, B, B, A, A, A, B, B, B, X, X, X... Je tam schovaný tríček, kdy podržením joysticku dolů můžete jeden úskok pomocí B prodloužit a tím se dostat velice rychle do bezpečné vzdálenosti.

Držením R se samozřejmě blokujete, ale navíc se v tomto režimu můžete pomalu hýbat. Stiskem X pak popoběhnete a tohoto pohybu lze využít i pro skok ze schodu, což v ideálním případě vyústí v osedální příšery. Dále lze v krytu stisknout tlačítko A, které pak nabíjí kopí energií. Během tohoto nabíjení se samozřejmě kryjete, takže klidně odoláte útoku monstra a ještě mu to vrátíte i s úroky. Když se naučíte tlačítko A mačkat na poslední chvíli před dopadem útoku monstra, uděláte counter - okamžitý protiútok.

Kopí je fantastická zbraň, jejíž variabilita je dechberoucí a zkušení hráči jsou s touto zbraní prakticky nesmrtelní. Existují dva základní styly. Evade Lancing je o skillu Evasion +3, kdy prostě stojíte před monstrem a libovolnému útoku prostě uskočíte - během animace úskoku jste díky Evasion +3 nedotknutelní.

Druhý hlavní styl je Guard Lancing, kdy naopak všechno cpete do obrany. Zejména skilly jako Guard +1 (a +2) dá vašemu hrdinovi schopnost nejen vykrýt nepřátelský útok, ale navíc se ani nehne z místa, neskluzne na kolena - prostě stojí jako skála a může okamžitě do protiútoku.

Kopí nedisponuje klasickými kotouly, musíte si zvyknout na to, že tlačítkem B se vždy uskakuje dozadu, případně doprava a doleva - nikdy dopředu. Poslední zajímavý tah je běh s kopím, ze kterého se lze dokonce odrazit do vzduchu a pokusit se o osedlání. Děje se to prostě tak, že v krytu stisknete X+A. Hrdina se rozběhne a plnou silou tlačí kopí před sebe, dokud mu stamina stačí. Dle mého názoru jde o příliš riskantní útok, který navíc není zas tak moc silný, ale může mít své uplatnění, když se příšera svíjí na zemi. Ještě dodám, že pokud nemáte vytaženou zbraň a stisknete R+X+A, jdete rovnou do krytu za štítem.

GUNLANCE


V jádru věci je Gunlance podobná klasickému kopí. Umožňuje dobře blokovat pomocí R, útočit pomocí X, ale tlačítko A umí střílet. O munici se nemusíte starat, ale musíte sem tam přebít (R+A). Základní kombo je X, X, X, které končí poměrně pomalým švihem, takže je někdy lepší zakončit sekvenci X+A, což je úder do vzduchu. Není možné udělat více, než tři údery za sebou, ale můžete měnit styl - například je dobrý nápad začít X+A, X, X. Je dobrým zvykem každé kombo zakončit tlačítkem B, tedy úskokem do bezpečí. Oproti kopí je ale možné dělat jen jeden úskok - kterýmkoliv směrem - ale nejde pochopitelně dělat kotouly. Tip: když jste po úskoku jistě v bezpečí, můžete rychle nabít zbraň pomocí stisku A. Další možností je střílet pomocí A a hnedle pak prázdnou komoru nabít opětovným stiskem A. Toto lze opakovat donekonečna.

Střelba tímto kopím nefunguje stejně, jako u kuší či luku - nelze zaměřovat manuálně, takže na větší vzdálenosti to nemá moc smysl. Musíte si být zkrátka jisti, že se trefujete, pak se dají útoky nakombit X, A, X+A, A a podobně, dokud máte munici. A je parádní samozřejmě uhnout pomocí B a hned přebít pomocí A. Základní kombo je ale jediné - X, X, X, A - toto vyprázdní kompletní zásobník do těla monstra a využívejte této možnosti co nejčastěji to jde.

Štítem (R) se samozřejmě kryjeme, je možné udělat rychlý výpad z krytu (R+X). Stisk A v krytu (R+A) je pak hezký způsob, jak popoběhnout pár kroků

Pokud se trefíte, stojí za to podržet A a nabít jeden výstřel (pořád držíte R). Tyto nabíjecí výstřely mohou být pilířem základní strategie a lze je dělat podržením A skoro po každém normálním útoku. Existují tři základní typy Gunlance, které se liší kapacitou munice a tím svým zaměřením. Jednoduchá poučka - základní kombo (X, X, X, A) má největší efekt, když máte Gunlance s pěti náboji. Naopak nabíjecí útok (podržení A) má největší efekt u Gunlance s dvěma náboji.

Poslední typ útoku je pak megaprásková nabíječka, která má cooldown 2 minuty (se skillem Artilery pak méně). Na tu je ideální Gunlance se třemi náboji a dělá se prostě tak, že v krytu stisknete X+A. Všimněte si, že po úspěšném provedení se hrdina vrátí o několik kroků nazpět.

U Gunlance je velmi důležitá ostrost zbraně, neboť se kopí tupí nejen klasickými útoky, ale také výstřely, a to i když se netrefíte. K nezaplacení jsou tedy skilly jako Sharpness +1, Sharpener a Speed Sharpening. I když obranné možnosti nejsou tak mocné, jako u klasického kopí, Gunlance je často viděná v rukách hrdinů v první linii.

SWITCH AXE


Velice populární zbraň kombinuje dva základní styly. Tato zbraň je poměrně lehká na zvládnutí, ale musíte si dávat na spolulovce, abyste je nerušili svými útoky, protože Switch Axe umí být docela rozmáchlá.

Celá filozofie zbraně je založena na pravidelném přepínání mezi režimem sekery a meče. Ovládání je snadné. X = horní útok, A = boční útok, R = přepnutí režimu. Obecně se režim sekery považuje za rychlejší a flexibilnější, kdežto režim meče za pomalejší, ale za to silnější. Aby byl hráč nucen oba režimi střídat, má na sobě sekera nabíjecí "zásobník". Když je prázdný, zbraň se automaticky přepne na sekeru. Bojováním v režimu sekery nabíjí, i když netrefujete cíl. Když je zásobník dost nabitý, stačí přepnout na meč a vypumpovat nabitou energii do monstra.

Funguje je to zhruba takto:

Sekera - X, X, X je základní kombo, ale lze ho pak zakončit tlačítkem A a to mačkat opakovaně. Je to brutálně rozmáchlý, ale také rychlý útok, který ovšem žere staminu. Tímto si nejen rychle nabijete zásobník, ale také uštědříte opravdu hodně elementálního / status zranění - což je jeden z hlavních důvodů, proč je tato zbraň tak populární. Alternativně (a rychleji) můžete také začít útok stiskem X+A a potom okamžitě přejít do máchání tlačítkem A - stejný efekt rychleji - vhodné, když se potvora svíjí na zemi.

Meč - lze kombinovat libovolně X a A k nekončenému kombu, není to prakticky nijak omezené, dokud máte energii v zásobníku. Pokud ji vyčerpáte celou, zbraň se přepne automaticky na sekeru a je obvykle nutné tlačítkem R sekeru odseknout ("reload"), což trvá překvapivě dlouho. Pokud ale máte dost energie a čas, stiskněte v režimu meče X+A, což vypustí obsah zásobníku jednou ranou ideálně do hlavy příšery. Rychlým mačkáním X efekt násobíte. Výsledkem je megaprásková rána, která může omračovat, ale hodí se i k elementální zbrani.

CHARGE BLADE


Charge Blade mi učarovala hned na začátku hry a není divu, že většinu bitev jsem prožil s ní. Kombinuje nejen skill mačkání, ale i časování a strategie využívání. Charge Blade se dá nabíjet pomocí útoků (skill Fast Charge urychlí celý proces) tlačítkem X, případně dlouhým podržením tlačítka A. Základní kombo je X, X, X, A (charge) a opakovat. Když je ale čepel nabitá, musíte energii přelít do "lahviček", což se děje stiskem R+A. Pak pokračujete dál v kombu.

Energie v lahvičkách může být buď elementárního druhu (adekvátní zranění adekvátního elementu) nebo blast element (omračování, rozbíjení). Využití energie v lahvičkách může mít dva způsoby. Buď přepnout na sekeru a s každou ranou přidat elemental / blast damage; anebo přepnout na sekeru a vypustit všechno najednou jedním mocným útokem. Ta první varianta se hodí na rychlé cíle, které nechtějí podržet pozici. Ta druhá je vynikající pro ťafky do hlavy, když nemáte po ruce nikoho s kladivem.

Na sekeru se přepnete pomocí R+X (anebo když nemáte vytaženou zbraň, tak R+X+A), pak útočíte tlačítkem X normálně, pomocí tlačítka A spotřebujete energii v lahvičkách. Když mačkáte tlačítko A opakovaně, zakončíte kombo velkým megapráskem. Tento megaprásk jde vyvolat i ručně - stačí, když máte venku sekeru, plně nabité lahvičky a stisknete X+A. Sekeru hrdina automaticky uklidí po plně provedeném kombu, pokud ji potřebujete uklidit dříve (třeba kvůli opětovnému nabití), stačí stisknout R.

A nyní začíná legrace. Lahvičky totiž nemusíte jen investovat do útoku, ale také do obrany. S vytaženým mečem stisknětě X+A a uvidíte, že hrdina útočí štítem. Z této pozice stiskněte opět X+A a uvidíte, že se hrdina napřahuje sekyrou k megapráskovému útoku. To samo o sobě je docela hezké a užitečné, ale není to zrovna to nejsilnější, čím tato zbraň disponuje. Rychle tedy stiskněte R a energie z lahviček přejde do štítu, který zrudne (nebo zezlátne podle toho, kolik máte lahviček k dispozici). Pod stavem zdravíčka svého hrdiny nyní vidíte ikonku - v ideálním případě červenou - která ale po čase zmizí.

Co to znamená? Stručně řečeno - štít vás nyní kryje o něco lépe a útoky klasickou sekerou jsou nyní silnější - parádně se s ní sekají ocasy! Takže teprve nyní jsme připraveni k opětovnému nabití čepele, pak energii do lahviček a pak teprve megapráskový útok. Víc radosti vám tato zbraň už nemůže udělat.

Stručně je flow kompletního komba zhruba takovéto:

X, X, X, A (charge), tohle opakujte do plného nabití, R+A (přelití energie do lahviček), X+A (útok štítem), X+A (nabíjení na megaprásk) ale rychlý cancel R (přelití energie z lahviček do štítu - červená ikonka), X, X, X, A (charge), opět opakujte do plného nabití, R+A (energie do lahviček), X+A (úder štítem), X+A (definitivní megaprásk). Vypadá to složite, ale ono to taky složité je! Se skillem Fast Charge samozřejmě nepotřebujete tak dlouho nabíjet čepel, celé kombo se tak dá udělat fantasticky rychle a elegantně. Ono by to šlo dělat i jinak a pomaleji - třeba že někdy během útoku vytáhnete sekyrku (R+X), chvíli s ní bojujete (X nebo A) a pak dáte megaprásk (pokračujete s tlačítkem A nebo prostě dáte X+A a tím se i zpátky přepnete na meč). Ale trvá to dlouho a v praxi jsem se naučil výše popsanou kombinaci, která je opravdu silná. A když máte Evasion +1 a vyšší, můžete pomocí tlačítka B ještě uskakovat, podobně jako kopiník, ale v kombu klidně pokračujete.

A pak tady máte štít! Tlačítkem R se blokujete, to je asi jasné. Ale štít se dá použít i jako útočná zbraň (X+A), ale navíc se s ní dá dělat něco jako counter. Herní termín je Guard Point a v zásadě jde o to, že některé útoky Charge Blade končí v pozici, kdy hrdina drží štít před sebou a normálně se tím kryje. Co je nádherné, že pokud ve stejný okamžik váš oponent útočí, Guard Point funguje jako counter a lze tím v pohodě monstrum omráčit, odrazit a dokonce i zabít - záleží dle situace.

Problém je, že Guard Point je extrémně obtížné vychytat - časový úsek Guard Pointu je na první pohled až nesmyslně krátký. Ale dá se to natrénovat, stačí jen vypozorovat, kdy přesně končí útok se štítem vpředu. Na trénování doporučuji tuto strategii: Útok X, pak B s držením joysticku doprava či doleva - a opět X a opět B a opakovat. Jak uvidíte, každičký útok X končí právě předsazeným štítem, takže je dobré před potvorou takto tancovat a časem zjistíte, že Guard Point dělá z Charge Blade naprosto libózní zbraň s vyváženou obranou a útokem. A časem začnete tyto okamžiky (a je více animací, které končí štítem vpředu) využívat cíleně ve svůj prospěch a až na vás poletí na svém laně Shrouded Nerscylla, jako z praku, vzpomenete si na mne! ;)

Z toho také vyplývá, že Charge Blade, jelikož není z nejrychlejších zbraní, umožňuje protahovat prodlevu mezi jednotlivými útoky, podobně jako Long Sword. Nemusíte mačkat zuřivě komba co nejrychleji, někdy je výhodnější posečkat čtvrt sekundy a teprve pak stisknout. To je přesně ten důvod, proč je možné Guard Point časovat ve skutečnosti velice přesně, ale samozřejmě je to otázka hodin a hodin praxe.

HAMMER


V Monster Hunterovi jsem objevil jakési nepsané pravidlo, že čím má zbraň jednodušší ovládání, tím náročnější je práce s časováním a pozicováním. A o tom je přesně kladivo. Majitel této zbraně jde primárně po hlavě monstra, případně po rozbitelných částech, jako jsou křídla, záda a podobně. Kladivo krom základního zranění ubírá potvoře staminu a umí nádherně omračovat. Při útoku na hlavu se nesnažte chodit přímo, ale spíše pod úhlem 45°, protože základní komba jsou více méně přímá a dají se krásně zacílit, takže nemá smysl stát dokonale v ose s monstrem, je to zbytečně nebezpečné. Ano, s kladivem se nedá blokovat.

Základní kombo je samozřejmě X, X, X, ale asi nejpopulárnější využití kladiva je v nabíjecím útoku - podržte R. Během nabíjení se můžete normálně pohybovat a čekat na správný okamžik, kdy příšeru omráčíte. Pozor - pokud se během plného nabití pořád pohybujete a pustíte R, spustíte rotační útok, který vypadá strašně dobře, ale není tak silný a nedá se zrušit úskokem. Lze ale stisknout X během otáčení a tím kombo předčasně ukončit mohutným úderem. A samozřejmě - každý útok dokončujte kotoulem, tedy tlačítkem B. Tím se hrdina dostane nejen do bezpečné vzdálenosti, ale rychleji můžete zbraň schovat nebo naopak zase podržet R pro nabití kladiva.

Během nabíjení se můžete pohybovat, jak jsem zmínil, ale stojí vás to dost staminy, takže je vhodné mít po ruce nějaký ten adekvátní drink, případně aby vám bard zanotoval Negate Stamina Use. Vhodné skilly jsou pak Mind's Eye (bez ohledu na ostrost projde útok skrz a i když neuberete zdraví, pořád ubíráte staminu a zvyšujete šanci na omráčení), Partbreaker, Stamina Recovery Up a samozřejmě KO je v podstatě nutnost.

Taktně jsem zamlčel útoky tlačítkem A, které jsou dle mých zkušeností dost slabé a protože útok je vedený zboku, hrozí, že trefíte spoluhráče. Kladivem se dá navíc vyhazovat do vzduchu (nabijte naplno kladivo a bouchněte do spoluhráče) a pomáhat tím k osedlání monstra ostatním lovcům. Pokud ale nejste domluveni, tak tím někoho spíš naštvete.

Kladivo je z hlediska zvládnutí techniky asi nejnáročnější zbraní, protože musíte být u svého cíle skutečně blízko, vysypat do něj kombo a rychle zdrhnout do bezpečí. Pamatujte, že dobrý kladivář jde v podstatě jenom po hlavě, dávejte tak svým kolegům možnost vyniknout a nepřekážejte jim. A vy sami se pak naopak soustřeďte na tu jedinou přednost kladiva proti jiným zbraním - ťafky do hlavy!

HUNTING HORN


Této zbraně jsem se dlouho bál, ale naprosto zbytečně. Mnoho lidí se domnívá, že jde o typickou zbraň pro support pozici, ale není tomu tak. Šikovný bard vám složí pomocí svých dud jakoukoliv příšeru a to velice rychle. Ale ano, v partě je význam barda mnohem větší.

Základním problémem loveckého rohu je fakt, že neexistuje jedno oblíbené kombo, které se učíte pilovat. V jádru věci jde o variantu na kladivo, takže vaše útoky by měly směřovat převážně do hlav monster. Tím ale podobnost končí.

Máte k dispozici tři typy útoků - X, A, X+A - kde každý tento útok (byť naprázdno) přidá do vaší notové osnovy jednu notičku. Když se vám v osnově notičky podbarví bíle, můžete zahrát na dudy tlačítkem R - lze zahrát až dvě sloky opětovným stiskem R. To je okamžik, kdy vy a vaši spolubojovníci dostanou nějaký pěkný bonus - na útok, obranu, dočasné zastavení spotřeby staminy a tak dále. Jaké konkrétní efekty umí dudy vyvolat záleží kus od kusu.

Věnujte extra pozornost útoku A, A, protože v jeho průběhu můžete stisknout libovolný další útok, který se sice neprovede (animace A, A bude beze změny!), ale do notové osnovy vám to hodí jednu notu navíc, podle toho, co jste zmáčkli. Takže třínotové písničky lze do osnovy vložit za pouhé dvá útoky, čtyřnotové pak za tři útoky - já sám tomu říkám akord. Při hraní na dudy si dejte pozor, protože se nemáte jak krýt, takže druhou sloku si musíte být jisti, že vám nic nehrozí. Je dobrým zvykem, že bard po vstupu do arény s monstrem nejprve hraje pár skladeb naprázdno, aby posíli ostatní lovce - a pak se teprve vrhá na hlavu. Jako u kladiva platí: útočte na hlavu pod úhlem 45°. A nezapomeňte na útok X+A, kdy si hrdina trochu couvne do bezpečné vzdálenosti, přičemž se ale loveckým rohem ožene směrem kolmo nahoru - třeba rovnou do brady monstra.

Zajímavou písničkou je pak Self Improvement, tedy nějaký efekt, který se aplikuje jen na barda. Obvykle jde o zrychlení chůze s vytaženou zbraní a je to jedna z prvních věcí, kterou si zahraju na začátku mise.

Lovecký roh je univerzální podle toho, kolik jich máte ve sbírce. Některé písničky jsou myšlené spíše k přímému útoku (X, X, A), jiné spíše na obranu (X, X+A, A) - zde bohužel nemohu moc radit, musíte si vzít do ruky jeden exemplář a vyzkoušet si všechny písničky. A to je asi ten hlavní důvod, proč se začátečníci dudám vyhýbají. Je to zbytečná chyba, tohle je totiž (vedle Charge Blade) patrně nejzábavnější zbraň ve hře, protože zkrátka je možné s ní docílit v podstatě cokoli.

LIGHT BOWGUN


Tak, a konečně jsme se dopracovali ke střelným zbraním. Střelci mají v Monster Hunterovi úplně jiný chleba, než lovci s klasickými zbraněmi. Začíná to už tím, že jejich brnění mají automaticky poloviční obranu, co jejich kolegové. Dalším základním rozdílem je, že střelci jsou definovaní svou zbraní a to jak v typu munice, tak v typu útoků. Bezesporu existuje skupina sdílených rad pro všechny typy střelných zbraní, ale konkrétní aplikace se bude lišit kus od kusu. I když jsou ve hře jen tři střelné zbraně, jejich variabilita (nezapomínejte na úplně nové skilly v brnění) hravě dožene variabilitu jedenácti zbraní nablízko. Popsat všechny kombinace je v rámci tohoto textu nemožné, takže jen stručně proberu naprosté základy.

Deviation udává, jestli vystřelený projektil bude zahýbat spíše doprava nebo doleva. Existuje skill na snížení tohoto nedostatku.
Reloading Speed je myslím jasná a také existuje skill na zrychlení nabíjení.
Recoil je délka prodlevy mezi jednotlivými výstřely. Tomuto věnujte extra pozornost, často je člověk nadšený, že zbraň umí střílet Pierce LVL3 střely, ale ta prodleva je tak komicky dlouhá, že se to vlastně nevyplatí.

Typy munice ve zkratce - pierce je na blízko a jde skrz brnění příšery. Pellet je jako brokovnice, ale v online není moc oblíbená, protože tím hrozí povalení spolulovců. Normal je nouzovka, ale zase jí máte neomezeně, Normal LVL2+3 jsou ale regulerní volbou, když dojde specializovaná munice. Cutting munice umí sekat ocasy. Cluster je v podstatě bomba, na tu v onlinu opatrně. Crag munice slouží k omračování. Elemental shots dávají skoro nulové zranění ve smyslu raw, ale dávají mraky elemental zranění. Většina typů munice může mít více variant dle síly (LVL), ale zbraň je musí výslovně podporovat.

U střelců je podstatné kombinovat dva dobré zvyky. Za prvé - kritická vzdálenost. Zejména u Light Bowgun musíte být relativně blízko ke svému cíli - když se trefíte a obraz se zatřese, jste ve správné vzdálenosti. Tuto vzdálenost můžete vylepšit skillem Critical Distance. Za druhé - hlava! Musíte se trefovat takřka výhradně do hlavy monster, protože jinak vám bude boj s oponentem trvat dvakrát tak dlouho. Výjimkou jsou samozřejmě elementální zbraně, kde nezáleží na tom, kam se trefíte (a dokonce ani nesejde na tom, z jaké vzdálenosti střílíte, ovšem existuje tady maximální možná vzdálenost, to zase ano).

Ovládání je pochopitelně úplně jiné, než u normálních zbraní. Pomocí X se vytasí zbraň. Následně si musíte zvolit munici - držte L a rolujte v menu pomocí X a B. Zeleně podsvícená munice značí, že můžete střílet dávky (za cenu jedné kulky). Pomocí X nabijte a pak jenom stačí mačkat A a tím střílet. Z většiny pozic lze kotoulem uskočit do bezpečí, naprosto fantastická věc pak je, že je možné udělat dva rychlé úskoky za sebou. V kombinaci s Evasion +1 (ideálně +3 samozřejmě) se tak ze střelce může stát skoro nesmrtelná postava.

Nabíjet lze i ve výskoku ze schodu - stačí stisknout X při letu. A v pozdější fázi hry se vám odemkne i možnost na zbraň namontovat tlumič, zvednout útok zbraně nebo odstranit limiter, což v praxi znamená, že nemusíte přebíjet při změně munice. Vykoupeno je to faktem, že přijdete o střelbu dávkami, takže ne pro každou zbraň je to výhodné.

HEAVY BOWGUN


Heavy Bowgun je pomalá, těžkotonážní zbraň. Ohledně munice platí vesměs to samé, jako pro Light Bowgun, ale liší se využití. Když s vytaženou zbraní stisknete X+A, přepnete se do takzvaného Siege Mode, ve kterém se nemůžete hýbat, ale za to můžete pálit ostošest! Heavy Bowgun mi spíše připomíná něco mezi těžkým rotačním kulometem a ostřelovací puškou, podle toho, jak si ji sestavíte. V případě Elemental Shots můžete být klidně i dost daleko a naložíte potvorám opravdovou čočku.

U Heavy Bowgun je podle mne klíčové, jakou munici podporuje v Siege mode (podobně jako u Light Bowgun mi přijde klíčové, jakou munici umí střílet dávkami), protože tím určíte svou roli v týmu. A jako bonus - na tuto zbraň si můžete namontovat dodatečný štít a tím pádem dostane smysl i skill jako Guard Up. Jinak se samozřejmě soustředíte na ty skilly, které zvyšují účinnost podporované munice, rychlost přebíjení a dostřel.

BOW


Pakliže se bojíte střelných zbraní, zkuste začít s lukem, jehož hratelnost nejvíce připomíná klasické zbraně. Luk má svou vlastní munici - tzv. Coatings. Šípů máte neomezeně, ale podle toho, čím je potřete (X+A), docílíte dodatečného a žádaného efektu. Přidržením tlačítka střelby (R) můžete / musíte střelu nabít (skill Fast Charge je váš dobrý pomocník). Podobně jako s kladivem, i s nabitým lukem lze chodit, ale žere to staminu. Rozdíl proti kladivu je, že lučištník může střílet skoro kdykoli, nemusí dlouho čekat na vhodnou příležitost, takže je jedině logické, že takoví lovci ocení adekvátní písničku na dudy (Negate Stamina Use) nebo drink (Dash Juice / Megadash Juice).

Kritická vzdálenost je u luku nižší, než u kuší, takže se dost často pohybujete opravdu jako lovci s mečem nebo se sekerou. Tím pádem ale lučištníci ještě více využijí skillu Evasion.

Každý luk umí nabíjet na několik úrovní - v popisu se například dočtete, že LV1 dělá Rapid, LV2 Spread a LV3 Pierce. Takže když pustíte tlačítko ve správný okamžik, dočkáte se jednoho z popsaných efektů. Rapid - střílí více šípů naráz, vhodné pro střední vzdálenost. Pierce - jenom jeden šíp, ale s násobenou razancí - vhodné pro střední a velkou vzdálenost. Spread - několik šípů vedle sebe, vhodné jen zblízka.

Když máte nabitou střelu, můžete buď pustit tlačítko a tím normálně vystřelit anebo můžete provést jeden ze dvou typů speciálních útoků (A) - to máte napsáno vždy u luku, co to umí. Arc Shot je bombardování zhůry a má samo o sobě tři varianty - Wide, Focus, Blast. To se obvykle hodí na větší a pomalejší nepřátele, navíc jim to ubírá dost staminy, dejte si ale pozor na spoluhráče v onlinu. Arc shot lze vystřelit jak při částečném tak plném nabití šípu, tím vlastně modifikujete vzdálenost dopadu. Power Shot je vedle toho "dodatečný šíp zdarma", kdy musíte stisknout A těsně po té, co vystřelíte plně nabitou ránu. Na tento výstřel navíc nepotřebujete extra staminu. V praxi když vidím, že se první várka šípů dostala ke svému cíli, stisknu ještě navíc rychle A a pošlu tam bonusovou ránu.

Stejně jako kuše, u luků záleží na "typu munice", tedy potírání šípu. Ne každý luk podporuje zdaleka všechny typy munice, takže nebuďte zklamaní - ve skutečnosti vás to učí se specializovat.

Závěrem k lukům - běžnou taktikou je po výstřelu ihned uskočit kotoulem, no u luku jde spíše jen o úskok a to vždy vzad (u Light Bowgun lze i do stran, musíte si pomoci joystickem). Tím pádem více než kdy jindy platí, že proti monstru nestojíme čelem, ale lépe pod úhlem 45°. Pořád platí, že hlava je váš primární cíl, ale pakliže se soustředíte na elemental nebo status damage, je to lhostejno. Je rovněž velice běžné, že lučištník nejprve z bezpečné vzdálenosti vysype do monstra jedové, uspávací nebo paralyzační šípy a teprve pak přepne na Power Coating a jde na bližší vzdálenost.

Snad poslední věcí je také možnost útočit šípem zblízka, to se děje tlačítkem A a je možné udělat i kombo A, A. Při výskoku ze schodu lze pomocí X rovněž uštědřit ránu a s trochou štěstí příšeru osedlat, ale není to moc běžné (což platí pro všechny střelce).

Vždy, když jsem si četl nějaké tutorialy na internetu, získal jsem pocit, že střelci jsou v Monster Hunterovi něčím obtížným a vedlejším, čemu by se měli věnovat jenom pokročilí hráči. Tento dojem je podpořen obvykle tím, že jsou popisy střeleckých zbraní úplně vzadu a obvykle docela krátké, zakončené konstatováním, že "si to musíte vyzkoušet sami" a že "je to u každé zbraně jiné". A nyní, když píši tento text, si uvědomuji, že je to celkem oprávněný, ale zcela nesprávný dojem!

O střelcích v Monster Hunterovi se dají popsat stohy knih! To je ten problém, je to obrovská kapitola sama pro sebe a i když je snadné popsat základy, VŽDY záleží na konkrétní zbrani, jak budete nakonec hrát. Musíte se nejprve podívat do popisu zbraně samotné a zjistit, jaké typy munice podporuje - z toho vám vyplyne, na jaký typ monstra se hodí. Luky dávají elemental a status damage samy od sebe, stejně jako třeba meč - ale můžete to obohatit vhodným nátěrem na šípy o extra status damage - poison, únava nebo uspání? Zní to skoro až fantasticky, ale pozor, nátěru na šípy máte omezené množství, musíte si dobře spočítat (zejména, když hrajete sami), jestli vůbec má smysl "plýtvat" uspávací munici, když to ani s plným zásobníkem nejde matematicky vzato udělat.

Samozřejmě můžete pomocí diamantů a vhodného brnění aktivovat skill Status Attack Up - a náhle hovoříme o něčem úplně jiném! U Light Bowgun se dívejte na munici v dávkovém režimu, u Heavy Bowgun na munici v Siege mode. U luku se podívejte na typy Charge, které podporuje. Nejsilnější je samozřejmě ten poslední, ten budete chtít používat nejčastěji. Ale je-li to zrovna Spread, tak bych s takovým lukem nechodil do onlinu, protože budete neustále rušit útoky svých parťáků. Střelci jsou rovněž ideálními adepty na shazování létajících potvor na zem - nemají exkluzivní právo, ale mají pro to skutečně dobrou dispozici.

Napsal jsem to už někde na začátku textu, ale proč si to nepřipomenout - na GRanku a výše je rozhodující elemental a status damage. Proto jsou střelci tak žádanou komoditou v onlinu. Když se navíc čtyři střelci domluví, dokážou sklidit prakticky cokoliv během tří minut. Musíte si ale udělat na konkrétní misi ten nejvhodnější skillset. Hrát za střelce znamená, že jdete do hloubky matematického modelu celé hry, že si vysloveně nastudujete číslíčka, abyste znásobili svou efektivitu na naprosté maximum.

To ale neznamená, že musíte hned od lowranku studovat Kiranico! Normálně hrajte, ono vás to pustí dále a pak na GRanku vám to dojde, že se musíte specializovat opravdu na míru. Každou minutu, kterou strávite v bedně výběrem vhodné munice, ušetříte jednu minutu lovu. Jedině střelci jsou schopni ulovit dva Rajangy za jednu minutu, aniž by se hnuli z místa. https://www.youtube.com/watch?v=RFZB2XgUqvI Ale je opravdu nutné si udělat specializovaný set. Střelci mají zkrátka jinou příběhovou linii a jiný chleba, než ostatní lovci. A je to po čertech zábava!

SEREGIOS


Extra kapitolku bych rád věnoval zbraní z monstra jménem Seregios, jelikož ty mají unikátní a jedinečnou vlastnost, která při spojení se skillem Sharpness (poloviční rychlost otupování zbraně) dává hře unikátní průběh.

Myšlenka je asi taková, že Seregios je jedno z mála univerzálních monster, které se soustředí jen na raw damage a je možné v jeho brnění stát skoro proti jakémukoliv oponentu a v klidu vyhrávat. Skilly jako Evasion nebo Guard Up - podle typu zbraně - z vás udělají nezastavitelného bijce všech monster.

Jde přitom o zdánlivou blbost - Seregios zbraně se samy brousí, když s nimi skáčete či metáte kotouly (B). Nemají žádnou fixní ostrost, prostě začínají vždy na maximu (není potřeba skill Sharpness +1!), ale poměrně rychle se obrušují. Seregios je mrštná potvora, hráč tedy musí napodobovat jeho styl a tím pádem hodně skákat a metat kotouly a voilá - vaše zbraň je pořád ostrá!

Drápy Seregiose projdou každým brněním - no my si můžeme pomoci skillem Mind's Eye. A metání kotoulů je s Evasion +3 zárukou, že nemusíme nosit brusné kamínky, nemusíme přerušovat flow bitvy a můžeme se plně soustředit na rubání. Drobnou nevýhodou je, že zbraně nedávájí žádný elemental nebo status damage (resp. Charge Blade dává impact zranění, takže je možné s ní omračovat, ale to je dané typem lahviček). Nikoho snad nepřekvapí, že zbraně plně využijí výchozích armor skillů z brnění ze Seregiose ;).

Střelné zbraně pak při kotoulu samy nabijí jeden náboj! Light Bowgun je zejména libová - dvakrát vystřelit dávku, dvakrát uhnout - opakovat. Ale i takové kopí nebo Sword and Shield nadělají obrovskou paseku. Seregios je RARE 9 příšera, ale s Honed Blade se můžete postavit i Elder Dragonům a zatopit jim. Bude vám to trvat rozhodně déle, než specializovaným setům, ale za to se můžete postavit tváří v tvář prakticky komukoliv. V prvních fázích G-Ranku asi není lepší volby, než právě Seregios (a jak jsem napsal dříve, příběh hry k tomu i navádí).

Tím je popis základních zbraní u konce, uf! To jsem si zase jednou zapsal!

***

No jo, ale pak jsou tady ještě Relic zbraně, které lze získat pouze na Guild Questech. Dlouho jsem váhal, jestli se k nim vůbec vyjadřovat, protože Guild Questy jsou end-game content, jehož získávání a tuning má svá vlastní a značně odlišná pravidla. Jádrem hry je pořád lov, ale připravte se skutečně na úplně jinou hru!

END GAME

Problém je, že hrdinové na expedicích hrají "úplně jinou hru" než ti, co jen platí guildě za povolení k lovu. Na expedicích jsou důležité jiné předměty, jiný styl hraní, jiný princip získávání nové výbavy. Není proto divu, že většina hráčů se expedicím z počátku hry moc nevěnuje, protože managovat dva odlišné styly hry je náročné a jeden se pro ten druhý vlastně nepotřebuje. Takže máte dohraný G-rank a kladete si otázku, proč se vlastně zabývat expedicemi a Guild Quest.

Důvodů je několik:

1) Snadný přístup k materiálům. Pakliže potřebujete farmit vzácné materiály, není lepšího způsobu, než chodit na jeden a týž Guild Quest - mnohem lepší, než čekat na nějaké losování v normální Elder Hall.

2) Je to příšerná zábava! ;)

3) Na co chodit okolo horké kaše. Hlavním smyslem Guild Questů je možnost poskládat si brnění v kombinacích skillů, které se v normální hře dělají velice obtížně, pokud je to vůbec možné. A navíc můžete získat Relic zbraně a brnění, které mají NÁHODNĚ losované vlastnosti v daném rozsahu, což dělá z těchto zbraní - když máte dost trpělivosti a štěstí - naprosto ultimátní sklízecí nástroje, kterým nemohou klasické RARE 10 (ani Honed) zbraně konkurovat.


Podívejte se do seznamu níže a posuďte sami. Máte šest kousků Relic výbavy (komplet brnění plus zbraň) a talisman, stačí vám dostat 10 bodíků do jedné z těchto kategorií a získáte až 3 dvojskilly v kombinacích, které s normálním brněním docílíte jen velice těžko. (Níže uvedená čísla platí jen pro G-Rank výbavu, avšak je možné sehnat i Low- a High- rank varianty, které jsou ovšem slabší a nemá smysl se jimi zabývat).

Edgemaster +4
Honed Blade = Sharpness +1 + Attack Up (L)

Readiness +5
Sheath Control = Punishing Draw + Quick Sheath

Edge Lore +5
Steady Hand = Mind's Eye + Razor Sharp

Covert +5
Clandestine = Load Up + Combination +20% + Sneak

Steady Hand +4
Silver Bullet = Normal Up + Pierce Up + Pellet Up

Brutality +5
Ruthlessness = Weakness Exploit + Critical Eye +2

Prudence +5
Fleet Feet = Ecade Extender + Peak Performance

Ferocity +5
Bloodthirst = Focus + Meat Lover

Stalwart +5
Shield Bearer = Guard Boost + Stamina Recovery Up

Nimbleness +4
Acrobat = Evasion +1 + Constitution +1

Arcana +5
Enlightened Blade = Awaken + Element Atk Up + Status Atk +1

Brawn +5
Heavy Hitter = Knockout King + Stamina Thief

Resilence +5
Iron Wall = Defense Up (L) + Iron Skin

Avarice +6
Bounty Hunter = Great Luck + Capture Exper

Prayer +5
Benediction = Recovery Up + Divine Blessing

Hoarding +6
Pack Rat = Gathering +2 + Charm Chaser

Amplify +5
Elementality = Element Atk Up + Item Use Up

Jak je patrné, najdete zde podporu základních roleplay typu - bojovník, léčitel, sběrač, štíťař, omračovač, střelec... Svým způsobem hra zjednodušuje základní myšlenku, že neřešíte skilly bodík po bodíku, ale rovnou celé sety skillů, jakoby povolání a jejich kombinace. A tyto základní definiční skilly jsou natolik polarizované, že určí herní styl pro hráče. Je to prostě sen!

Problém je, že pro začátečnického hráče je tato výbava natolik nedostupná a neuchopitelná, že bude (a nikoliv neprávem) považovat Relic výbavu za sprostou loterii. A něco na tom je. Ono vůbec celý Monster Hunter je tak trochu loterie, ale ta náhoda se dá přece jenom trochu ovlivnit tím, jakým stylem hrajete. Rozhodně se dá jasně říci, kdy nějaký materiál NEPADNE a dá se jasně říci, co přesně udělat proto, aby nějaký materiál NEJSPÍŠ PADL. A toto se opakuje i u Relic výbavy, jenom jiným stylem. Nyní tedy píšu pro hráče, kteří již prošli G Rankem a mají v krabici několik fialových zbraní i s Honed úpravou. Chcete něco ještě lepšího, RARE11+ výbavičku? Musíte chodit na Guild Questy.

Má to zajímavou příběhovou implikaci, o které se chci rozepsat.

PŘÍBĚH

Tato kapitola volně navazuje na příběhovou teorii, kterou jsem již popsal dříve. Dosud jsme totiž s naším lovcem procházeli Low- a High- rank, možná i G-rank, ale co se děje pak? Aby to dávalo smysl, popsal bych příběh hry zhruba takto:

Ve světě Monster Huntera je to právě Guilda, která se o všechny stará. Guilda dostává informace o různých nebezpečných příšerách a vypisuje na ně odměny. Hráč, tedy jeho lovec, je jenom jeden z MNOHA žoldáků, co platí Guildě za povolení k odchytu potvory, za což dostane odměnu - část materiálů z monstra, kterým ale de facto disponuje Guilda. Podívejte se na ty nejrůznější animace ve hře (tedy v Galerii), kde vidíte narvané hospody lovci, jak se sázejí, kdo jaký quest splní. V jiných RPG je hráčova postava TA JEDINÁ, která může spasit svět - v každodenní šedi běžného života je náš lovec jenom nýmand, který prostě chodí do práce, čímž máme na mysli plnění úkolů od Guildy. Tím je mimo jiné vysvětleno, proč není třeba na questy spěchat - když ho nesplníte vy, tak ho splní někdo jiný - není zde vlastně žádný stress nebo obecná časová linie. Samozřejmě, že v hlavní příběhové linii se ukáže, že je to náš lovec, který nakonec všechny zachrání, jasně, ale to je jenom vábnička pro singleplyer. Jakmile proniknete do onlinu, jsou lovy skutečnou rutinou.

Není tedy divu, že Guilda je nesmírně bohatá, protože disponuje vybranými penězi od neúspěšných lovců a také doslova tunami materiálů od úspěšných lovců. Nezapomínejme, že vytěžené materiály z potvory jsou privilegium pro lovce, které mu dává Guilda a nikdo jiný, proto jsou to spíše cenné trofeje, než klasická odměna, které si každý lovec velice váží.

Po určitém čase se lovec dostane do fáze "Super G-Rank", neboli že dešifruje veškeré starobylé texty, dostane "Special G-Rank permit" a ocenění od pana nejvyššího. Sklízíte Elder Dragony, nemáte problém s Apexovými potvorami a podle všeho se zdá, že jse materiál na elitního lovce, které jsme dosud vídali jen v rolích NPC. A to je okamžik, kdy si vás všimne Guilda a nabídne vám, abyste se stali jejíma očima a ušima a proaktivně pátrali ve světě po nových monstrech. A tak se náš lovec poprvé vydá na Expedici do neznáma. Stáváte se zdrojem informací Guildy a tím pádem je vaše důležitost (i odměny!) nesrovnatelně vyšší, než doposud.

EXPEDICE

Hráč je o existenci Expedic informován v poměrné rané části hry a myslím, že je to zbytečně brzo. Umím si představit, že by zbraně a brnění z Low- či High- rankových Expedic / guild questů usnadnily průchod v klasickém singleplayeru, ale neznám nikoho, kdo by se tím zabýval. To naopak na G-Ranku neexistuje lepší volba, než se proklestit pár Expedicemi a získat Guild Questy, kde jste odměňováni právě Relic zbraněmi a brněním. Ale to předbíháme.

Představujte si to tak, že existuje nějaká důležitá obchodní stezka mezi dvěma městy. Vy se ráno probudíte v táboře, posbíráte nejnutnější výbavu (opravdu se podívejte v Galerii na animačky, zjistíte, že vše co vidíte v cut-scénách ve hře nakonec skutečně děláte, symbolicky vzato je to velice přesná reprezentace!) a vydáte se do lesů kolem této obchodní cesty, abyste ji prozkoumali, nehrozí-li tam nebezpečí a pokud ano, tak jaké a musíte o tom podat report Guildě.

Expedici je nutné chápat, jako takový "arcade režim". Není zde časový limit, není zde limit pro umírání - můžete tady být jak dlouho chcete. V náhodně vylosované mapě (resp. v náhodné kombinací z cca 150ti variant malých arének zvaných Everwood) se objevují postupně příšery, které postupně sklízíte. Bohužel není možné příšery odtáhnout a mít z nich dodatečnou odměnu ve formě materiálů od Guildy - takže co si natěžíte, to máte. Co neunesete, to propadne matce přírodě.

Expedice také mají svůj konec - to když Everwoodem proběhnete kolečko a dostanete se zpátky oklikou na hlavní obchodní stezku. Tam můžete kdykoli misi ukončit (a vlastně můžete Expedici ukončit i skrz START menu, ale to vám sníží hodnocení a není k tomu obvykle důvod).

I když proti vám nestojí časový limit, jisté omezení tady je - příšery mají tendenci utíkat, pokud je nezabijete včas, tak máte smůlu. Vaše hodnocení Guildou lze zvýšit i sbíráním "shiny drops", čili na konci Expedice uvidíte hodnocení RARE ECOLOGY BONUS - to právě vyplývá z toho, kolik příšer v Everwoodu ulovíte, kolik shiny drops seberete a podobně. Pokud má u sebe Expedice navíc napsáno RARE, znamená to, že můžete najít speciální lokaci s pokladem, čili s bonusovými materiály, které obvykle nejde sehnat jinak. To obecně platí pro celý Everwood. Vyjma brouků, nektarů, kytek a šutrů je zde celá řada materiálů, které nelze získat na normálních questech. A právě tyto materiály hrají hlavní roli při čištění Relic výbavy a při jejím upgradování.

Jelikož je Everwood obrovská herní plocha, není divu, že náš lovec najde mnohdy ostatky lovců z dávných dob, z tak dávných, že jejich výbava zkameněla a  zrezla k nepoznání. A to jsou právě Relic zbraně - legendárně silné a naprosto unikátní kusy výbavy a zbraní, které není možné vyrobit, jenom najít v Everwoodu. To, jaký druh brnění a zbraní můžete očekávat, vidíte napsáno při vybírání Expedice. Relic výbava má v sobě obvykle zapuštěnou i dekoraci, diamantíky, které nelze v žádném případě vyndat, není ani možné dané dekorace vyrobit u kováře. No a právě tyto dekorace aktivují skilly, které jsem popsal na začátku této kapitoly.

Když pak Guilda analyzuje váš report, identifikuje potenciál na nový Guild Quest. To znamená, že na základě vašeho reportu je riziko, že se v oblasti přemnožují nějaké jiné příšery (což souvisí s příšerami, které jste na expedici potkali!) a proto vám Guilda nabídne, že tento quest připíše exkluzivně vašemu lovci a nikomu jinému. Tyto Guild Questy pak tvoří jasnou páteř end-game výbavy a v podstatě nemá smysl chodit na cokoli jiného.

Avšak odměny a příšery na Guild Questech se odvíjejí od toho, jak moc jste byli úspěšní na Expedici. Na rovinu - nejlepší možnou odměnou jsou questy, kde jsou 2 příšery a DANGER. Protože tyto questy mají nejlepší poměr "náročnost VS odměna" (monstra mají méně zdravíčka, s foodskillem Dungmaster je tedy jednodušší lovit dvě příšery než jen jednu). Abyste si zajistili, že po úspěšné expedici dostenete Guild Quest se dvěma potvorami, musíte na expedici ulovit 5 monster. Samozřejmě, že sbíráním shiny drops lze navýšit pravděpodobnost této odměny i v případě, že na 5 monster nemáte sil - ale na druhou stranu, v expedicích nemáte časový limit a můžete umřít kolikrát chcete, takže si myslím, že byste měli VŽDY ulovit pět potvor (otázka patnácti, dvaceti minut maximálně) a pak si vybírat z té nejlepší možné nabídky. Proč ztrácet čas něčím podřadným, Hunter Rank vašeho lovce naznačuje, že nemáte čas ztrácet čas.

Asi jste si už všimli, že i příšery potkávané na Expedicích si musíte nejprve odemknout plnění klasických questů - o důvod více posečkat s expedicemi až na G-Rank. Detailní soupis napoví. Je tam rovněž popsáno, jaké příšery vám Guilda přidělí na základě příšery, co jste ulovili v Expedici.

Dodatek: Expedice (a potažmo i Guild Questy) jsou nejrychlejší cestou, jak získat Caravan Points, které jsou jak jistě víte velmi důležité nejen pro nákup v obchůdku s Healing Dust, ale také pro upgrade Relic zbraní.

Takže Expedice je za námi, dostali jsme nějakou tu výbavu a hlavně Guild Questy, co dál?

GUILD QUEST

Guild Questy se vám kumulují ve START menu - jděte do položky Guild Quest a Manage Quests. Následně vidíte, že celkem můžete mít 50 questů v zásobníku, ale POUZE 10 registrovaných questů! Toto je důležité pochopit, protože přesouvat questy lze pouze jedním směrem. Pokud jich už máte 10 zaregistrovaných, můžete je jedině smazat a to nenávratně. Níže se dostanu k možnému řešení, ale je v tom skrytá krutá daň. Takže při výběru questů je nutné docela dost plánovat.

Výše jsem napsal, že Guild Questy vám dávají unikátní výbavu, tedy skilly a zbraně. Soustřeďte se tedy na to, abyste měli vždy 5 Guild Questů, které pokrývají každou část brnění - hlava, tělo, ruce, torzo a nohy. Jestliže vám jde jenom o skilly, tak toto by mělo stačit. Pokud jste navíc "fashion hunter" a tedy chcete, aby váš lovec i vypadal k světu, musíte navíc brát ohled na to, z jaké kategorie budou kusy brnění - máte k dispozici Original Series, Freedom Series a Tri Series - a každá z těchto tří kategorií má ještě označení písmeny A - F.

K celé problematice Guild Questů lze přistoupit dvěma základními přístupy. Buď budete prostě plnit všechno, co vám padne pod ruku - což vám sežere spousty času a budete docela naštvaní, že nedostáváte to, co chcete. Anebo si nastudujete tabulky a vypracujete si strategii postupu - což zabere mraky času "nehraním", ale pak už to půjde jako po másle. Myslím si, že typický hráč přejde z první fáze do fáze druhé, kdy si uvědomí, kolik času zbytečně ztratil. Takže bych vřele doporučil se do těch tabulek podívat a porovnat to s tím, jaké questy už v nabídce máme (a jaké tedy můžeme v klidu zahodit). Nezapomínejte, že registrovaných questů můžete mít POUZE 10, takže pak nebrečte, že jste si zaregistrovali (a vylevelili) nějaký nesmysl!

Je mi to hloupé říct na plnou hubu, ale potřebujete se zorientovat v této tabulce! Uložte si ji na lokální účet, abyste mohli využívat funkce filtrování. Najděte v tabulce zbraň a brnění, které potřebujete - a pak odvodíte, jaká potvora v Guild Questu vám tuto výbavu dá. Na základě této informace pak odvodíte, jaké Expedice plnit, respektive se můžete pustit do onlinu a hledat lovce, co dispunují kýženým questem. Je to na první pohled docela věda, ale není to zas tak složité a pokud nejste fashion hunter, tak je to vlastně docela přímočaré.

Když jste tedy spokojeni s tím, jaký Guild Quest jste si zaregistrovali, začnete opakovaně na týž quest chodit dokola, přičemž při každém splnění se zvedne obtížnost. Levely questů lze zapsat takto:

LVL 1-30: Low rank
LVL 31-80: High rank
LVL 81-120: G-rank
LVL 121-140: Super G-rank (Apex)

Level se naštěstí nezvyšuje po jedničce, ale obvykle poskočí o 3-5 dle HR vašeho lovce. Co je ale z tabulky patrné, že někde mezi levely 81-140 se odehrává ten největší masakr a že tedy hodnota odměn z levelu 126+ je to, co doopravdy chceme. Takže to chce sehnat schopnou bandu lovců a opakovat, opakovat, opakovat. A nebojte se, s každým poskočením úrovně opravdu stoupá obtížnost - jednak se začnou objevovat nečekaní návštěvníci, ale hlavně je to pak Apex forma monster, která vám bude neskutečně zatápět. Poměr vítězství k prohrám se nebezpečně přehoupne, ale ty odměny za to stojí!

I když se Guild Questy odehrávají exkluzivně v Everwoodu, platí pro ně stejná pravidla, jako pro normální questy - tj. časový limit 50 minut a tři selhání na čtyři lovce.

Mezi questem a skilly v Relic výbavě neexistuje vazba, to je fakt, ale na druhou stranu bude i tak trvat docela dlouho, než vylevelíte všech pět Guild Questů na 126 úroveň, takže je velmi pravděpodobné, že v bedně máte všechny kombinace skillů a brnění a můžete si začít skládat brnění snů.

KLAN

Jak jsem psal, levelit můžete jen 10 registrovaných Guild Questů. Pokud máte plno, musíte nějaký quest prostě smazat. Lovci ale mohou mezi sebou questy sdílet, půjčovat si je, což je de facto způsob, jak si "uložit" u kamarádů hezké kombinace příšer a Relic výbavy. Bohužel, nelze přenést level questu, takže lovec, kterého obdarujete, ho musí vylevelit znova sám. To neznamená, že musí pokaždé od nuly, to ne - dostane takový level, jaký vám Guilda přidělila při splnění Expedice, takže to nebývá tak hrozné - ale i tak to považuji za dost krutou daň.

Lovci se nezřídka slučují do klanů, kde si mezi sebou udržují vzácné questy a společně je chodí farmit. Ale i pro ostatní lovce je užitečné se těchto questů účastnit, čistě kvůli tomu, že i normální odměny za splněný Guild Quest jsou lákavé a není vlastně jiné (rychlé) cesty, jak získat Divine Armor Sphere nebo Ultimate Abrasive. Nemluvě o RARE výpravách, které skrývají poklady do starobylých ruin a možnosti těžit krumpáčem takové materiály, o kterých jste v singlu ani neslyšeli.

Jelikož shánět náhodně losované questy přes Expedice může být časově náročné, setkal jsem se s taktikou, že lovci jen navštěvovali Elder Hall na základě filtru "Guild Quests + příšera" a prostě slušně poprosili, jestli by mohli dostat quest od cizích lovců, spatřili-li chybějící část brnění do sbírky. Guild Questy jsou zkrátka společenskou událostí a funguje to tak bezvadně!

RELIC VÝBAVA

Dobrá, takže jste konečně spokojeni s tím, co jste dostali vylosováno, co dál? Musíte zajet do města Harth a tam ke kováři, který vám zbraně a brnění vyčistí a tím umožní používat. Na tento proces leštění je potřeba různých materiálů - nejčastěji jde o kombinace Armor Sphere, Abrasive, Frenzy Crystals a také si připravte docela dost Caravan Points, protože peníze tady nepomůžou.

Vyleštěnou výbavu pak lze v každém případě ještě vylepšit a to až na čtvrtou úroveň. Na toto vylepšování jsou obvykle potřeba Armor Spheres a Caravan Points - a proto vlastně chodíte na Expedice pořád dokola, protože tam není problém získat 10.000 bodů jedním průchodem.

Vyleštěnou Relic výbavu lze ale i prodat - u téhož kováře ve městě Harth - a krom Caravan Points dostanete také něco málo materiálů zpátky. Je to dobrý způsob, jak rychle vyzkoušet více zbraní a pak si nechat jenom tu jednu nejlepší a ostatní zrecyklovat. Tak jako tak - celý tento proces leštění a upgradování je neuvěřitelně náročný na materiály a tak se postupně přeorientujete na Guild Questy. Ty normální questy se začnou najednou jevit jako velmi snadné a z hlediska odměn téměř bezcenné.

A co teď? Teď už nic ;), to je všechno! Studujte tabulky, vybírejte dle vašich plánu Expedice a levelujte online vaše Guild Questy. Pak si postavte nejlepšího bijce a choďte pomáhat do Low-ranku, motivovat ostatní lovce.

Lovu zdar!